Hoe begin je een inzamelingsactie voor een goed doel?

Een goede inzamelingsactie begint met een goede voorbereiding. Je onderzoekt voor welk goed doel je een actie begint, hoe het zit met belastingen en of het doel bij jou en de uitstraling van je bedrijf past. Geld inzamelen voor een goed doel kost veel tijd. Je moet campagnevoeren, nieuwe leden werven en donateurs op de hoogte houden van hoe het er met de inzameling voor staat. Lees hier hoe je een goed doel kiest, welke vergunningen je nodig hebt en hoe je zeker weet dat een goed doel betrouwbaar is.

KVK Krachtmeting

Hoe sterk ben jij in ondernemen? Vergelijk jezelf met anderen

Doe de test

Je hebt een goed doel gevonden dat je aanspreekt. En het geeft je een goed gevoel als je iets doet voor een ander. Een inzamelingsactie heeft ook nog eens een positief effect op het imago van je bedrijf. Je laat er je maatschappelijke betrokkenheid mee zien. Maar hoe gaat zo’n inzamelingsactie in zijn werk?

 Kies een goed doel 

Bij de keuze voor een goed doel kun je kijken naar landelijke (zoals Unicef) of regionale doelen (zoals een dierenopvang in jouw stad). Zorg er in ieder geval voor dat het doel past bij wie jij bent en wat je belangrijk vindt. Daarnaast moet het doel natuurlijk passen bij wat je uitstraalt met je bedrijf. Het goede doel waar je je voor inzet moet logisch zijn voor mensen. Heb je een bedrijf in de zorg? Dan snappen mensen het dat je een actie organiseert voor bijvoorbeeld ALS, Beat Batten of het Nationaal MS fonds. Werk je als zzp’er in het onderwijs, dan is een doel als Edukans of Save the Children misschien passender.

Zijn jij en je merk één gezicht? Dan straal je met je bedrijf uit wat jij belangrijk vindt. Dit heet personal branding en komt op allerlei manier terug in je bedrijfsvoering. Ook in je keuze voor het goede doel.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat een goed doel niks met je onderneming te maken heeft, maar dat het je persoonlijk raakt. Je moeder die plotseling borstkanker kreeg, waardoor jij je wilt inzetten voor het KWF.

Check de betrouwbaarheid

Heb je een goed doel gekozen? Controleer dan de betrouwbaarheid ervan. Betrouwbare goede doelen zijn erkend door toezichthouder CBF en hebben een keurmerk. CBF controleert of de doelen aan strenge kwaliteitseisen voldoen. Ze checken bijvoorbeeld of goede doelen zorgvuldig omgaan met hun geld. Of ze hun administratie goed bijhouden en of ze respectvol omgaan met donateurs. Donateurs vinden het steeds belangrijker dat ze weten wat de impact is van een goed doel. CBF kijkt niet alleen naar wat de goede doelen willen bereiken, maar ook of ze dat op de beste manier doen. Je mag ervan uitgaan dat door CBF erkende goede doelen echt bijdragen aan een betere wereld.

De afgelopen jaren is het aantal erkende goede doelen toegenomen: van 458 in 2016 naar 677 in 2022. Niet ieder goed doel dat de erkenning aanvraagt ontvangt die ook. Ongeveer één op de tien aanvragers krijgt de erkenning niet.

Onderzoek of je een vergunning nodig hebt

Als je spullen of geld inzamelt voor een goed doel, heb je misschien een collectevergunning nodig. Je vraagt een collectevergunning aan bij de gemeente waar je gaat inzamelen. Je hebt in ieder geval een vergunning nodig als het doel waarmee jij werkt geen CBF-keurmerk heeft en als je collecte nog niet op het collecterooster van het CBF staat.

Elke gemeente heeft een Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Hierin staat of een vergunning verplicht is. Het verschilt per gemeente of zij wel of geen kosten in rekening brengen voor het verstrekken van een vergunning. Bij de gemeente Zandvoort is de vergunning bijvoorbeeld gratis, maar bij de gemeentes Amsterdam en Zutphen niet. De kosten voor een vergunning liggen tussen de 25 en 60 euro. Ook de voorwaarden om een vergunning te krijgen verschillen per gemeente.

Lotte Drieman van Stichting Opkikker heeft gemerkt dat er weinig acties zijn waar je een vergunning voor aan moet vragen. Zet je bijvoorbeeld een actie op via een crowdfundingsplatform? Of zamel je in besloten kring geld of goederen in, bijvoorbeeld in het eigen gebouw van een sportclub of studentenvereniging? Dan heb je geen vergunning nodig. Zet je een actie op waar wel een vergunning voor nodig is? Dan is haar advies: “Regel de vergunning via het goede doel. Zij hebben vaak directe contacten.”

Bedenk een actie

Je kunt kleinschalig beginnen met je inzamelingsactie. Zet een potje op de toonbank of open een aparte bankrekening om de geldstromen van je bedrijf en de inzamelingsactie te scheiden.

Maar met een bijzondere of ludieke actie heb je meer kans op een hoge opbrengst. Hoe opvallender hoe beter. Ondernemer Babiche Israël organiseert KerstKleedjeAan. Met deze actie biedt ze kleding en accessoires aan in een pop-up boetiek voor Culemborgers met een kleine portemonnee. “Ik gun het iedereen om mooie kleding te dragen met Kerst. Het laat mensen stralen. Op locatie is een coupeuse aanwezig die onbetaald kleding uit de boetiek op maat maakt.” Daarnaast speelt duurzaamheid een rol bij de actie van Israël. “Ondernemers verbinden we met mensen die het minder hebben. Spullen die bedrijven normaal gesproken weggooien of terugsturen naar het hoofdkantoor zamelen we in.” De opbrengst van de dag gaat naar een lokaal goed doel.

Vijf andere ideeën om je op weg te helpen:

Webshops

Heb je een webshop of bied je online diensten aan? Doneer per bestelling een bepaald bedrag of percentage aan het goede doel. Of vraag klanten om een euro extra over te maken.

Samenwerken

Bundel krachten en zoek de samenwerking op met ondernemers bij jou in de buurt. In overleg bepaal je een datum waarop de inzamelingsactie plaatsvindt. Laat de actie opvallen door spandoeken of posters. Je collega-ondernemers doneren een deel van hun omzet aan jouw actie of zamelen zelf geld in dat ze aan het eind van de dag aan jou overhandigen.

Natura

De meeste goede doelen nemen geen spullen meer aan, maar zitten wel te wachten op bepaalde expertise. Misschien kun jij die expertise doneren? Als je een IT-bedrijf hebt kun je bijvoorbeeld gratis een website of tool maken. Heb je een accountantskantoor, dan kun je voor een dag per week of maand een accountant uitlenen. Advocatenkantoren kunnen denken aan het bieden van een gratis juridisch spreekuur.

Te gek

Humor en gekkigheid doen het altijd goed. Het trekt de aandacht en mensen doneren makkelijk. Afhankelijk van de hoogte van het bedrag of hoeveelheid gedoneerde spullen ga je verkleed wielrennen, laat je een tatoeage zetten of zet je een pruik op.

Kerstdiner

Organiseer rond de feestdagen een kerstdiner voor eenzame ouderen, minderbedeelden of mensen die om een andere reden een steuntje in de rug nodig hebben. Heb je geen locatie om een diner te verzorgen? Ga bij de mensen langs en bezorg een warme maaltijd in kerstsferen. Vraag klanten om de ingrediënten te doneren. Als kers op de taart geef je een klein kerstcadeautje mee.

Promoot de inzamelingsactie

Geld doneren doe je niet zomaar. Of ze nou een klein of groot budget hebben, mensen kiezen hun goede doelen zorgvuldig uit. Ze beslissen op basis van persoonlijke verhalen, doelen waar zij iets mee hebben of door influencers die een product of doel promoten.

“Het is altijd handig om je actie aan te geven bij het goede doel. Veel goede doelen hebben namelijk een actiepagina op hun website waar mensen makkelijk geld kunnen doneren”, vertelt Drieman. Het geld komt dan vaak direct bij het goede doel terecht, dus hoef je zelf achteraf niets meer over te maken. “Ook heeft bijna ieder goed doel promotiemateriaal dat je kunt gebruiken.”

Maak je geen gebruik van een actiepagina van een goed doel? Werk dan aan een eigen netwerk. Plaats bijvoorbeeld een banner op je bestaande website. Daar heb je al bezoekers. Voorzie de pagina van een persoonlijk verhaal, foto’s, video’s en deel regelmatig updates. Aan het einde van je actie bedank je alle donateurs. Laat zien wat er met het opgehaalde bedrag is gebeurd.

Zorg ervoor dat mensen eenvoudige geld of spullen kunnen doneren. Meld je actie aan bij een crowfundingsplatform. In een klik betalen mensen simpel en snel via iDeal. Er zijn verschillende websites waar je zelf voor een willekeurig goed doel een actie aan kunt maken. Denk aan geef.nl, steunactie.nl of doneeractie.nl.

Voor extra aandacht schakel je regionale en landelijke media in. Hoe specialer je actie, hoe sneller de media toehappen. Wees ook zichtbaar op verschillende sociale media kanalen. Schakel familie, vrienden en buren in. Zij zijn je eerste donateurs. Vraag winkeliers om hulp. Hang posters op en deel flyers uit. Of zet een donatiepot neer bij de kassa. Maak het klanten bij online aankopen makkelijk. Laat ze doneren terwijl ze toch al bij jou kopen.

Voorkom dat je inzamelingsactie overkomt als een marketingstunt. Daar haken mensen op af. Het bedrag of percentage dat je doneert, moet in sympathieke verhouding staan tot wat het jou brengt. Onkosten kun je vergoeden en verantwoorden. Maar zorg dat je geen winst maakt. Je kunt er ook voor kiezen zelf een donatie boven op het ingezamelde geld te doen. Of het bedrag met een bepaald percentage te verhogen uit eigen middelen.

Zorg voor de administratieve afhandeling

De inzamelingactie zit erop. Je hebt alles bij elkaar verzameld en kunt een goed doel blij maken met een dikke envelop vol geld of een mooie bankoverschrijving. Heb je veel donaties in contanten gekregen? Bewaar het geld dan in een kluis tot je het naar de bank brengt. Berno Sauer, belastingadviseur en financieel planner bij Flynth, adviseert om alle giften op een apart grootboeknummer in je administratie te verwerken.

Reken af met de Belastingdienst

Giften aan een goed doel kun je onder voorwaarden aftrekken van de belasting. Let op: dat geldt alleen als de gift uit eigen middelen komt. Sauer legt uit: “Voorwaarde is dat de donatie drukt op de belastingplichtige.” Jij als ondernemer dus. Stel je kiest ervoor om het bedrag van je inzamelingsactie te verdubbelen, dan mag je jouw aandeel aftrekken. De belastingregels voor zakelijke giften aan een goed doel verschillen per rechtsvorm. Het hangt er daarbij vanaf of je voor je bedrijf aangifte inkomstenbelasting doet of vennootschapsbelasting betaalt.

Geld doneren als eenmanszaak of vof

Heb je een eenmanszaak of vof, dan kun je het geld schenken als privépersoon en de schenking mogelijk aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting. Hoeveel je kunt aftrekken, hangt af van of je een periodieke of eenmalige gift doet. De donatie van het geld van een inzamelingsactie is een eenmalige gift. De Belastingdienst noemt dit ook wel een gewone gift.

Je kunt een gewone gift aftrekken als de organisatie die de gift ontvangt ANBI-gecertificeerd is of een steunstichting SBBI is. Heeft het goede doel een ANBI-status? Dan kan het donateurs belastingvoordeel opleveren. Verder gelden deze voorwaarden:

  • Je moet kunnen bewijzen dat je de gift hebt gedaan. Bijvoorbeeld met een bankafschrift of kwitantie. Dit bewijs hoef je niet op te voeren bij je aangifte inkomstenbelasting, maar moet je wel kunnen laten zien bij controle van de Belastingdienst.
  • Je gift komt boven het minimumbedrag uit: 1% van je drempelinkomen*. Dit drempelbedrag moet minimaal 60 euro zijn. Alles boven het drempelbedrag mag je aftrekken.
  • Je gift blijft onder het maximumbedrag: 10% van je drempelinkomen*.

* Je drempelinkomen is het totaal van je inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3 (zonder persoonsgebonden aftrek). Stel dat jouw drempelinkomen 50.000 euro is, dan is het drempelbedrag 500 euro en het maximumbedrag dat je kunt aftrekken 5000 euro.

Je trekt de gift af in je aangifte inkomstenbelasting over het jaar waarin je de gift doet. Als je het geld in december nog overmaakt naar het goede doel, gaat het om de aangifte over 2021. Maak je het geld pas na de jaarwisseling over, dan gaat het om de aangifte over 2022.

Als je gift een zakelijk belang dient, kun je die ook zakelijk aftrekken. Giften hebben een zakelijk karakter als ze een positieve, nuttige bijdrage leveren aan de bedrijfsvoering. Sauer geeft toe dat dit wat subjectief is, “maar de Belastingdienst mag jouw ondernemersbeleid niet toetsen. Je zou een discussie met de Belastingdienst kunnen krijgen over een donatie. Bijvoorbeeld als je dochter ernstig ziek is en je een donatie doet aan een stichting die zich inzet voor haar ziekte. Als je hierover twijfelt, kun je advies vragen aan je boekhouder of accountant. Ook als je twijfelt of je een gift het beste zakelijk of privé kunt aftrekken.”

Geld doneren als bv of nv

Als je vennootschapsbelasting betaalt, bijvoorbeeld als bv of nv, kun je het geld van je inzamelingsactie vanuit de vennootschap doneren. Er geldt dan geen drempel.

In de wet is er een verschil gemaakt tussen giften met en zonder zakelijk karakter. Het geld dat je doneert na een inzamelingsactie wordt gezien als een gift zonder zakelijk karakter. Voor deze giften gelden de volgende regels:

  • Je moet schriftelijk kunnen bewijzen dat je de gift hebt gedaan.
  • Er geldt geen drempelbedrag voor het aftrekken van de gift.
  • Je mag maximaal 50% van je winst aan donaties aftrekken, met een maximum van 100.000 euro.

Schenkbelasting

Goede doelen die ANBI, SBBI of steunstichting SBBI zijn hoeven geen schenkbelasting te betalen.