Bedrijf starten

5 ondernemers over hun bedrijfsnaam uit een boekje

Jip en Janneke, Otje, Abeltje, Pluk van de Petteflet… Schrijfster Annie M.G. Schmidt overleed in 1995, maar de karakters die zij verzon zijn nog springlevend. Niet alleen in haar boeken, ook in bedrijfsnamen. Vooral bij ondernemers in de kinderopvang zijn de personages van Annie M.G. Schmidt populair.

De eigenaren van Mevrouw Helderder, Wiplala, Floddertje, Poppejans en Dikkertje Dap vertellen waarom zij de inspiratie voor hun bedrijfsnaam uit Annie M.G. Schmidts boeken haalden.

Marlies Verlinde
  • Eigenaar Mevrouw HelderderEigenaar Mevrouw Helderder
  • Praktijk voor praktische filosofiePraktijk voor praktische filosofie
  • HoutenHouten

Marlies Verlinde

Mevrouw Helderder

Praktisch filosoof Marlies Verlinde koos als bedrijfsnaam Mevrouw Helderder, naar de door schoonmaken geobsedeerde buurvrouw uit Pluk van de Petteflet. Niet vanwege dat schoonmaken, maar omdat de naam past bij wie ze is en hoe ze haar werk aanpakt. “Ik deed heel uiteenlopende dingen. Zo was ik docent zwangerschapsyoga, werkte ik als communicatieadviseur en schreef ik teksten. Ik zocht dus een naam die de lading van al die activiteiten dekte.” Verlinde dacht daarom na over wat kenmerkend is voor haar als persoon: “Toen kwam het woord ‘verheldering’ bij me op. Ik zorg altijd voor een heldere lijn en een duidelijke structuur. Bovendien ben ik een mevrouw: Mevrouw Helderder dus. Het boek Pluk van de Petteflet heeft me ook geïnspireerd, dat had ik net aan mijn kinderen voorgelezen.” Inmiddels is het bedrijf van Verlinde een andere richting opgegaan. “Ik voer nu als praktisch filosoof verhelderende gesprekken met mensen over hun denken. Het mooie is dat mijn bedrijfsnaam met me meegegroeid is.” Voordat ze de naam vastlegde, checkte de ondernemer hoe het zat met de auteursrechten. “Dat bleek mee te vallen, ik heb er nooit problemen mee gehad.”

“Mijn bedrijfsnaam is met me meegegroeid”
Petra Bosman
  • Eigenaar Gastouderopvang WiplalaEigenaar Gastouderopvang Wiplala
  • GastouderopvangGastouderopvang
  • DelftDelft

Petra Bosman

Wiplala

Gastouder Petra Bosman had meerdere Annie M.G. Schmidt-namen op haar lijstje staan. “Ik vind haar boeken en versjes leuk en ook de namen die erin voorkomen, zoals Floddertje en Pluk.” Al gauw kwam ze erachter dat de bekendere namen al in gebruik waren als bedrijfsnaam. “Dat het Wiplala is geworden, kwam puur omdat deze naam nog vrij was. Het boek heb ik trouwens een tijdje cadeau gedaan aan alle kinderen die na 4 jaar de opvang verlieten om naar school te gaan.” Toen gastouderopvang Wiplala al 14 jaar in bedrijf was, plofte er ineens een brief op de mat van de erfgenamen van de kinderboekenschrijfster. “Ik moest € 300 betalen om de naam te mogen blijven gebruiken. Daar was ik het niet mee eens. Naar mijn idee is het juist leuk dat het werk van Annie M.G. Schmidt op deze manier blijft voortbestaan.” Maar de erven lieten het er niet bij zitten en dreigden verdere stappen te ondernemen. “Toen heb ik bij de KVK de ‘P’ in mijn bedrijfsnaam laten aanpassen naar een ‘B’, dus nu heet mijn bedrijf volgens het Handelsregister Wiblala.”

“Leuk dat het werk van Annie M.G. Schmidt op deze manier blijft voortbestaan”
Marjolein Groeneveld
  • GastouderopvangEigenaar Gastouder Floddertje
  • Café-restaurant Gastouderopvang
  • DrontenDronten

Marjolein Groeneveld

Floddertje

Gastouder Marjolein Groeneveld noemt haar opvangkinderen ‘haar Floddertjes’. “Ik ga veel naar buiten met de kinderen. Dan worden ze natuurlijk vies, net als Floddertje. Daarom past de naam zo goed. Bovendien vind ik de verhaaltjes van Annie M.G. Schmidt superleuk. Floddertje is een naam die je onthoudt. Het klinkt gezellig en leuk en mensen snappen gelijk dat we hier veel buitenspelen.” Hoewel de gastouder zelf “best wel netjes” is, vindt ze het geen probleem als de kinderen vies worden van het buitenspelen. “Nee hoor, dat hoort erbij.” De kinderen vinden het lastig om de naam van hun opvang uit te spreken. “Maar als ze een plaatje van Floddertje zien of het boek tegenkomen in de bibliotheek, koppelen ze dat gelijk aan mij. Op de slaapkamer hangt een schilderij van Floddertje. En natuurlijk lees ik voor uit het boek.” Ook Groeneveld kreeg een rekening van de erfgenamen van de kinderboekenschrijfster. Zij koos ervoor die te betalen: “Ik vind het een leuke naam en wilde die niet veranderen. Nu mag ik zolang mijn bedrijf bestaat deze naam en de afbeelding van Floddertje gebruiken.”

“De kinderen worden hier net zo vies als Floddertje”
Jeanet Schaap
  • Eigenaar Kinderopvang PoppejansEigenaar Kinderopvang Poppejans
  • KinderopvangKinderopvang
  • GroningenGroningen

Jeanet Schaap

Poppejans

20 jaar geleden begon Jeanet Schaap met een kleinschalige kinderopvang voor kinderen tot 7 jaar. “Ik wilde een naam die sfeer uitstraalt, want ik heb geen winkel waarin ik een product verkoop, ik verkoop sfeer en gezelligheid. Poppejans, het popje uit Jip en Janneke, geeft me een nostalgisch gevoel. Ik ben met die verhaaltjes opgegroeid.” Omdat ze begon onder de vlag van Stichting Thuishuis, overwoog Schaap nog de naam Thuishuis De Huismuis. “Maar huismuis heeft ook iets negatiefs, alsof je niet van je plek afkomt. Terwijl wij juist veel activiteiten ondernemen, zoals vliegeren en sporten.” Inmiddels is de opvang flink gegroeid en vangt Poppejans ook grotere kinderen op. “Ik vroeg me toen af: past de naam nog wel? Maar Poppejans is echt een begrip geworden. Het is misschien een beetje ouderwets, maar de naam is origineel en spreekt mensen aan.” De kinderen maakt het niks uit hoe hun opvang heet. “Ik hoor nooit dat ze de naam kinderachtig vinden. We halen ze met Landrovers en bakfietsen uit school. Dat maakt dat we juist een stoere uitstraling hebben. Wel hebben we het popje in ons logo vervangen door een sportievere afbeelding.”

“Poppejans straalt sfeer uit en dat is wat ik verkoop”
 Tamara Slippens
  • Eigenaar Gastouderopvang Dikkertje DapEigenaar Gastouderopvang Dikkertje Dap
  • GastouderopvangGastouderopvang
  • DrontenDronten

Tamara Slippens

Dikkertje Dap

De bedrijfsnaam van gastouder Tamara Slippens moest vrolijk en avontuurlijk klinken. “We zijn veel buiten, dus ik wilde een naam die uitstraalt dat het een avontuurlijke opvang is. Ook moest de naam uniek zijn, want ik wilde niet hetzelfde heten als iemand om de hoek. Dat heb ik gecheckt op internet.” Een andere vereiste was dat de naam herkenbaar en aansprekend is voor zowel kinderen als ouders. “Dikkertje Dap is makkelijk te onthouden. Mensen kunnen het koppelen aan het boek of de film en het is natuurlijk een leuk kinderliedje. We zingen dat ook vaak als de kindjes ’s ochtends binnenstromen. Dat zorgt voor een vrolijke noot.” Slippens’ man heeft het bijbehorende logo ontworpen. “Daar hebben we een groot bord van gemaakt voor in de tuin: van een giraf met een kind er bovenop, met een klein laddertje erbij. Heel schattig. Kinderen vinden dat bord het einde. Als ze voorbij komen, stoppen ze vaak en kijken naar het bord. Qua marketing heb je dan gewonnen, want dan stoppen en kijken de ouders ook.”

“Kinderen blijven vaak kijken naar de Dikkertje Dap in de tuin, dan heb je qua marketing gewonnen”

Wil jij meer verhalen lezen over bedrijfsnamen of heb je er specifieke vragen over? Bekijk dan eens het dossier ‘100 jaar aan handelsnamen’.

Jeanine  Hoekstra

Als je een bedrijf start, komt er veel op je af. Daar help ik je graag bij. Of je nu nog plannen smeedt voor een eigen bedrijf of al een paar maanden op weg bent, ik voorzie je van tips & tricks waarmee je verder komt.

InspiratiePage