De Pindakaaspot: pindakaas zonder toevoegingen

Robert van Dijk startte vanuit een uitkering zijn eigen bedrijf

Tijdens een mindfulness-weekend in 2016 kreeg Robert van Dijk het idee om van het veel gegeten product pindakaas, een pure variant te maken. Eentje zonder kunstmatige toevoegingen en boordevol natuurlijke ingrediënten. Met behoud van zijn uitkering mocht Van Dijk onderzoeken of er bestaansrecht was voor een eigen bedrijf. En met succes. Inmiddels bereidt Van Dijk vanuit zijn eigen keuken pindakaas in twaalf verschillende smaken.
Robert van Dijk, De Pindakaaspot (foto foto Remco Gerritse - IXI Bedrijfsfotografie)
Robert van Dijk, De Pindakaaspot (foto foto Remco Gerritse - IXI Bedrijfsfotografie)

Van uitkering naar eigen bedrijf

Bij de zoektocht naar bestaansrecht voor zijn eigen bedrijf, richtte Van Dijk zich op álle soorten pindakaas. Een product dat iedereen kent en veel gegeten wordt. Van oorsprong Amerikaans, maar helemaal ingeburgerd in het Nederlandse voedingspatroon. Van Dijk las alles wat er op internet te vinden was over pindakaas. Daarnaast stelde hij een testpanel in. Dit panel testte en beoordeelde telkens blind verschillende soorten pindakaas. Het resultaat; een goed beeld van wat er lekker gevonden wordt door de consument.

Uiteindelijk hakt Van Dijk de knoop door en start in juli 2017 zijn eigen bedrijf, De Pindakaaspot. Relatief kleinschalig, met eigen vermogen, begint Van Dijk met de aanschaf van een aantal professionele machines die hij gebruikt om de pindakaas te maken.

De pindakaas van De Pindakaaspot

In het begin dopte Van Dijk de pinda’s zelf. Omdat dit heel arbeidsintensief was, besloot hij kant en klaar gedopte Amerikaanse pinda’s te gebruiken. Het oog wil ook wat, dus moest de pindakaasmaker op zoek naar een pot om de pindakaas in te verkopen. Een pot die niet alleen mooi is, maar ook praktisch en hygiënisch. Én in verschillende groottes leverbaar.

Een heel belangrijk kenmerk en tevens het motto van De Pindakaaspot is: ‘geen suikers, geen toevoegingen’. Van Dijk wil mensen bewust maken van de mooie smaak die het product heeft als het zonder suikers en toevoegingen gegeten wordt.

Inmiddels verkoopt De Pindakaaspot twaalf verschillende smaken pindakaas. Van Keltische zeezout pindakaas tot pindakaas met gebakken uitjes.

Hygiëne en voedingstabel

Om goed van start te gaan krijgt Van Dijk te maken met een aantal regels en instanties. Zo kreeg hij van de gemeente toestemming om zijn bedrijf vanuit huis te starten. Daarna heeft hij zijn keuken aangepast en zo ingericht dat er schoon gewerkt kan worden. Van Dijk heeft hygiëne namelijk hoog in het vaandel staan.

In Europese wetgeving is vastgelegd wat er bij verkoop aan consumenten op een etiket moet staan. Aan de hand van de voedingswaardentabel heeft Van Dijk precies uitgezocht wat er in zijn pindakaas zit. De klant weet dus precies wat hij koopt.

Marketingstrategie

Van Dijk richtte zich in het begin alleen op bezoekers van boerenmarkten en markten met streekproducten: ‘Daar komen de mensen die mijn product willen kopen’. Steeds vaker weten deze klanten De Pindakaaspot ook online te vinden om daar pindakaas te bestellen.
De reacties die Van Dijk krijgt via zijn website, Facebook en Instagram, gebruikt hij om zijn producten te verbeteren.

De dagen voor de markten besteedt de pindakaasmaker aan het produceren van de verschillende soorten pindakaas. Juist omdat hij een vers product maakt, vindt hij het belangrijk dat de klanten er na aankoop zo lang mogelijk van kunnen geniet.

Een eigen zaak

Op de dagen dat er niet geproduceerd wordt, werkt Van Dijk aan nieuwe producten en nieuwe smaken. Doorontwikkelen naar een groter assortiment. Zijn ultieme droom was altijd het openen van een eigen winkel. In november 2018 is het zover, dan ziet Van Dijk zijn droom van een eigen winkel met ambachtelijke pure producten uitkomen.

Meer informatie

Een bedrijf starten vanuit een WW-uitkering

InfoPage