Up-to-date blijven met je social media

Waarschijnlijk gebruik je social media al voor je bedrijf en ben je actief op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Instagram. Met welke ontwikkelingen op het gebied van social media kun jij als startende ondernemer je voordeel doen? Mercede van de Wiel, social media expert bij online marketing bureau Afdeling Online, geeft tips.

Facebook

Facebook is heel geschikt om je bedrijf mee onder de aandacht te brengen. Het is het meest gebruikte social media platform ter wereld. Voor zakelijke gebruikers heeft Facebook de collectie indeling. Met deze collectie indeling kun je je Facebook-advertentie een stuk mooier en effectiever maken. Mensen die op je advertentie klikken kunnen meer producten bekijken, extra informatie krijgen en zelfs direct hun aankoop doen. Hiervoor hoeven ze Facebook niet meer te verlaten. Je koppelt je advertentie aan je productcatalogus en je producten worden automatisch ingeladen onder jouw advertentie.

Werk slim met Facebook

  • Maak geen schreeuwerige reclame voor jouw product of dienst. Niet alleen roept dit irritatie op bij de doelgroep, Facebook kan je advertentie zelfs afkeuren.
  • Zorg ervoor dat je advertentiebeeld minder dan 20% tekst bevat. Overschrijd je deze limiet, dan wordt je advertentie minder vertoond onder je publiek en kan deze zelfs afgekeurd worden. Met de Facebook Text Overlay Tool controleer je of je afbeelding aan de juiste eisen voldoet.
  • Sneller ladende links worden sinds kort hoger weergegeven in de tijdlijn van Facebook-gebruikers. De snelheid van jouw website is dus belangrijker dan ooit. Let op grote afbeeldingen en video’s op je site!
  • De eerste indruk telt. En op Facebook is dat de omslagfoto van jouw bedrijfspagina. Deze foto kun je sinds kort vervangen door een (promotie)video.
  • Wanneer je continu in dezelfde vijver blijft vissen, kom je niet verder. Experimenteer eens met look-a-likedoelgroepen. Deze groepen worden aangemaakt op basis van je custom audiences en komen daardoor sterk overeen met hun eigenschappen. Look-a-like-doelgroepen kunnen al aangemaakt worden op basis van 20 bezoekers op je website of 20 e-maillijsten in je CRM- of mailsysteem. Zeer geschikt voor startende ondernemers!

LinkedIn

Adverteren via LinkedIn is niet ingewikkeld. Het kan op drie verschillende manieren: via sponsored inMail ads, text ads en sponsored content.
Bij inMail advertenties kunnen mensen niet om je advertentie heen, omdat ze in de persoonlijke inbox verschijnen en men daar melding van krijgt. Bovendien kan er een opvallende Call to Action-button aan gekoppeld worden.
Text ads bevatten een headline, een korte beschrijving en kleine afbeelding in de rechterkolom van de LinkedIn-feed met een directe link naar jouw website. Het voordeel is dat iemand niet hoeft te scrollen om ze te zien.
Sponsored content wordt getoond in je tijdlijn en valt op doordat je jouw eigen banner kunt gebruiken en een uitgebreide boodschap kunt toevoegen. Door een link toe te voegen, weten mensen je website direct te vinden.

Werk slim met LinkedIn

  • Experimenteer eens met leadgeneratieformulieren. Dit is een nieuwe tool van LinkedIn waarmee je gemakkelijk de gewenste gegevens kunt verzamelen van je advertentiepubliek, zoals e-mailadres, bedrijfsnaam en functietitel. Stimuleer mensen via leadgeneratieformulieren om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, aan te melden voor een event of bijvoorbeeld om een offerte-aanvraag te doen.
  • Nog een handige tool: Matched Audiences. Hiermee is het mogelijk je eigen bedrijfsdata te matchen met gegevens die LinkedIn beschikbaar heeft. Op basis daarvan wordt het bereiken van jouw klant een stuk eenvoudiger!
  • ‘Website retargeting’ maakt het mogelijk je websitebezoekers te benaderen op basis van specifieke pagina’s die zij bezocht hebben of een combinatie daarvan.

Instagram

Met Instagram kun je mensen bereiken die jouw pagina hebben bezocht, interactie hebben gehad met de pagina, een direct message hebben gestuurd of een bericht hebben opgeslagen. Een betrokken doelgroep zal sterker geneigd zijn interesse te tonen voor je vervolgcampagnes.

Werk slim met Instagram

  • 59% van de Instagram-gebruikers is tussen de 18 en 29 jaar oud. Maak geen gebruik van Instagram als jouw doelgroep ouder is.
  • Instagram is interessant voor bedrijven uit de volgende branches: food, sport, beauty, wellness, shopping, huis en tuin, entertainment, kunst, nieuws en media en reizen.
  • In een korte biografie vertel jij alles over je merk. Voeg je website-url toe. Dit is de enige plek waar je een klikbare link kunt toevoegen. Neem geen links op in posts, maar verwijs daarbij naar je biografie, waar je de link steeds weer aanpast.
  • Betrek je doelgroep bij je merk. Een leuke manier om dit te doen is user generated content. Deze content is gemaakt door de gebruiker. Vraag je doelgroep om een foto te delen die in lijn is met jouw merk of actie. Vaak helpt een leuke weggevertje om mensen in beweging te brengen.
  • Gebruik Instagram lead ads: voorheen was het niet mogelijk om leadgeneratieformulieren (deze werken hetzelfde als de eerder beschreven formulieren voor LinkedIn) in te zetten via Instagram. Maar dat is verleden tijd!
  • Maak gebruik van Instagram-verhalen om je doelgroep te betrekken bij je merk. Via Instagram-verhalen neem je jouw publiek mee in je dagelijkse activiteiten. Je kunt verhalen met al je volgers delen of gericht naar bepaalde personen sturen.

Let op! Houd rekening met de Europese Privacywetgeving. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check van te voren altijd of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).


Video: Meer klanten met online marketing

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

InfoPage