‘Hoe dikker de boot, hoe minder ijs gekocht wordt’

De drijvende ijssalon van Tim en Fleur Lafeber

Elf was hij, toen hij begon met de verkoop van slush puppy’s, popcorn en suikerspinnen op braderieën. Tim Lafeber (17) is nu ruim 6 jaar ondernemer en runt samen met zijn zus Fleur (20) een drijvende ijssalon op de Reeuwijkse plassen. Klanten kopen er ijs zonder dat ze uit hun boot hoeven te stappen. Sinds dit jaar hebben ze hun activiteiten uitgebreid met de IJS TukTuk, waarmee ze op feesten en partijen langskomen met Italiaans schepijs. ‘Van onze onderneming leren wij meer dan van een bijbaantje.'

Vlot

‘Onze ouders hebben ooit een vlot laten maken waar we als kleine kinderen op speelden,’ vertelt Tim. Zijn witblonde haar en zongebruinde gezicht verraden de uren die hij op het water doorbrengt. ‘Op dat vlot staat nu onze ijssalon. Het oude hout was rot en hebben we vervangen door hardhout. De koelkast, vriezer, blikjes en flesjes frisdrank staan er bovenop, onder grote gele parasols.’

Zo dobberen Tim en Fleur op zonnige dagen tussen de boten. Die meren aan en kopen ijs. Mensen kunnen gewoon op hun boot blijven.

Perfecte drijfplek

Broer en zus pluizen goed uit hoe hun verkoopdag eruit moet gaan zien. ‘Wij zijn afhankelijk van het weer en bekijken dus ieder weekend de weersverwachting’, zegt Tim. ‘Bij goed weer gaan we het water op om de perfecte drijfplek te zoeken. We manoeuvreren ons tussen smalle doorgangen en lage bruggen en kijken hoe de wind staat. Ook houden we rekening met het juiste tijdstip. De piek in ijsverkoop ligt tussen twee en vijf uur in de middag. Via Facebook doen we een check-in, zodat iedereen weet waar we liggen.’

Nep-Italiaan

De drijvende ijssalon, een van de diensten van hun onderneming ‘Tim’s verhuurbedrijf’, is te herkennen aan de grote wapperende Italiaanse vlag. ‘We worden wel eens nep-Italiaan of drijvend ijs genoemd’, lacht Tim. ‘Mensen onthouden ons.'

Tim en Fleur moeten het vooral van de kleine boten hebben. ‘Grote sloepen varen voorbij’, zegt Fleur. ‘Je ziet de snakkende gezichten van kinderen die smachten naar ijs. Dat vinden we een beetje zielig, we maken er dan grappen over.’ Tim knikt instemmend. ‘Hoe dikker de boot, hoe minder ijs gekocht wordt.’

Fleur en Tim werken nog steeds hard aan de weg. Begin 2019 hebben ze flink geïnvesteerd in de IJS TukTuk, die zij op 11 april lanceerde. Met hun Piaggio Ape’50 met Italiaans schepijs kunnen zij langskomen voor feesten en partijen.

Gunfactor

Met hun gedrevenheid en enthousiasme hebben Tim en Fleur een enorme gunfactor. Mensen varen een rondje om het vlot, maken foto’s en kopen ijs. De jonge leeftijd van de twee heeft ook een keerzijde. ‘Het is lastig bij bedrijven binnen te komen’, zegt Tim. ‘Ze verwachten ons niet zo snel. Maar als we een gesprek hebben worden we serieus genomen. De ijszaak is geen kinderspel. Wij gedragen ons professioneel. Professioneel betekent dat ik mijn klanten meer geef dan ze van mij verwachten. Mensen zien dat.’

Economie

Tim is het creatieve brein van de twee. Hij kan naar eigen zeggen alles verkopen, maar is minder nauwkeurig dan Fleur. Zij helpt bij de uitvoering van ideeën, beantwoordt e-mails, regelt de boekhouding en verzorgt social media. Tim is het gezicht van het bedrijf en Fleur de sterke kracht erachter. 'We vullen elkaar perfect aan', zegt Tim.

‘Alles wat wij doen, doen we zelf. Het regelen van afspraken, nieuwe klanten werven, zorgen voor vergunningen, schoonmaken en het ontwerpen van ons logo. Op school leer je over ondernemen, maar in de praktijk is het toch echt anders. Het maakt het vak economie trouwens een stuk makkelijker, omdat je begrijpt hoe het werkt. Van onze onderneming leren wij ook meer dan van een bijbaantje.’

Tim en Fleur zien hun onderneming niet als werk maar vooral als goede leerschool. Bij het boekhouden en de belastingaangifte helpen hun ouders mee. ‘Zonder hun steun kunnen we het niet. Wij gaan ernaast zitten, kijken en leren daarvan. Om ons bedrijf te laten groeien bedenken we ieder seizoen iets nieuws.'

Eerste investering

‘We kunnen beiden goed sparen’, zegt Tim. ‘Van ons spaargeld kochten we onze eerste popcornmachine. Onze grootste kostenpost was de aanschaf van onze professionele slush puppy- en suikerspinmachines.’

Inmiddels hebben ze meer dan € 10.000 in het hele bedrijf geïnvesteerd. ‘Het geld konden we lenen van onze ouders’, vertelt Tim. ‘Het geld dat we verdienen investeren we in ons bedrijf en gebruiken we om de lening terug te betalen. En ja, we betalen alles tot op de cent terug.’

Deze zomer verwachten Tim en Fleur een omzetgroei van 50% ten opzichte van het afgelopen seizoen. Ze hopen in september de totale investering te hebben terugbetaald.

Mindset

Het ijs wordt ingekocht. Zelf ijs maken is geen optie. De prijs per bolletje stijgt en mensen vinden het te duur. Over de prijs van € 1,- per bolletje is nagedacht. Tim en Fleur hebben rekening gehouden met de investering in het vlot, koeling, hoorntjes, bakken ijs en parasols. ‘Het bedrag van € 1,- is ook vooral een mindset en klinkt beter dan € 1,25 of € 1,50’, zegt Tim. ‘Ook hebben mensen vaker een losse euro in hun zak of portemonnee.’

Fleur: ‘Ik heb een geplastificeerde prijslijst gemaakt die van boot naar boot gaat. Ik werd gek van het herhalen van de smaken. Nu zie je op één A4 welke smaken we verkopen.' De twee houden scherp in de gaten welke smaken het wanneer goed doen. ‘Als het erg warm is kopen mensen liever citroenijs’, zegt Fleur. ‘Maar bij 21 graden kiezen ze voor chocolade. Kinderen kiezen sneller voor aardbeiensmaak.’ De doelgroep van Tim en Fleur is watersporters met kinderen van 40+. ‘Volwassenen betalen, niet de kinderen.'

Een groot bedrijf

De twee zijn nog jong. Hoe ziet de toekomst er voor hen uit? ‘Ik weet nog niet precies wat ik ga doen', vertelt Tim, die na de zomer naar Havo 4 gaat. 'Maar één ding staat vast: ik start een nieuw bedrijf en maak het heel groot.’
Fleur heeft de Havo afgerond en heeft negen maanden op internationale talenscholen gezeten. Ze denkt nu aan de studie International Business & Languages, maar ze is nog lang niet uitgekeken op de ijssalon. ‘Ik blijf de komende tijd lekker stracciatella ijs verkopen.’

InfoPage