Bedrijf starten

5 ondernemers over hun bedrijfsnaam met een knipoog

Je ziet ze ieder jaar voorbijkomen: lijstjes met grappige bedrijfsnamen. Waarom kiezen ondernemers voor een bedrijfsnaam met humor? En kunnen klanten zo’n bedrijfsnaam waarderen of werkt het eerder tegen je? Dat kiezen van een bedrijfsnaam niet per se serious business hoeft te zijn bewijzen deze vijf ondernemers.

Lees hier het verhaal achter de bedrijfsnamen Blokkenpiloot, Komkommerin, Smeeris Stukadoors, Kroes Control en De Stofwisseling.

Erik Guillot
  • Blokkenpiloot Blokkenpiloot
  • 20192019
  • NijmegenNijmegen

Erik Guillot

Eigenaar Legospeciaalzaak Blokkenpiloot

“Blokkenpiloot is het resultaat van twee maanden brainstormen”, vertelt eigenaar Erik Guillot. “Ik was op zoek naar iets dat echt blijft hangen.” Hij pakte het grondig aan. “Ik had een Excelbestand met wel honderd namen. Van alle namen heb ik gecheckt of de domeinnaam nog vrij was. Vervolgens ben ik met mijn vriendin Sanne die namen afgegaan.” Eén daarvan was Brickpilot. “Brick is een term die Legospeciaalzaken veel gebruiken. Pilot had ik van Trustpilot. Maar eigenlijk sloeg die naam nergens op. Tot Sanne hem vertaalde naar het Nederlands: Blokkenpiloot.” Guillot was direct enthousiast. “We hebben er nog een nachtje over geslapen, maar toen waren we er wel over uit.” Hij claimde gelijk de domeinnaam blokkenpiloot.nl en alle social media accounts. “En ik heb de naam vastgelegd bij het merkenbureau in Brussel.” Al tijdens de verbouwing van zijn winkelpand merkte hij dat mensen leuk reageren op de naam. “Ik had een poster opgehangen met: Hier komt Blokkenpiloot en hoorde voorbijgangers de naam zo vaak hardop zeggen.” In 2019 won Guillot bovendien de derde prijs bij de verkiezing voor bedrijfsnaam van het jaar.

“Ik had een Excelbestand met wel honderd namen”
Carl Graumans
  • Komkommerin Komkommerin
  • 19911991
  • BavelBavel

Carl Graumans

Eigenaar Groenten- en fruitspeciaalzaak Komkommerin

Groentenman Carl Graumans was er wel klaar mee, de standaard bedrijfsnamen die hij eerder voerde. “Mijn eerste winkel heette Carl’s Groenten- en fruitspeciaalzaak. Daarna ben ik een tijdje franchiser geweest en moest ik Carl’s Zonnetuin heten.” Na wat omzwervingen kwam Graumans met zijn zaak in Bavel terecht en was het tijd voor een naamwissel. “Komkommerin is een hersenspinseltje van mezelf, ik vond de dubbele betekenis leuk. De naam verwijst naar groente en nodigt de klant uit om binnen te komen.” De groenteman krijgt vooral leuke reacties op zijn bedrijfsnaam. “Laatst stond cabaretier Philippe Geubels een foto te maken van mijn winkel. Hij zei: ‘Ja, ik moet hier in de buurt zijn, maar da’s nog eens een naam voor een groentenzaak’.” De foto belandde op Geubels’ Instagram en kreeg ruim 3.600 likes. Graumans: “Als zelfs een komiek je bedrijfsnaam grappig vindt, weet je dat je goed bezig bent”. Zijn familie was overigens niet onverdeeld enthousiast. “Mijn dochters vonden het minder leuk als op vakantie mensen moesten lachen om de naam op de bus, maar die schaamte is inmiddels wel over.”

“Als zelfs een komiek je bedrijfsnaam grappig vindt, weet je dat je geslaagd bent”
Regine Bouwens
  • Trimsalon Kroes Control Trimsalon Kroes Control
  • 20122012
  • SimpelveldSimpelveld

Regine Bouwens

Eigenaar Trimsalon Kroes Control

Als Regine Bouwens van Trimsalon Kroes Control haar telefoon niet kan opnemen zit ze ‘waarschijnlijk met mijn handen in het haar’, aldus de voicemail. De hondentrimster houdt wel van een goede woordgrap. “Ja, voor de naam van mijn trimsalon was ik ook op zoek naar iets grappigs, een woordspeling. Dat vind ik bij andere bedrijven ook altijd leuk.” Maar er een bedenken was nog niet zo makkelijk, vertelt ze. “Ik heb er lang over moeten nadenken. Natuurlijk dacht ik eerst aan Regine’s Trimsalon, maar dat was het niet.” Hoe kwam ze uit op Kroes Control? “’s Nachts!”, lacht ze. “Echt, gewoon ’s nachts. Ineens dacht ik eraan.” Bouwens was zo zeker van haar zaak dat ze de naam niet heeft voorgelegd aan anderen. “Niet eens aan mijn man.” Smaken verschillen, weet ook Bouwens. “Sommige mensen snappen de naam niet, maar ik krijg toch vooral leuke reacties. Ik zit hier bij een bungalowpark en er staan geregeld mensen voor het bord foto’s te maken en te lachen. Sommige klanten leggen zelf de link: ‘Ik heb een poedel met kroeshaar, dus ik dacht dan moet ik bij u zijn’.”

“Ineens ’s nachts dacht ik aan Kroes Control”
Martijn Kok
  • De Stofwisseling De Stofwisseling
  • 19971997
  • OosterbeekOosterbeek

Martijn Kok

Eigenaar Meubelstoffeerderij De Stofwisseling

“Daar valt niet zoveel over te vertellen”, zegt meubelstoffeerder Martijn Kok als het gaat over de herkomst van zijn bedrijfsnaam. “We zaten eerst te denken aan een Franse term, Métabolisme, maar veel mensen weten niet wat dat betekent. Toen zijn we maar voor de Nederlandse variant daarvan gegaan.” De Stofwisseling dus. Die ‘de’ ervoor heeft puur een praktische reden. “De domeinnaam stofwisseling.nl was al vergeven, die ging – jawel – over stofwisseling.” Kok was niet per se op zoek naar een grappige bedrijfsnaam. “Ik wilde het vooral simpel houden, maar wel iets dat een beetje opvalt. De Stofwisseling dekt de lading en blijft hangen. Als iemand zegt ‘Ik ben bij De Stofwisseling geweest’, dan onthoud je dat eerder dan ‘Ik ben bij Piet geweest’.” Zijn bedrijfsnaam zorgt wel eens voor verwarring, vertelt Kok. “Je kunt hem natuurlijk op twee manieren uitleggen, maar als je er wat anders in ziet kom je er snel genoeg achter wat we doen. Klanten die in het ziekenhuis werken, als internist of zo, die vinden de naam ook weer grappig.”

“De Stofwisseling dekt de lading en blijft hangen”
Erwin Appelman
  • Smeeris Smeeris
  • 20082008
  • HeerhugowaardHeerhugowaard

Erwin Appelman

Eigenaar Smeeris Stukadoors

De bedrijfsnaam van stukadoor Erwin Appelman begon als grapje, toen hij bij een neef aan het klussen was. “Hij zit in de reclame en tijdens het klussen vertelde ik dat ik voor mezelf wilde beginnen.” Appelmans neef bood aan om een aantal logo’s voor hem te ontwerpen en had ook nog wel een idee voor een bedrijfsnaam: Smeeris. “Ik dacht: dat doen we gewoon, klaar! Ik heb er natuurlijk nog wel even over nagedacht, want je wilt niet dat mensen je bedrijf als grap zien door zo’n naam, maar ik ben er toch voor gegaan. Anders was het waarschijnlijk gewoon Appelman Stukadoors geworden.” De naam sprak Appelman vooral aan “omdat er een makkelijk ezelsbruggetje te leggen is als je de naam ziet.” Er zit geen diepere betekenis achter. Lachend: “Nee, ik heb niks tegen de politie of zo. Sterker nog: veel van mijn klanten zijn politieagenten en die zien er ook wel de humor van in.” Onderweg trekt de stukadoor ook bekijks. “Laatst reed ik langs een wegafzetting waar een paar politieagenten bij stonden, die moesten wel lachen toen ik voorbij kwam.”

“Veel van mijn klanten zijn politieagenten”

Wil jij meer verhalen lezen over bedrijfsnamen of heb je er specifieke vragen over? Bekijk dan eens het dossier ‘100 jaar aan handelsnamen’.

Jeanine  Hoekstra

Als je een bedrijf start, komt er veel op je af. Daar help ik je graag bij. Of je nu nog plannen smeedt voor een eigen bedrijf of al een paar maanden op weg bent, ik voorzie je van tips & tricks waarmee je verder komt.

InspiratiePage
Starten