Persoonlijk langskomen niet nodig

Als u de naam van uw bedrijf wilt veranderen of een extra handelsnaam wilt toevoegen, dan geeft u dit via een formulier door aan de Kamer van Koophandel. U hoeft hiervoor dus niet persoonlijk langs te komen.

Hoe geef ik een handelsnaam wijziging of toevoeging door?

  • Vul dit formulier in, print het en onderteken het. Onderaan het formulier staat wie mag ondertekenen.
  • Stuur het formulier met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar per post naar de Kamer van Koophandel.

Controle handelsnaam

Als u een nieuwe naam registreert in het Handelsregister, dan onderzoekt de Kamer van Koophandel of er al een bedrijf bestaat met precies dezelfde handelsnaam. Is dit het geval, dan moet u waarschijnlijk een andere naam kiezen.

Wie mag een naam wijzigen of toevoegen?

De volgende personen mogen het wijzigingsformulier ondertekenen:

  • de eigenaar van een eenmanszaak
  • een van de vennoten van een vof of cv
  • een van de maten van een maatschap
  • een bestuurder van een rechtspersoon
  • een notaris

Wat kost het wijzigen of toevoegen van een handelsnaam?

Er zijn geen kosten verbonden aan het wijzigen of toevoegen van een handelsnaam.

Veelgestelde vragen

  • Hoe snel wordt mijn wijziging verwerkt? Ontvang ik hier een bevestiging van?

    Als uw opgave juist en volledig is, verwerken wij uw wijziging na ontvangst binnen enkele werkdagen in het Handelsregister. Anders nemen wij binnen enkele werkdagen contact met u op.

    U ontvangt een bevestiging per brief (of digitaal via uw berichtenbox, als u deze gebruikt).

    U ontvangt géén bevestiging als u:

    • een telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres of domeinnaam heeft gewijzigd;
    • de wijziging persoonlijk doorgeeft op een kantoor van de Kamer van Koophandel.
  • Waarom kan ik het formulier niet digitaal versturen?

    Het is wettelijk verplicht om formulieren voor het Handelsregister te ondertekenen. Dit verkleint ook de kans op fraude bij wijzigingen in het Handelsregister. Om de wijzigingen digitaal door te geven, is een elektronische handtekening met hoog betrouwbaarheidsniveau noodzakelijk. DigiD voldoet bijvoorbeeld niet. De KvK werkt aan een dienst om opgave digitaal te kunnen doen. Meer informatie over elektronische identificatie: www.eid-stelsel.nl

close