Voorkom misbruik van je bedrijfsnaam of gegevens

Heb je te maken met een fraudeur die namens jouw bedrijf aan- en verkopen doet, valse facturen verstuurt, kredieten opvraagt, of zich op social media voordoet als jouw bedrijf? Dan ben je slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude, één van de snelst groeiende fraudesoorten in het bedrijfsleven. Hoe voorkom je dat een oplichter je identiteit aanneemt en zo je bedrijfsnaam misbruikt?

Bij zakelijke identiteitsfraude handelen fraudeurs uit naam van jouw bedrijf. De oplichters gebruiken hiervoor de informatie die ze op internet over je bedrijf vinden. Ook via het stelen van vertrouwelijke papieren documenten of een datalek komen oplichters aan gegevens over jou en je bedrijf.

Zakelijke identiteitsfraude voorkomen

Bescherm je bedrijf tegen zakelijke identiteitsfraude. De belangrijkste maatregelen die je kunt nemen:

  • Stel een google-alert in op je bedrijfsnaam. Dan krijg je automatisch bericht als iemand je bedrijfsnaam noemt op internet. Zo zie je meteen wanneer een fraudeur een site aanmaakt onder jouw naam.
  • Ga zorgvuldig om met bedrijfs- en persoonsgegevens.
  • Controleer je openbare domeinnaamgegevens via Whois of SIDN. Vraag je webhostingprovider of die je gevoelige informatie afschermt als dat mogelijk is. Denk aan (e-mail)adressen, telefoonnummers en namen van medewerkers. Laat wel het e-mailadres van een technisch contactpersoon staan, zodat bijvoorbeeld cybersecurityorganisaties je kunnen waarschuwen voor digitale dreigingen.
  • Informeer je personeel over frauderisico’s zoals het delen van vertrouwelijke bedrijfsgegevens.
  • Stel een ICT-beleid op met duidelijke procedures en controles voor het opslaan en verwerken van gegevens.
  • Bewaar vertrouwelijke documenten op een veilige plek, bijvoorbeeld in een kluis, en laat ze nooit rondslingeren in prullenbakken of overlegruimten.
  • Vernietig oude documenten met een papiervernietiger.
  • Controleer de identiteit van je klanten en personeel.

Online misbruik

Als iemand zich op social media voordoet als jouw bedrijf, kun je dat rapporteren. Social mediaplatforms als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn hebben hiervoor een speciale pagina op hun website. Zij zullen je melding onderzoeken en het nep-account blokkeren of verwijderen.

Misbruikt een nepwebsite je bedrijfsnaam? Controleer dan wie de site beheert op whois.com. Vraag vervolgens de beheerder, ook wel ‘registrar’, van de domeinnaam om de site offline te halen. Volg hiervoor de stappen van de notice-and-take-down procedure.

Voorbeeld

Een neppe webshop verkoopt onder jouw bedrijfsnaam zogenaamd producten als babymelk, schoonmaakmiddelen of kopieerpapier. De nietsvermoedende koper betaalt voor een product maar de criminele verkoper levert niets. Vervolgens krijg jij de boze telefoontjes van klanten die denken dat ze iets van jouw bedrijf hebben gekocht.

Misbruik van je bedrijfsnaam is strafbaar. Doe daarom aangifte bij de politie.

Factuurfraude

Oplichters kunnen je zakelijke identiteit ook gebruiken om aan je klant een nepfactuur te sturen. De fraudeur verstuurt een bericht met een nepfactuur die als twee druppels water lijkt op de factuur die je klant al verwacht te krijgen. Criminelen nemen je logo, je styling en zelfs je handtekening over, om betrouwbaar over te komen. Inmiddels zijn de oplichtingstechnieken zo ver dat oplichters een digitaal formulier op je website kunnen vervangen door een digitaal nepformulier. Deze techniek staat bekend als formjacking. De fraudeur kan hiermee bijvoorbeeld klantgegevens overnemen, of een bankrekeningnummer veranderen. Zo komt de betaling door je klant op de rekening van een cybercrimineel.

Voorbeeld

Jacob van der Vis, ondernemersadviseur bij het KVK-Adviesteam, spreekt ondernemers die slachtoffer zijn van fraude. Een slachtoffer van factuurfraude vertelde: “Voor een buitenlandse klant moest ik een factuur opstellen. Voor deze order heb ik verschillende mails gestuurd aan mijn contactpersoon. Ik ontving hierna een bericht met een iets afwijkend mailadres. Dit leek afkomstig van de financiële afdeling van de klant. De naamgeving, de handtekening en styling waren hetzelfde als van de bekende contactpersoon. Er gingen bij mij geen alarmbellen af, maar achteraf bleek dat een crimineel zich op deze manier in ons mailverkeer had gemengd. Gelukkig stuurde ik de factuur tegelijkertijd ook naar het e-mailadres dat ik al kende. Mijn contactpersoon had door dat ik tegelijkertijd een kopie van de factuur naar een vals adres stuurde. Gevolg is wel dat de crimineel een voorbeeld van een echte factuur heeft, waarmee die ook andere klanten van mij kon lastig vallen. In mails naar mijn klanten gebruikten oplichters mijn naam en huisstijl.”

Je identiteit misbruikt?

Gebruikt een fraudeur je bedrijfsgegevens voor online misleiding of om valse facturen te versturen? Waarschuw je klanten, leveranciers en andere relaties. Zakelijke identiteitsfraude is strafbaar. Maak melding bij Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.