'De koek wordt niet groter of kleiner, hij wordt anders verdeeld'

Trends en ontwikkelingen in de retail
Consumentengedrag verandert razendsnel. Met de groei van online winkelen staat de positie van de fysieke winkel onder druk. Hoe kun je in het huidige digitale tijdperk klanten naar je winkel trekken?
Brancheorganisatie INRetail legt hun visie op de toekomst voor aan winkeliers tijdens een bijeenkomst op 23 mei op het OnderNemerSplein.

Freddy Heineken zei het al: “Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.” En dat was precies waar de bijeenkomst van INRetail en de KVK over ging.

Een kleine 50 winkeliers uit Rotterdam en omgeving waren aanwezig. Zij verkopen kleding, meubels, sieraden, schoenen, lifestyle artikelen. Zij kwamen naar de bijeenkomst om te horen wat de trends voor de toekomst zijn.

Met verkopen alleen ga je het niet redden

Harry Bijl van INRetail nam de aanwezigen mee in het rapport Retail richting 2030. Een aantal uitkomsten van dit onderzoek:

  • De consument transformeert van gebruiker naar coproducent. Hij wil invloed op het productieproces en gaat op de stoel van de vormgever zitten. Die trend zien we nu al. Bijvoorbeeld bij brillen en sneakers.
  • Productkennis en service worden nog belangrijker. Daar maak je als winkelier het verschil. De klant wil ‘gezien worden’ en heel persoonlijk, op maat en efficiënt geholpen worden. Hij heeft in zijn hectische leven behoefte aan een “personal assistent”. Communicatie op het juiste moment via het juiste medium is daarbij cruciaal.
  • De klant gaat bewuster consumeren. Hij denkt na over wat en bij wie hij koopt. Hij heeft behoefte aan 100% transparantie en wil weten hoe het productieproces is verlopen en hoe het zit met de arbeidsomstandigheden. Ook hergebruik van goederen wordt steeds belangrijker.
  • Bezit is niet meer zo noodzakelijk. Dit is een trend die je nu al onder jongeren ziet ontstaan. Bezit geeft geen status meer. En waarom zou je iets kopen als je het ook kunt lenen, leasen of delen met anderen (platform economie).
Aan de hand van het verhaal van Bijl ontstond een levendige discussie over de inzet van sociale media, het versturen van nieuwsbrieven, online verkoop, klantbeleving, de nieuwe AVG wetgeving en persoonlijk service. De aanwezigen waren open over hun aanpak, goede en minder goede ervaringen, zorgen en plannen voor de komende jaren.

Fysieke winkels blijven bestaan

Aan het eind van de avond was iedereen het erover eens: fysieke winkels blijven bestaan! Maar om te overleven moet je elke dag weer mee in het veranderende consumentengedrag. Met elkaar kwamen de aanwezigen tot de volgende conclusies:

  1. De expertise van de verkoper wordt steeds belangrijker. Dit zie je al in de landen om ons heen, daar staat goed opgeleid personeel in de winkels. Maar om dit personeel aan te trekken, moet je ze wel wat kunnen bieden (flexibel werkrooster, passend salaris, ontwikkelkansen).
  2. Durf keuzes te maken en specialiseer je. En van jouw specialisatie weet je dan ook echt alles en kun je ook echt alles leveren.
  3. In je eentje gaat het niet lukken. Ga samenwerken met andere winkeliers, de plaatselijke horeca, de groothandel of de producent. Je hebt elkaar keihard nodig!

Download het complete rapport op www.inretail.nl.

InfoPage