Verkopen via social media doe je zo

Je wilt je product of dienst aan de man brengen en je naamsbekendheid vergroten. Social media zijn hiervoor onmisbaar. Hoe zet je deze kanalen nu effectief in? Mercede van de Wiel, social media expert bij online marketing bureau Afdeling Online, geeft tips voor je online marketing strategie en adverteren via social media.

Van branding tot conversie

Een goede strategie begint altijd met branding. Branding is het laten ‘landen’ van je merk of concept bij je doelgroep. Dit doe je door regelmatig waardevolle content zoals video’s, sfeerbeelden of gratis webinars aan te bieden. Voor de verspreiding hiervan zijn social media heel geschikt. Bepaal je doelgroep zo breed mogelijk. Later kan je de mensen filteren die overgaan tot een bestelling en betaling of die zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Is er serieuze interesse in jouw product of dienst? Dan transformeert jouw publiek tot een lijst met ‘prospects’; mensen die daadwerkelijk nieuwsgierig zijn naar meer. In deze fase mag je mensen dan ook om een kleine actie vragen, zoals het bekijken van een interessante webpagina, het taggen van vrienden of delen van je bericht.

Er blijft een kleine, geïnteresseerde groep over. Deze prospects wil je klant laten worden. Door middel van campagnes die direct doorverwijzen naar jouw webpagina stimuleer je de mensen jouw product te kopen.

Community management

Richt je naast branding ook op community management; het versterken van interactie en engagement rond je bedrijfspagina of account. Plaats regelmatig nieuwe content op je pagina en speel met leuke acties in op de loyaliteit van je klant. Prikkel je klant, stel vragen, reageer op opmerkingen.

Regelmatig posten bevordert jouw zichtbaarheid. Want het algoritme achter Facebook, Facebook EdgeRank, toont je vaker aan mensen als ze meerdere malen op jouw berichten gereageerd hebben. Die kans is hoger als je vaker post.

Adverteren via social media

‘Social advertising’, adverteren op social media platformen, is in feite het creëren van een behoefte. Je raakt je doelgroep op de momenten die jij belangrijk vindt. Aan de andere kant kan adverteren opdringerig overkomen. Het is belangrijk om de juiste doelgroep te bepalen. Mensen die daadwerkelijk zitten te wachten op jouw content. Stem je advertentiebeeld en tekst dan ook zo goed mogelijk af op deze groep mensen.

De relevantiescore laat zien hoe goed jouw advertentie het gedaan heeft. De score wordt bepaald op basis van de verwachte positieve en negatieve respons. Ook bepaalt de score het bereik dat gegenereerd wordt en ook de uiteindelijke kosten van jouw advertentie. Een negatieve respons (verbergen van je advertenties of negatieve reacties, of bijvoorbeeld een beperkte gemiddelde kijktijd voor video’s) verlaagt je relevantiescore en daarmee stijgen je kosten. Ook zal je bereik in het vervolg lager worden.

Natuurlijk wil je zien hoe je advertentie ‘presteert’ en wil je de kosten in de hand houden. Kijk goed naar de meeteenheden die van belang zijn voor je doelstelling; de gemiddelde CPC (cost per click) zegt bijvoorbeeld iets over de prestatie van jouw websiteverkeer-campagne. Weet je bijvoorbeeld hoeveel je betaalt per klik, dan kun je eenvoudig bepalen hoeveel budget je nodig hebt om het gewenste aantal gebeurtenissen te bereiken.

Via Google Analytics kun je parameters toevoegen aan de url, waarmee je kunt zien hoe jouw advertentie het gedaan heeft. Maak gebruik van deze Google Analytics URL Builder, het geeft je veel inzicht!


Let op! Houd rekening met de Europese Privacywetgeving. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check van te voren altijd of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).


Meer informatie

Up-to-date blijven met Facebook, LinkedIn en Instagram
5 tips om je online te profileren (video)
Klanten vinden voor je webshop via social media doe je zo (video)
Webinar: marketing en administratie voor starters

Heeft deze informatie je geholpen?