Een bedrijfsnaam kiezen

U wilt een passende naam voor uw bedrijf. Want een goede bedrijfsnaam kan bijdragen aan het succes van uw onderneming. Dat maakt het kiezen van uw bedrijfsnaam één van de belangrijkste beslissingen die u neemt.

Stap 1: Bedenk een goede bedrijfsnaam

Als u een bedrijfsnaam kiest en deze gebruikt als aanduiding voor uw onderneming, dan heet dat officieel een 'handelsnaam'. Er zijn dan bepaalde regels waar u aan moet voldoen.

  • Wek geen verkeerde indruk

    U mag zich niet groter of anders voordoen dan u bent. Heeft u bijvoorbeeld een eenmanszaak, dan mag u niet de naam Jansen & partners voeren. Daarmee wekt u immers de indruk dat er meerdere eigenaren zijn. U mag alleen het woord ‘bank’, ‘architect’ of ‘accountant’ in uw bedrijfsnaam gebruiken als u dat ook echt bent. Ook mag u geen persoonsnaam van iemand anders gebruiken, ook niet als degene daar toestemming voor geeft. Alleen uw eigen naam mag u gebruiken in uw bedrijfsnaam. Maar heet u toevallig Albert Heijn, dan mag dit weer niet.

  • Gebruik geen merknamen van anderen

    Kies geen bedrijfsnaam met een merknaam van een ander bedrijf (of namen die daarop lijken). Een klant of leverancier kan dan in verwarring raken. Ze kunnen denken dat de producten met dat merk afkomstig zijn van de onderneming die de merknaam in zijn bedrijfsnaam gebruikt. Zo kunt u ten onrechte meeliften op de naamsbekendheid van een bestaand merk.

  • Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen

    U mag geen bedrijfsnaam gebruiken die bij het publiek (bijvoorbeeld bij klanten of leveranciers) verwarring kan veroorzaken omdat de naam lijkt op een al bestaande handelsnaam. Of er verwarring kan ontstaan, hangt onder andere af van:

    • de gelijkenis in naam; hoe meer de namen op elkaar lijken, hoe eerder er verwarring mogelijk is;
    • de mate waarin de activiteiten op elkaar lijken;
    • de overlap van het werkgebied, dus het gebied waar de onderneming actief is.

    Controleer hieronder bij stap 2 of uw bedrijfsnaam (of namen die daarop lijken) al als handelsnaam in gebruik is.

Stap 2: Controleer of uw bedrijfsnaam als handelsnaam voorkomt in het Handelsregister

  • Zoektips

    De zoekmachine zoekt ook fonetisch (op klank) voor u. Dit kan even duren, want dit betekent dat er ook gezocht wordt op namen die qua klank op uw naam lijken. Ook deze namen kunnen namelijk verwarring opleveren. Als er meer dan 50 resultaten zijn, worden alleen de eerste 50 getoond.

    • Bestaat uw naam uit meerdere woorden, bijvoorbeeld: Brandblussers Ajax, zoek dan als eerste op Ajax (meest onderscheidende deel van deze naam), maar ook op Brandblussers Ajax. Dit geeft de beste resultaten. Krijgt u de melding ‘teveel resultaten’; dan komt uw naam (te) vaak voor. Wellicht kunt u dan proberen een naam te kiezen met meer onderscheid. Extra zoektermen betekent vaak extra matches en daardoor soms 'teveel resultaten'.
    • Cijfers of speciale leestekens in uw naam? De zoeksoftware kan hier niet (goed) op zoeken. Dit levert te veel of geen resultaten op of alleen een exacte match.
    • Wilt u verder onderzoek doen naar de gevonden handelsnamen? Via het Handelsregister kunt u desgewenst de gegevens van het betreffende bedrijf inzien.

Stap 3: Beoordeel de gevonden ‘handelsnamen’

Hoe beoordeelt u of de gevonden handelsnamen verwarrend kunnen zijn met de naam die u wilt gebruiken?

Voor het antwoord op deze vraag zijn geen keiharde regels te geven. Het belangrijkste is de gelijkenis in naam. Maar ook de activiteiten en het werkgebied spelen een rol bij de beoordeling. Beantwoord voor uzelf de volgende vragen:

  • Hoe sterk lijken de namen op elkaar?

    Voor alle gevonden namen geldt dat ze in meer of mindere mate lijken op uw bedrijfsnaam. Hierbij is vooral gelet op de ‘hoofdbestanddelen’ (de ‘onderscheidende’ delen) van de handelsnaam en niet de algemeen beschrijvende delen. Bijvoorbeeld in de naam Ajax Brandblussers is ‘Ajax’ het hoofdbestanddeel en ‘Brandblussers’ algemeen beschrijvend. Tegen het gebruik van ‘brandblussers’ zal minder bezwaar zijn dan tegen het gebruik van ‘Ajax’. Ook handelsnamen die korter dan een jaar geleden zijn vervallen, kunnen als treffer worden getoond. Deze kunnen verwarrend zijn als het publiek nog bekend is met de oude naam.

  • Betreft het dezelfde activiteiten?

    Voor iedere gevonden naam is aangegeven in welke sector dit bedrijf actief is. Nader onderzoek is aan te raden, want de sectoraanduiding is slechts indicatief. Kijk bij voorkeur op de website van het bedrijf wat het precies doet of check het uittreksel. Let op: ook als de activiteiten niet rechtstreeks concurrerend zijn, kan er toch nog sprake zijn van ‘verwarring’. Zit er bijvoorbeeld een handelsnaam bij met algemene bekendheid (bijvoorbeeld Albert Heijn), dan zijn activiteiten en het werkgebied niet echt belangrijk meer. In deze gevallen wordt snel verwarring aangenomen.

  • Is er overlap in ‘werkgebied’ of is dat in de toekomst te verwachten?

    Bij iedere gevonden naam is aangegeven waar het bedrijf is gevestigd. Niet alleen de vestigingsplaats is van belang, maar ook de ‘werkingssfeer van de onderneming’. Oftewel: Waar zitten de (potentiële) klanten? Door toenemend gebruik van internet wordt Nederland steeds ‘kleiner’. Een slagerij op Texel die via zijn webshop door het hele land lamsvlees aanbiedt en levert, kan daardoor verwarring opleveren met een slagerij in Eindhoven die alleen regionaal actief is.

    Tip: Krijgt u te veel gelijkende namen bij de door u ingevoerde naam? Probeer dan eens een onderscheidend element aan uw naam toe te voegen of aan te passen. Kijk vervolgens welke effect dit heeft op uw trefferlijst.

Stap 4: Controleer of uw bedrijfsnaam voorkomt als merknaam of domeinnaam

Voordat u definitief uw bedrijfsnaam kiest, is het verstandig om ook de beschikbaarheid als merknaam en domeinnaam te checken. Onderzoek verder of de naam in het buitenland voorkomt. Deze informatie kunt u namelijk niet uit het Handelsregister halen.

  • Is uw bedrijfsnaam mogelijk een merknaam?

    Uw bedrijfsnaam mag geen verwarring opleveren met gelijke of gelijkende merknamen in het register van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Noemt u uw snackbar bijvoorbeeld McRonald’s, dan kunt u problemen verwachten met de eigenaar van de merknaam McDonald’s. Controleer dus of uw bedrijfsnaam als merknaam voorkomt bij de BBIE.

    Tip: wilt u uw bedrijfsnaam ook als merknaam voor uw producten en diensten gaan gebruiken? Zorg dan voor een goede onderscheidende naam die ook als merk geregistreerd kan worden.

  • Wilt u uw bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam?

    Als u uw bedrijfsnaam ook wilt gebruiken als domeinnaam, controleer dan eerst bij de Stichting Internet Domeinnaamregistratie (SIDN) of deze nog vrij is.

    Tip: registreer uw domeinnaam altijd eerst bij de SIDN en pas daarna bij de KvK. Door registratie bij de KvK wordt uw naam openbaar. Een ander zou deze dan ‘snel’ als domeinnaam kunnen registreren. Helaas komt dit nog al eens voor.