Tips voor het maken van een zakelijke website

Als jouw website een professionele uitstraling heeft, vergroot je de kans dat mensen bij je kopen. Ga goed van start met deze 7 belangrijke tips voor een zakelijke website.

1. Bedrijfsnaam als domeinnaam

Je kunt je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam. Helaas komt het voor dat jij je bedrijfsnaam inschrijft in het handelsregister en een ander deze naam vervolgens snel als domeinnaam registreert. Het is daarom verstandig om je domeinnaam altijd eerst te registreren bij SIDN en je pas daarna in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Bij de Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) kun je controleren of je gewenste domeinnaam nog vrij is.

2. Bepaal je doelgroep

Breng je doelgroep in kaart voordat je je website gaat bouwen. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten.
Veel ondernemers gebruiken hiervoor persona’s. Dit zijn fictieve klanten met specifieke kenmerken zoals:

  • geslacht
  • leeftijd
  • inkomen
  • karaktereigenschappen
  • hobby’s
  • online activiteiten
  • verwachtingen van jouw producten en diensten

Persona’s kun je later verbeteren, bijvoorbeeld door klantgesprekken te houden en online analyses te maken. De resultaten hiervan kun je vervolgens gebruiken om je website te verbeteren.

3. Auteursrecht website

Als je een geschikte domeinnaam hebt en je weet wie je doelgroep is, kun je beginnen met je website. Deze bestaat uit verschillende onderdelen:

  • lay-out
  • broncode
  • content, zoals tekst, afbeeldingen, video’s

Je kunt kiezen voor bestaande templates voor websites, zelf een website bouwen of een externe partij inhuren om dit voor je te doen.

De maker van de website krijgt automatisch het auteursrecht. Maak vooraf afspraken over de overdracht van het auteursrecht als je het maken van je website uitbesteedt. Zodra je het auteursrecht hebt, kun je wijzigingen doorvoeren zonder toestemming of extra kosten.

4. Meer bezoekers op jouw website

Om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines. Schrijf daarom originele teksten met veel synoniemen. Ook met de volgende punten kom je een heel eind:

  • Word een specialist. Stel bijvoorbeeld nieuwsbrieven op over onderwerpen die te maken hebben met jouw product of dienst.
  • Vernieuw regelmatig je website. Doe je dit niet, dan schat een zoekmachine jouw website lager in.
  • Plaats zoveel mogelijk links naar relevante websites van anderen. Zorg er ook voor dat websites met meer autoriteit naar jouw website linken. Dit heet linkbuilding.
  • Zet de belangrijkste zoekwoorden in de titels en subtitels.
  • Verwerk deze zoekwoorden nog een paar keer in de tekst én in de URL.
  • Houd de URL zo kort mogelijk.
  • Voeg per artikel een metadescription toe. Dit is een omschrijving van de inhoud van de website die je zelf mag aanleveren. Zoekmachines nemen deze meestal over.

Probeer het maar eens uit.

5. Gebruik zoekmachine-advertenties

Via zoekmachine-advertenties trek je bezoekers naar je website. Gebruik hiervoor relevante zoekwoorden van je doelgroep. Jouw advertentie verschijnt dan boven onbetaalde zoekresultaten. Je betaalt bij zoekmachine-advertenties per klik, ofwel CPC (Cost per click) of PPC (Pay per click).

6. Scoor met klantreviews

Reviews van klanten worden steeds belangrijker. Klanten laten hun aankoop voor een groot deel afhangen van onafhankelijke ervaringen van anderen. Je kunt een functie aan je website toevoegen, zodat klanten zelf een review kunnen achterlaten. Of plaats zelf reviews van klanten op je website. Vraag vooraf toestemming om reviews, foto’s of video’s te mogen plaatsen.
Bijvoorbeeld van een nieuw aangelegde tuin of een aanbouw, maar ook andere producten en diensten kunnen zich hiervoor lenen.

Let op! Houd rekening met de Europese Privacywetgeving. Vermeld of verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check van te voren altijd of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

7. Zorg voor een veilige website

Je moet er niet aan denken: een hacker breekt in op jouw website. Ook je klanten lopen het risico dat hun gegevens op straat liggen. Geef ze meer zekerheid en zorg voor een veilige verbinding en gewaarborgde privacy. Hoe? Met een SSL Encryptie. Hiermee versleutel je wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens.
Je kunt een SSL certificaat aanvragen bij een Certification Authority (CA). Je krijgt een (groen) slotje in de adresbalk van de browser. Het slotje geeft je klant meer vertrouwen in je website en het zorgt ervoor dat je hoger komt in Google ranking. Het slotje zorgt voor meer bezoekers en dus voor meer omzet. De klant weet dat de technische verbinding goed is, maar het slotje zegt niets over de inhoud van jouw website.

Werk daarnaast met de nieuwste software-versie en voer updates zo snel mogelijk uit om beveiligingslekken te voorkomen.

Meer informatie

5 tips om je online te profileren (video)
Webinar: marketing en administratie voor starters

Heeft deze informatie je geholpen?