Startsituaties

Inkopen en verkopen via een online platform

Je wilt producten inkopen en verkopen via online platforms als Amazon, AliExpress, Alibaba, eBay, Zalando, Marktplaats en bol.com. Je koopt snel en eenvoudig in en krijgt toegang tot miljoenen klanten. Maar is het wel zo simpel als het lijkt? We zetten de belangrijkste zaken voor je op een rij.

Verkopen via een online platform is spullen eenvoudig inkopen en verkopen. Zonder investering in een pand en grote voorraden. Kansen genoeg, maar regel het goed. Lees hoe het zit met dropshipping, inschrijving KVK, btw en invoerrechten.

Mel van Lieshout, Countrymanager bij E-commerceplatform Shopify ziet een verandering in online ondernemerschap. “Veel producten komen van ver. Door corona gaf de levering vanuit Azië soms problemen. Bijvoorbeeld toen de Chinese markt helemaal op slot ging. Daarom zoeken ondernemers het nu dichter bij huis, zodat ze minder afhankelijk zijn.” Dit heeft volgens Van Lieshout wel invloed op de prijs. Door een hogere kostprijs, wordt de prijs voor de klant hoger. “Maar we gaan een nieuwe fase in. Consumenten hechten steeds meer waarde aan goede klantenservice, duurzame productie, hergebruikte verpakking en milieuvriendelijke bezorging. Op prijs concurreren, daar red je het niet meer mee.”

Je voorbereiding

Als jij kansen ziet in de verkoop via een online marktplaats, bepaal dan of je dat wilt doen als particuliere verkoper of als professioneel handelaar. Wil je als professioneel handelaar je spullen verkopen en je inschrijven bij KVK? Check dan of je voldoet aan de ondernemerscriteria van KVK.

Verdiep je in de voorwaarden van het platform. Je betaalt voor een zakelijk account op zo’n online platform een vast bedrag per maand. Vaak betaal je ook per behaalde verkoop een vergoeding. Dit is meestal een percentage van de omzet en kan verschillen per productcategorie. Extra betaal je voor uitbreidingen van het standaardpakket. Bijvoorbeeld koppeling aan je social mediakanalen of een chatmodule.

Bekijk met welke kosten je nog meer te maken krijgt. Denk hierbij aan verzend- en retourkosten, maar ook aan kosten voor het vertalen van productomschrijvingen. Zet alle kosten op een rij, zo kom je erachter of er aan het eind van de rit genoeg winst overblijft.

Let op: vanaf 12 juli 2020 gelden nieuwe regels voor de transparantie van online platforms. Zij moeten jou meer openheid geven over bijvoorbeeld hun algemene voorwaarden, waardoor jij meer zekerheid hebt als je zakendoet met een online platform.

Je verkoopaccount

Als partner van het platform richt je een eigen winkelpagina in. Hierop staat informatie over je online winkel, contactgegevens en voorwaarden. Verder zien bezoekers hier hoe andere klanten jouw winkel beoordelen en vinden ze een overzicht van je aanbod. Besteed veel aandacht aan je productomschrijvingen. Geef niet alleen de specificaties, maar laat ook de voordelen van je product zien en vertel wat het de klant oplevert als hij het product koopt.

Je kunt je als verkoper op online platformen en marktplaatsen aansluiten bij Thuiswinkel.org. Zij bieden een certificering waarmee je je kunt onderscheiden van je concurrenten en een hogere ranking op het platform bereikt. Met de certificering laat je zien dat je aan de wet- en regelgeving voldoet en dat jouw kopers gebruik kunnen maken van klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillenbeslechting.

Wat doet het platform voor jou?

Het platform regelt voor jou vaak alles rondom administratie en betaling. Ook verzorgen veel platforms het verpakken en versturen van jouw producten. Dit heet fulfilment. Je betaalt dan per verzonden pakket een afgesproken bedrag.

Let op! Zorg dat je voldoende producten op voorraad hebt. Bij leveringsproblemen krijg je namelijk direct straf. Dit kan leiden tot een lagere rangorde op het platform. Of erger, het afsluiten van je verkoopaccount.

Waarom kiezen klanten voor jou?

“Verdiep je in je doelgroep: wie zijn je klanten? Als je smartwatches verkoopt, zijn dat bijvoorbeeld senioren die meer willen bewegen”, zegt Van Lieshout. “De ‘Over ons’ pagina op jouw website is dé plek om jouw doelgroep te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Gebruik taal die past bij jouw doelgroep en vertel over de dingen die zij belangrijk vinden. Bijvoorbeeld dat je alleen duurzame producten verkoopt.”

Voldoen aan servicenormen

Online platforms meten vaak responstijden. Zo verwacht bol.com dat je 90% van de klantvragen binnen 8 kantooruren afhandelt. Van Lieshout raadt ondernemers die net beginnen aan vraagafhandeling via mail te doen. “Je hebt weinig kosten en de berichten worden automatisch opgeslagen. Gebruik wel een zakelijk account en geef duidelijk aan op je website binnen hoeveel tijd je reageert. Zo weet de klant wat hij kan verwachten.”

Zijn gouden tip: “Maak een FAQ op je website. Dat scheelt veel direct contact met klanten.” De top 5 van vragen die je in zo’n FAQ zet gaan over:

  • betaling
  • ruilen en retour
  • verwerken van bestellingen
  • verzending
  • klantenaccounts

Een ding staat voorop voor Van Lieshout: “Ken je product. Hoe kun je vragen beantwoorden over iets dat je nog nooit in je handen hebt gehad?”

Inkopen via dropshipping

Je kunt er ook voor kiezen producten bij een (buitenlandse) leverancier in te kopen en deze rechtstreeks bij het online platform te laten bezorgen. Dit heet dropshipping.

Voordelen dropshipping

  • Je hoeft geen opslag te regelen.
  • Je hoeft geen voorraad aan te leggen.
  • Je hoeft niets in te pakken.
  • Je blijft nooit met goederen zitten die je niet verkoopt.

Nadelen dropshipping

  • Je ziet de goederen nooit zelf, waardoor er geen directe controle is op de kwaliteit van de producten.
  • Je kunt te maken krijgen met lange levertijden en moeizame communicatie.
  • Je krijgt vaak geen exclusiviteit van de leverancier, waardoor de concurrentie op dit soort goederen vaak groot is en de winstmarges laag.

Let op! Omdat de klant bij jou bestelt, ben jij verantwoordelijk voor het oplossen van problemen rondom de levering. Bijvoorbeeld als een pakket later, helemaal niet of beschadigd bij je klant aankomt. Werkt het product niet goed of maakt de leverancier een fout, dan schaadt dat jouw reputatie. Maak vooraf dus goede afspraken met deze leverancier(s) over zaken als garantie, retourzendingen en levertijden.

KVK-nummer

Check of je voldoet aan de ondernemerscriteria. Alleen dan kun je je inschrijven bij KVK.

Om producten te verkopen via bijvoorbeeld bol.com, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is dat je minstens 10 weken bent ingeschreven als ondernemer bij KVK en een btw-nummer hebt. Een andere voorwaarde is dat je minimaal 18 jaar moet zijn om deel te nemen aan het partnerprogramma. Om je in te schrijven bij KVK hoef je geen 18 jaar te zijn.

Wil jij je inschrijven bij KVK? Maak online een afspraak. Je kiest zelf een datum, tijd en plaats. Je betaalt er € 51,30 voor. Verdiep je vooraf in het juridische jasje van jouw bedrijf: de rechtsvorm. De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak. Start je met een studiegenoot, vriend of familielid? Dan kies je voor de vof.

Btw-nummer

KVK geeft na inschrijving je gegevens door aan de Belastingdienst. Je ontvangt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post. Je hebt dit nodig voor jouw aangifte omzetbelasting (btw). Je moet namelijk btw berekenen op de goederen die je levert aan je klanten. In de meeste gevallen is dit 21%, maar voor sommige artikelen geldt een tarief van 9%. Jouw klant betaalt deze btw aan jou. De btw op kosten en inkopen mag je van dit bedrag aftrekken. Je moet elk kwartaal btw-aangifte doen. Vergeet dit niet en stel een alert in.

Regels inkopen in het buitenland

Voor spullen vanuit het buitenland moet je meestal aangifte ten invoer bij de Nederlandse douane doen. De vervoerder of leverancier kan dit, tegen betaling, voor je regelen. De douane bepaalt of je btw moet afdragen en of je invoerrechten moet betalen. Voor spullen met een kleine waarde zijn er soms vrijstellingen.

Let op: vanaf 1 juli 2021 verdwijnt de vrijstelling voor invoer-btw op pakketten met een waarde vanaf 22 euro. De vrijstelling van invoerrecht voor zendingen onder de 150 euro blijft wel bestaan.

Check de wetgeving voor producten die jij importeert. Soms zijn er eisen aan samenstelling, etikettering, verpakking en registratie. Onderzoek hoe het zit met vergunningen, veiligheidsbepalingen en of je CE-markering moet toepassen. Raakt iemand gewond of ontstaat er kortsluiting door jouw product? Dan kan jij daarvoor aansprakelijk zijn. En pas op voor parallelimport. Bijvoorbeeld van merkkleding of parfum. Je mag nooit namaakartikelen importeren en verhandelen, dat is strafbaar.

Merk vastleggen

Voor bepaalde productgroepen eisen platforms als Amazon en bol.com dat het merk waaronder je de producten verkoopt, een officiële registratie heeft in het merkenregister voor de Benelux. Dit regel je via BIOP. Dit is niet 1-2-3 voor elkaar. Zo moet je onder andere eerst onderzoeken of het merk niet op naam van iemand anders gedeponeerd is. Het basisbedrag voor een merkregistratie is € 244.

Wil je je producten ook via je eigen website verkopen en zo je naam en merk uitbouwen? Volg dan het handige stappenplan webshop beginnen.
Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik help ze op weg met praktische info en slimme tips.

InspiratiePage