De belangrijkste fabels en feiten over je bedrijfsnaam

Wanneer je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel wil je natuurlijk een onderscheidende bedrijfsnaam (ook wel handelsnaam genoemd). Dat is ook nodig; in 2016 startten bijna 200.000 mensen een onderneming. Het is verstandig eerst goed over je handelsnaam na te denken, zodat je deze niet weer hoeft aan te passen nadat je ‘m hebt gebruikt in je logo en marketinguitingen. Om problemen te voorkomen zetten we 5 fabels en 5 feiten over de handelsnaam voor je op een rij.

5 fabels over je bedrijfsnaam

1.    Een geregistreerde domeinnaam is automatisch ook een geschikte handelsnaam.
Dit klopt niet. Laat staan dat je als eigenaar van de domeinnaam zonder meer aanspraak kunt maken op die handelsnaam. Domein-, merk- en handelsnamen hebben elk hun eigen wettelijk kader waar je rekening mee moet houden.
TIP: Lees de tips onder stap 4 bij Een bedrijfsnaam kiezen.

2.    Zolang de schrijfwijze van mijn handelsnaam niet overeenkomt met andere bedrijfsnamen, is er geen probleem.
Dit is NIET waar. Houd rekening met klankverwantschappen als je je naam in de Zoektool voor handelsnamen checkt. Zo klinken “Qredits”, “Credits” en “Kredits” hetzelfde. De kans is groot dat de eigenaar van de handels-, merk- en domeinnaam Qredits de andere bedrijfsnamen onvoldoende onderscheidend vindt. Je loopt dan de kans je handelsnaam aan te moeten passen of, als je dit weigert, een gerechtelijke procedure aan je broek te krijgen.

3.    Een letter verschil met andere bedrijfsnamen is prima.
Onjuist. Verschilt jouw bedrijfsnaam maar één letter, schrijfteken of zelfs spatie met andermans naam? Dan is dat absoluut niet onderscheidend genoeg. Dat blijkt uit diverse uitspraken over handelsnaamgeschillen. En dat geldt ook als je handelsnaam uitsluitend verschilt van andere door een plaats- of regionaam.

4.    Als franchiseondernemer mag je zelf je naam kiezen.
Veelal onjuist. Onderneem je binnen een franchiseformule? Dan staan er in het franchisecontract meestal bepalingen over je handelsnaam (vaak tot op de letter).
TIP: Check het franchisecontract en overleg met de franchisegever.

5.    Niets in mijn handelsnaam mag overeenkomen met andere namen.
Dit klopt niet. Af en toe is er bijvoorbeeld een duidelijke trend zichtbaar. Zo is het bij schoonheidsverzorging, kappers en nagelstylisten helemaal hot om in de handelsnaam de termen “beauty by”, “hair by” en “nails by” te gebruiken. Dat is geen probleem, zolang je die niet combineert met dezelfde (voor)naam van een reeds ingeschreven handelsnaam.

5 feiten voor een goede bedrijfsnaam

1.    Wees eerlijk.
Wek geen verkeerde indruk door je bedrijf groter of anders voor te stellen dan die in werkelijkheid is.


2.    Gebruik geen merknamen van anderen.
Door (onbedoeld) mee te liften op andermans bekendheid, zaai je verwarring. Bovendien beschouwt die ander het al snel als profiteren van diens investeringen en inspanningen om naamsbekendheid op te bouwen.

3.    Kijk uit met speciale tekens.
Ook al oogt het qua vormgeving heel origineel en onderscheidend, je mag uitsluitend de tekens @, & en + in je bedrijfsnaam gebruiken. Andere lees- en speciale tekens als bijvoorbeeld (), ?, !, *, #, en / zijn niet toegestaan in je bedrijfsnaam (maar in je merknaam weer wel).

4.    Voorkom verwarring met al bestaande bedrijfsnamen.
De kans op verwarring is groter, naarmate er meer sprake is van:
o    gelijkenis in de schrijfwijze of klank van andere handelsnamen;
o    het uitoefenen van dezelfde of soortgelijke werkzaamheden;
o    overlapping in het werkgebied (de klantenkring) van beide ondernemingen.

5.    Een oudere handelsnaam gaat altijd vóór.
Een oudere handelsnaam gaat vóór een jongere handelsnaam. Een handelsnaam mag ook niet in strijd zijn met een oudere merknaam, een ouder merk gaat ook vóór een jongere handelsnaam. Dit geldt ook voor handelsnamen die maar een klein beetje afwijken van de betreffende merken.
Kijk op www.boip.int om te zien of merken al bestaan.


Kom je er niet uit of ben je niet helemaal zeker van je zaak? Vraag dan advies aan de bedrijfsadviseurs via groei@kvk.nl of maak gebruik van de ruime ervaring van onze medewerkers wanneer je je bedrijf inschrijft bij de KvK.