Startsituaties

Professioneel vlogger worden? Maak van vloggen je beroep

Jij wilt vlogger worden en net als Enzo Knol, Dylan Haegens en Monica Geuze je passie delen met je volgers. Bijvoorbeeld op YouTube, TikTok of Instagram. Dan heb je in principe niet veel nodig. Als je een goede camera hebt op je mobiel kun je al starten als vlogger. Lees waar je mee te maken krijgt als je gaat vloggen en hoe je geld verdient met YouTube.

Als vlogger maak je video’s die je deelt via YouTube of andere online platforms, om zoveel mogelijk kijkers aan je te binden. Misschien ben je wel zo succesvol dat je geld gaat verdienen met je vlogs en je gaat inschrijven bij KVK.

Voor wie ga je vloggen?

De 19-jarige lifestyle youtuber Eva Rose (Eva van der Heijden) begon 5 jaar geleden haar eigen kanaal. Inmiddels heeft ze meer dan 100.000 abonnees en verdient ze geld met haar vlogs. Eva Rose adviseert startende vloggers na te denken over 2 dingen: “Bedenk voor wie je video’s gaat maken: je doelgroep. Het grootste deel van mijn volgers is tussen 16 en 24 jaar. Ik heb een fanbase opgebouwd die met elkaar connect, waardoor echte vriendschappen ontstaan. Ook plaatsen zij edits van mijn vlogs op Insta om mij te supporten. Stel daarnaast je doel vast. Ik wil dat mensen wat aan mijn video’s hebben. Ik wil ze positiviteit geven en motiveren, bijvoorbeeld voor school. In mijn achterhoofd speelt altijd de vraag: wat wil ik brengen met mijn volgende video?”

Wat heb je nodig om te vloggen?

“Als beginner hoef je niet gelijk de duurste apparatuur aan te schaffen. Je kunt al vlogger worden met de camera en een editprogramma op je smartphone”, vertelt Eva Rose. “Ik vond het van jongs af aan leuk om met video bezig te zijn. Gewoon familiedingen opnemen en editen. Toen ik 13 jaar was begon ik mijn eigen kanaal. YouTube kwam net op. Ik durfde eerst niet, maar werd toch door andere jonge vloggers geïnspireerd om ook dingen online te zetten over wat ik allemaal meemaak in mijn leven.”

Benieuwd naar hoe het YouTube-kanaal van Eva Rose eruitziet? Eva Rose – YouTube.

Wil je beroepsmatig aan de slag? Met een professionele camera en microfoon zorg je dat de kwaliteit van je video’s optimaal is. Als je een camera aanschaft, is het handig als die ingebouwde beeldstabilisatie heeft. Met een opklapbaar scherm kun je jezelf zien tijdens het opnemen. Zorg ook voor een microfoon met plopkap om ruis te filteren. Zo ben je altijd goed verstaanbaar, waar je ook filmt.

Als je je vlog hebt opgenomen moet je hem nog monteren. Hiervoor heb je een montagepakket nodig. Bekende pakketten zijn Adobe Premiere Pro, iMovie of Final Cut Pro X. Het kost wat oefening voordat je hier goed mee kunt werken. Je kunt hiervoor een cursus volgen of instructievideo’s op YouTube bekijken.

Soorten video’s

Vloggen kun je over elk mogelijk onderwerp. Populaire onderwerpen zijn make-up, games en reizen. Er zijn ook verschillende stijlen van vloggen. In de basis zijn het er 2:

  1. Talking head
    Hierbij staat de camera vaak op een statief, gericht op de vlogger. Meestal zie je dit bij make-up tutorials, kookvideo’s of andere onderwerpen waarbij de vlogger iets uitlegt. De vlogger wisselt beelden van zichzelf af met beelden van waar hij mee bezig is.
  2. Follow me around
    Deze stijl doet meer denken aan een reportage. De vlogger neemt je echt mee in zijn leven. Je ziet deze stijl vooral bij familie-, reis- of lifestylevlogs. De vlogger wisselt beelden van zichzelf af met sfeerbeelden.

Vlog maken

Een vlog maken is niet zomaar wat beelden achter elkaar zetten. YouTube vindt het belangrijk dat kijkers je video helemaal uit kijken. Zorg dus dat je meteen de aandacht pakt, zodat mensen niet wegklikken. Vooraf een plan maken kan helpen. Dat hoeft niet per se op papier en je hoeft zeker niet alle details vast te leggen. Heb je bijvoorbeeld een lifestylevlog en ga je ergens naartoe, dan is het handig als je van tevoren nadenkt over wat je wilt vastleggen. Zo zorg je dat je met de juiste beelden thuiskomt.

“Ik schrijf de hoofdpunten altijd vooraf op. Maar dat is geen heel script hoor”, zegt Eva Rose. “Ik heb verschillende soorten video’s, zoals ‘Week in mijn leven’. Daarvoor werk ik globaal een plan uit. Onlangs maakte ik: ‘1 week lang, gezin kiest mijn schooloutfits’. Soms zijn mijn vlogs grappig, soms motiverend. Maar wat ik ook doe, ik zorg altijd voor een herkenbare stijl. Mijn volgers zien direct: dit is een video van Eva Rose.”

Als je vlog klaar is om te uploaden, is het belangrijk dat je hem een goede titel, omschrijving en tags meegeeft. De titel moet mensen prikkelen om de vlog te bekijken, maar ook duidelijk maken waar die over gaat. Als je video niet aan de verwachtingen voldoet, klikt de kijker weg. Kies ook een leuke thumbnail (momentopname van je video) en zorg dat je de juiste zoekwoorden gebruikt, zodat mensen je video’s kunnen vinden via zoekmachines.

Het is belangrijk dat je regelmatig en op vaste tijden video’s plaatst. Aan het eind van je vlog kondig je aan wanneer de volgende uitkomt. Dan weten je volgers wat ze kunnen verwachten en kun je ze aan je binden.

Let op: je mag niet zomaar filmpjes delen waar andere mensen op staan. Check de privacywet. In het kort komt het erop neer dat je in openbare ruimten en op openbare wegen vrij mag filmen. In besloten ruimtes gelden andere regels, omdat mensen er dan vanuit mogen gaan dat daar privacy is.

Ideeën voor YouTube video’s

Op YouTube vind je veel video’s met tips voor het maken van goede vlogs. Kijken naar de concurrentie kan je nieuwe ideeën geven voor je eigen vlogs. Volgens Eva Rose bestaat alle content eigenlijk al: “Denk dus niet: ‘daar kan ik het niet over hebben’. Het gaat namelijk niet om het onderwerp waar je iets over maakt, maar hoe je het maakt. Wees lekker jezelf en doe wat je leuk vindt.”

Droomberoep met nadelen

Geld verdienen terwijl je je leven filmt of vlogt over je grootste hobby klinkt als een droomberoep, maar er zijn ook nadelen:

Regelmatig posten

Niet alleen je volgers verwachten regelmatig nieuwe content van je, het YouTube algoritme verwacht dit ook. Een keer niks uploaden kan je veel bereik en volgers kosten. Dat zorgt voor veel druk. Je moet altijd werken aan nieuwe content, ook op momenten dat je misschien liever even zou ontspannen zonder camera erbij. Dat betekent telkens nieuwe onderwerpen bedenken, scripts schrijven, filmen en editen.

Altijd ‘aan’ staan

Hoe meer volgers je hebt, hoe groter de kans is dat je wordt herkend op straat. Zelfs tijdens het boodschappen doen of een uitje met vrienden. Zo sta je 24 uur per dag, 7 dagen per week aan en moet je je er altijd van bewust zijn hoe je overkomt op andere mensen. Als je niet aan het filmen of editen bent, moet je wel posts maken voor social media of berichtjes van fans beantwoorden. Zo voelt Eva Rose dat ook: “Je staat altijd aan, het gaat maar door. In mijn achterhoofd speelt altijd: wat wil ik brengen met mijn volgende video. Ik moet mezelf dwingen mijn mobiel weg te leggen en een boek te lezen. Alles combineren is echt lastig, het lukt mij niet zo goed.”

Negatieve comments

Online zeggen mensen gemakkelijker wat ze denken. Als je daar gevoelig voor bent, kunnen deze reacties je erg raken. Negatieve reacties hoeven niet altijd een probleem te zijn: van feedback kun je leren en kritische vragen kun je beantwoorden. Haatreacties zijn een ander verhaal. Verwijder haatreacties gerust en blokkeer gebruikers die ze achterlaten. Heb je veel last van negatieve reacties op je vlogs, dan kun je de comments zelfs uitzetten. Of stel ‘huisregels’ op waarin je aangeeft welke soort reacties je wel en niet accepteert.

Verdiensten vloggers

Je kunt op verschillende manieren geld verdienen met vloggen:

Geld verdienen met YouTube

De voornaamste manier om geld met YouTube te verdienen zijn advertentie-inkomsten. Hiervoor moet je je YouTube-account koppelen aan een AdSence-account. Je krijgt pas geld overgemaakt vanaf 70 euro aan inkomsten.
Let op: je moet 18 jaar zijn of handlichting hebben om een AdSense-account aan te maken. Eva Rose: “Ik probeerde het wel, maar mijn kanaal werd al snel verwijderd. Pas toen mijn vader zich met zijn creditcard aanmeldde, kreeg ik het kanaal uiteindelijk weer terug. Wat een stress was dat.”

Voordat je geld gaat verdienen, moet je flink wat tijd investeren in je kanaal. Zo heeft YouTube de regel dat je binnen 12 maanden minimaal 4.000 uur bekeken moet zijn. Daarnaast moet je op z’n minst 1.000 abonnees hebben. De opbrengst van je video loopt op als je volgers de advertenties bekijken en de video tot het eind afkijken. Ook hangt de opbrengst af van de leeftijd van je volgers. Oudere volgers, die vaak meer te besteden hebben, leveren je meer geld op.

Daarnaast kun je via YouTube nog geld verdienen met lidmaatschappen, een merchandiseplank, Super Chat en Super Stickers en kijkers met een YouTube Premium abonnement.
Voor de meeste manieren moet je minimaal 18 jaar zijn en een minimum aantal abonnees hebben.

Gesponsorde content

Als je veel views en volgers hebt, zullen sponsoren jou benaderen voor samenwerkingen. Zij stellen je voor hun product te gebruiken in je filmpjes. Hiermee kun je geld verdienen of kosteloos artikelen ontvangen. Ga niet op alles in, denk aan je goede naam en vraag je altijd af of het product bij jou past.

“Ik heb zo’n 40.000 tot 60.000 views per video. Dat is interessant voor bedrijven. Daarom zoeken ze samenwerking. Vanaf zo’n 10.000 abonnees begonnen de aanvragen voor samenwerkingen”, zegt Eva Rose. “Dat waren dan barterdeals: een product in ruil voor promotie in mijn video.” De vlogster geeft aan dat het aantal views van tijd tot tijd erg kan verschillen. “In de zomervakantie zijn het aantal views per video minder. Tijdens de lockdown werd mijn kanaal juist mega vaak bezocht.”

Nieuwe mediawet

Er komen, naar aanleiding van de nieuwe Mediawet, regels aan voor het aanprijzen van producten in vlogs. Professionele vloggers moeten waarschijnlijk in de video zeggen of vermelden dat ze reclame maken. Daarnaast moet je misschien ook wel voldoen aan de regels van Stichting Reclame Code, wat betekent dat voor jou dezelfde regels gelden als voor televisieprogramma's. Denk hierbij aan een beoordeling door Kijkwijzer en toezicht door het Commissariaat voor de media. Je betaalt hiervoor een bijdrage van zo’n 600 euro per jaar.
Wanneer deze regels ingaan en wat ze precies voor vloggers betekenen, is nog niet bekend.

Affiliate marketing

Wil je niet wachten op sponsoren? Dan kun je ook zelf geschikte producten uitzoeken. Via affiliate marketing beveel je producten aan. Affiliate staat voor partner. Van de verkopende partij krijg je een eigen URL-link die je in de beschrijving van je video kunt plaatsen. Koopt een kijker via deze link? Dan krijg jij een deel van het aankoopbedrag.

Merchandise

Met personal branding zet je je eigen merk neer: je laat zien wie je bent en wat je uniek maakt. Als veel fans hebt wil je misschien merchandise gaan verkopen. Zoals eigen T-shirts, caps of koffiemokken. Om ervoor te zorgen dat anderen jouw spullen niet namaken, bescherm je je merk via BOIP. Merkbescherming is niet het eerste waar je aan denkt als je begint met vloggen, maar krijg je steeds meer volgers en wil je professioneel aan de slag? Bescherm dan je merk.

Instagram en TikTok

Naast YouTube kun je ook geld verdienen door te vloggen op andere social media platformen, zoals Instagram en TikTok. Anders dan op YouTube betalen TikTok en Instagram jou niet per view of advertentie, maar verdien je door samen te werken met bedrijven. Je kunt ook op deze platforms geld verdienen met affiliate marketing. Het gaat dan niet alleen om hoeveel volgers je hebt, maar vooral om de betrokkenheid van je volgers. Het is voor het bedrijf waarmee je samenwerkt belangrijk dat jij van invloed bent op je volgers. Iets wat jij leuk vindt, vinden zij ook al snel leuk.
TikTok heeft een speciaal Creator Fund om videomakers uit te betalen, maar dit is nog niet beschikbaar in Nederland.

Video: Hoe youtuber Monica Geuze succesvol onderneemt

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Managementbureau inhuren

Achter elke succesvolle youtuber staat een bureau dat zaken voor hem regelt. Om in contact te komen met bedrijven die werken met influencers, kun je aansluiten bij zo’n bureau. Zij adviseren je welke merken of campagnes goed bij jou en je doelgroep passen en maken afspraken (contracten) voor je. Vaak regelt het bureau ook je betalingsverkeer, zodat je daar geen omkijken naar hebt.

Eva Rose werkt nauw samen met haar managementbureau: “Mijn manager en ik hebben bijna dagelijks contact. Ook hebben we een gezamenlijke mailbox, waarin zij de aanvragen voor samenwerking afhandelt. Dat scheelt mij veel tijd en daardoor kan ik me focussen op mijn creativiteit. Ook onderhandelt mijn manager namens mij en haalt ze er de beste deals voor me uit. Mijn manager kent de juiste mensen en gaat actief voor mij op zoek naar kansen. Zo regelt zij uitnodigingen voor filmpremières en vloggerevents en breng ik binnenkort zelfs eigen merchandise uit. Maar dat doet zo’n manager natuurlijk niet voor niets. 30% van mijn inkomsten zijn voor het bureau.”

Hoe kom je aan een goed bureau?

Je kunt zelf op zoek gaan naar een bureau, maar als je steeds meer volgers krijgt is de kans groot dat bureaus contact met jou opnemen. Zo ging het ook bij Eva Rose: ”Ik heb toen gekeken welke youtubers waren aangesloten bij het bureau. Dat waren veel grote namen met hard groeiende kanalen. Zo wist ik dat het goed zat. Ook liep de communicatie direct goed. Na een afspraak op kantoor wist ik zeker dat ze goed bij mij passen.”

Overige aandachtspunten voor vloggers

Ga je bedrijfsmatig vloggen? Dan krijg je te maken met het volgende:

  1. Inschrijven bij KVK
    Wil je officieel ondernemer worden? Dan schrijf je je in bij KVK. Er is geen minimumleeftijd om te starten met je eigen zaak, maar als je minderjarig bent heb je toestemming van je ouders of voogd nodig om te mogen handelen. Denk aan het bestellen van spullen of het afsluiten van contracten. Nog geen 18? Check het stappenplan.
  2. Auteursrecht en portretrecht
    Als videomaker heb je automatisch auteursrecht. Jij bepaalt hoe, waar en wanneer anderen je werk gebruiken. Portretrecht is onderdeel van auteursrecht. Het houdt in dat je niet altijd zonder toestemming filmpjes van personen mag publiceren. Je bent dus wel eigenaar van het auteursrecht, maar niet van het portretrecht.
  3. Belastingen
    Als je geld verdient met je vlogs en het verkopen van bijvoorbeeld merchandise, moet je waarschijnlijk inkomstenbelasting betalen en btw afdragen. Check dit bij de Belastingdienst.
  4. Urenregistratie
    Begin direct met een urenadministratie. Zo heb je een overzicht van de tijd die je besteedt aan je activiteiten. Dit heb je nodig om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen, zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
  5. Bedrijfsadministratie
    Je houdt je inkomsten en uitgaven bij in een bedrijfsadministratie. Dit is verplicht. De gegevens van je administratie heb je nodig voor je aangifte bij de Belastingdienst. Je kunt je administratie en aangifte zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder of accountant.
Beluister de podcastserie Je Business de Baas en doe je voordeel met de ervaringen van 6 jonge ondernemers en de adviezen van KVK-adviseurs.
Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik help ze op weg met praktische info en slimme tips.

InspiratiePage