Een webshop starten

Winkeliers met webshop zetten meer om

Verkopen via internet nemen sterker toe dan winkelverkopen. Bedrijven die naast een fysieke winkel ook hun producten online verkopen, multi-channelers, zien een nóg sterkere groei in hun internetomzet. Wat beweegt hen? En wat heb je nodig om een winkel én webshop te onderhouden? Margot Duran heeft sinds 2015 een vintage kledingwinkel in Rotterdam en krijgt er dit jaar een webshop bij. Zij vertelt er alles over.

Multi-channelen loont. De internetomzet van ondernemers met zowel een winkel als een webshop was eerder dit jaar 23,6 % hoger dan het jaar ervoor. Dit meldde het CBS eerder dit jaar in een artikel over de omzet binnen de detailhandel.

Waarom combineren?

Waarom een fysieke winkel en een webshop? Margot Duran leert door het contact in haar vintage kledingwinkel veel over wat haar klanten willen. Ze heeft zich tot nu toe dan ook alleen gefocust op het opbouwen van haar fysieke winkel. Maar nu komen er ook vragen van klanten naar een webshop. Vooral dagjesmensen die ‘even willen kijken’ maar niet vaak in Rotterdam zijn, vragen steeds vaker of er een webshop is. “De combinatie fysiek en online werkt het beste. Ik merk nu al dat mijn berichten op social media mensen naar de fysieke winkel trekken. Klanten worden herinnerd aan wat nieuw is en komen dan hiernaartoe.”

Daarom is het nu, 4 jaar na het openen van haar fysieke winkel, tijd voor een webshop. “Toen ik startte wilde ik geen lening aangaan en had ik focus op de fysieke winkel. Er was geen tijd en financiële ruimte om tegelijkertijd een webshop te starten. Nu is die er wel, blijkt de klant er behoefte aan te hebben en ben ik eraan toe mezelf uit te dagen.” Duran wil voor haar webshop een andere strategie inzetten dan voor haar winkel. “Ik wil met name events zoals een Vintage Sale onder de aandacht brengen. Daarnaast focus ik me op vintage kleding die het naar mijn verwachting goed online doen. Dat zijn de duurdere items en specifieke merken. De ‘Vintage Specials’ noem ik ze.”

Met een webshop kun je bestaande klanten bedienen, maar het creëert ook mogelijkheden nieuwe klanten te bereiken. Durans droom komt hierdoor dichterbij. “Ik hoop met een webshop een nieuwe klantengroep te bereiken, namelijk Japanse inkopers. Er is een stroming gaande van Japanners die Europese vintage voor het driedubbele doorverkopen. Mijn droom is dan ook om internationaal te gaan.”

Een webshop is een investering

Een eigen webshop beginnen vergt een investering in tijd, energie en geld. Het is een verkoopkanaal waarbij zaken als voorraad en betalingsverkeer een grote rol spelen. Het is dus wezenlijk anders dan een website of een blog, die je als marketingkanaal kan zien. Duran vertelt dat ze rekening houdt met de volgende kostenposten:

  • Hosting van de website en domeinregistratie.
  • Een zakelijke rekening om de webshop en eventueel een internationaal betalingssysteem aan te koppelen.
  • Huur of koop van apparatuur, zoals een laptop, fotocamera, belichting (lampen) en een achtergrondscherm.
  • Een voorraad opbouwen. “In de detailhandel moet je ook denken aan een investering voor het koppelen van web- en winkelvoorraad. Maar bij een vintagewinkel heb je vaak maar 1 stuk op voorraad. En daarom wil ik web- en winkelvoorraad splitsen.”
  • Huur van kantoorruimte om ongestoord aan de webshop te werken, een fotostudio te maken en de voorraad in op te slaan. “Maar je kunt er ook voor kiezen dit vanuit huis te doen of antikraak te huren.”

Bevat deze opsomming alle kostenposten en investeringen? Welnee. Van het maken van foto’s en het bijhouden van de webshop tot het versturen van de pakketjes en het afhandelen van de retouren. Dat kun je uitbesteden, maar ook dat kost geld. Duran geeft aan eerst alles zelf te willen doen. “Net zoals bij mijn fysieke winkel.”

Het past in de ontwikkeling van Duran om nu een webshop te beginnen. Ze is zich niet bewust van het feit dat multi-channelers de sterkste internetgroei laten zien. Toch vindt ze het een opsteker voor iedereen die naast een fysieke winkel een webshop wil beginnen. “Want op een gegeven moment wil je je verder ontwikkelen. Dingen uitproberen, je eigen koers varen en vallen, opstaan en doorgaan!”.

In het stappenplan webshop beginnen vind je meer informatie over algemene voorwaarden, wetten, regels, belastingen, veiligheid en betaalmethoden.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over online marketing, digitalisering en online klanten bereiken. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op social media voor enthousiaste posts over deze onderwerpen.

InspiratiePage