Startsituaties

Voor jezelf beginnen als barbier doe je zo

Aandacht voor uiterlijk en de sfeer in de barbershop staan voorop. Maar er zijn ook andere aandachtspunten waar je als ondernemer rekening mee moet houden. Zoals de regels die gelden als je vanuit huis start of bij mensen thuis gaat knippen en scheren. En zaken als administratie, personeel en verzekeringen. Waar moet je op letten als je zelfstandig als barbier aan de slag gaat?

Bij de barbier telt meer dan alleen het knippen en scheren van het haar, baard en snor. Bij een bezoek aan de barbier speelt beleving een grote rol. Woorden als stoer, thuis voelen en mancave zijn dan op z’n plaats. De bijzondere sfeer maken het plaatje compleet. Door inrichting en uitstraling wordt een nieuwe ontmoetingsplek gecreëerd voor mannen. De barbier is meer dan alleen het ambacht waarvoor jouw klanten komen.

Barbier bezig aan forse opmars

Tellingen uit het Handelsregister laten zien dat het aantal barbershops tussen 2014 en 2019 explosief is gestegen van 216 naar 1022.

Groei aantal barbershops per provincie sinds 2015

Ondernemingsplan

Het ondernemingsplan helpt je een juiste prijs te bepalen voor je diensten. Je wilt onder aan de streep natuurlijk wel genoeg overhouden. Zet daarvoor al je inkopen, vaste lasten en variabele kosten op een rij. En bekijk dan wat je moet doen om hier iets aan over te houden.

Een businessplan schrijven helpt je bij het onderzoeken of klanten op jouw dienst zitten te wachten. Je bepaalt er niet alleen je doelgroep in, het geeft je ook zicht op de concurrentie.

Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht. Kies je ervoor er geen te maken, dan is een haalbaarheidscheck een goed alternatief. Leon Wiggers is samen met dochter Zoë eigenaar barbershop Sick Puppy Barber Parlour.“Toen we besloten een eigen barbershop te starten hebben we veel onderzoek gedaan naar de doelgroep, ons laten informeren door deskundigen en barbiers elders in het land bezocht om naar ervaringen te vragen. Het ondernemingsplan was een houvast tijdens de voorbereiding.”

Denk ook na over hoe je bekendheid geeft aan jouw bedrijf. Hoe vind je klanten? Veel bedrijven maken gebruik van social media. Maar ook mond-tot-mond reclame kan heel effectief zijn. Het kost niets, je klanten doen het werk. Bepaal je doelgroep en kies voor dat kanaal waar je het meeste van verwacht.

Tip! Zoek samenwerking met andere ondernemers. Door gezamenlijk activiteiten te organiseren, trek je nieuw publiek en deel je kosten voor locatie, reclame en catering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een whiskyproeverij. Het moet passen bij jouw doelgroep en uitstraling.

Parttime

Je kunt als barbier ook een bedrijf starten naast je betaalde baan. Het heeft voor- en nadelen om naast een vast inkomen in je vrije tijd voor jezelf te beginnen. Zo loop je bijvoorbeeld weinig risico, maar ben je wel beperkt in je tijd. Je kunt op een later tijdstip altijd overstappen naar fulltime ondernemerschap. Controleer wel je arbeidscontract of ondernemerschap naast je baan is toegestaan. Of overleg met je werkgever.

Locatie kiezen

Een klein aantal barbiers starten hun bedrijf vanuit huis. Je kunt er ook voor kiezen om bij mensen thuis te knippen, in een pand of via stoelhuur te starten. Wat je ook gaat doen, er is een aantal zaken om in overweging te nemen.

Barbershop aan huis

Starten vanuit huis in die ene ruimte die ‘toch leeg staat’ en waar je direct aan de slag kunt gaan zonder al te veel aanpassingen. Maar heb je dan ook de uitstraling die zo bepalend is voor een barbershop? Of, je pakt het groter aan en bouwt je garage volledig om . Over het algemeen is het lastig om thuis de gewenste sfeer te creëren. Voordelen van het starten aan huis zijn dat je geen reistijd, reiskosten en extra huurkosten hebt. Nadeel is dat je daardoor niet echt afstand kunt nemen. Je privéleven is ook voor de klanten heel dichtbij.

Een paar jaar geleden ging het starten aan barbershop vanuit huis nog wat eenvoudiger dan tegenwoordig. Het is belangrijk vooraf de voorwaarden bij de gemeente te checken. Moet je bij hen melden dat je een bedrijf vanuit huis begint? Passen jouw plannen binnen het bestemmingsplan? Waar moet je op letten als je gaat verbouwen? En mag je een bord aan je gevel hangen?

Steeds meer gemeenten zijn bezig om regelgeving aan te passen om de kapper en barbier niet uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Op de website van ANKO vindt je informatie over eerlijke concurrentie, regelgeving die wel geldt voor kappers en barbers in winkelpanden en niet voor kappers en barbers die aan huis werken.

Controleer ook in je hypotheekovereenkomst of huurcontract of je een bedrijf vanuit of bij je huis mag starten. Neem zo nodig contact op met de bank of verhuurder om je plannen te overleggen.

Vergeet ook je verzekeringspolissen niet. De inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor privébezittingen en de woning zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. Daardoor is het vaak nodig je verzekeringen uit te breiden.

Bij mensen thuis

Je kunt ervoor kiezen om naar klanten toe te gaan voor een knip-/scheerbeurt. Voordeel is dat je vrij eenvoudig en snel van start kunt gaan. Naast inschrijven bij KVK hoef je niets te regelen.

Tip! Bereken je reiskosten door in je (uur)tarief.

Een pand huren of kopen

Als je een bedrijfsruimte huurt om van start te gaan met je eigen barbershop, controleer dan of deze ruimte voldoet aan jouw eisen en wensen. Kun je de juiste sfeer creëren, hoeveel stoelen wil je plaatsten, is er voldoende wachtruimte en is er eventueel de mogelijkheid om uit te breiden. Wiggers vertelt: “Bij het zoeken naar een geschikt pand was het belangrijk dat het de juiste uitstraling had, in de juiste omgeving stond en ingericht en aangekleed moest kunnen worden voor de juiste sfeer. En uiteraard moest de prijs passen. De aankleding is een mix van stoer en huiselijk. Klanten voelen zich prettig en blijven soms voor de gezelligheid zitten.” Controleer ook bij je gemeente of jouw activiteiten overeenkomen met het bestemmingsplan. En check met de Afvalwijzer voor bedrijven welk afval je op jouw locatie moet scheiden.

Een stoel huren

Stoelverhuur is een samenwerking tussen 2 of meer zelfstandig ondernemers die voor eigen rekening en risico vanuit dezelfde bedrijfsruimte hun diensten aanbieden aan de klant. Deze manier van werken wordt steeds populairder. Stoelverhuur kan een manier zijn om je huisvestingskosten, inkoopsprijzen en marketingkosten te drukken.

Personeel aannemen

Als je personeel aanneemt, krijg je te maken met de Arbowet en moet je een risico-inventarisatie maken. Dit laatste is een opsomming van de gevaren binnen je bedrijf met betrekking tot de veiligheid, gezondheid en het welzijn van medewerkers. In het stappenplan personeel aannemen vind je alles wat je moet weten over personeel aannemen. Van werving en selectie tot loon en werkgeversverzekeringen.

Brancheorganisatie ANKO

Voor het uitoefenen van het beroep barbier is geen speciale opleiding nodig. Voor dit vak zijn vooral de vaardigheden die bij dit vak horen nodig en veel trainingen. Een officiële opleiding tot ‘barber’ is er niet. Het is geen ‘gewone’ herenkapper. Bij het uitoefenen van het barbiersvak is het belangrijk dat je klanten tevreden zijn met het resultaat. Vakmanschap is dus belangrijk. Brancheorganisatie ANKO behartigt de belangen van Nederlandse kappers en barbers en ondersteunt en adviseert leden met veel informatie over ondernemen in het kappers- en barbiersvak. Soms kunnen je klanten zo’n geregistreerd lidmaatschap belangrijk vinden. De criteria voor lidmaatschap zijn:

  • een KVK-inschrijving
  • een btw-nummer
  • legaal gevestigd
  • het kappers-/barbiersvak uitoefenen

Een rechtsvorm kiezen

Wil je je bedrijf inschrijven bij KVK? Kies dan eerst een passende rechtsvorm. De meeste barbiers die starten kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Een eenmanszaak kun je snel en eenvoudig oprichten. Nadeel is dat je met je privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf.

Samen met andere ondernemers onder een gemeenschappelijke naam starten? Dan is een vennootschap onder firma (vof) een mogelijkheid. Je hebt voor een vof geen startkapitaal nodig. Iedere deelnemer is privé aansprakelijk voor de hele vof, het is daarom aan te raden onderlinge afspraken vast te leggen in een vof-contract.

Schrijf je bedrijf in bij KVK

Iedere ondernemer moet zich inschrijven bij KVK. Hiervoor kun je online een afspraak maken. Voordat je langskomt om de inschrijving officieel te maken, vul je het online inschrijfformulier in.

Na inschrijving krijg je direct je KVK-nummer mee. KVK geeft vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post. Inschrijven kost eenmalig € 51,30.

Ben je onder de 18? Dan heb je toestemming nodig van je ouders of voogd.

Twijfel je of je wel ondernemer bent?

Volgens de wet heb je een bedrijf als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming. Check of jouw activiteiten voldoen aan de criteria voor een onderneming.

Nog niets gestart, maar wel een KVK-nummer nodig?

Je hebt je bedrijf nog niet ingeschreven en gaat voorlopig nog niet van start. Maar je wilt wel aan de slag met je voorbereidingen, zoals vergunningen aanvragen, goederen inkopen bij de groothandel en een huurcontract of financieringsovereenkomst ondertekenen. Dan heb je meestal een KVK-nummer nodig. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt je namelijk vooraf inschrijven bij KVK.

Administratie, zelf doen of uitbesteden?

Als ondernemer krijg je te maken met het bijhouden van een administratie. Je kunt je financiële administratie zelf doen. Maar je kunt het ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Zij richten je boekhouding optimaal in, staan je bij met advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen. Wiggers heeft zijn administratie uitbesteed. “Dit moet goed geregeld zijn, het geeft mij veel rust. En het verdient zich weer terug.”

Tip! Check mogelijke aftrekposten en onderzoek of de kleineondernemersregeling voor jou interessant is.

Het is raadzaam een aparte zakelijke rekening te hebben voor je bedrijf. Zo houd je overzicht over je inkopen en verkopen. Maar het is niet verplicht. Bekijk de zin en onzin van een zakelijke rekening.

Aangifte bij de Belastingdienst

Vanaf het moment dat je ingeschreven bent, moet je elk kwartaal btw-aangifte doen. Je geeft dan de btw die je bij je klanten in rekening hebt gebracht op. En trekt daar de btw die jij aan je leveranciers betaald hebt af. Daarnaast doe je 1 keer per jaar aangifte voor de inkomstenbelasting. Lees alles over belastingen voor starters.

Risico’s afdekken

Onderzoek wat jouw risico’s zijn en probeer deze af te dekken. Zo helpen algemene voorwaarden je om risico’s bij overeenkomsten in te dammen. ANKO-leden gebruiken algemene voorwaarden van de Uiterlijke Verzorgingsbranche. Ben je niet aangesloten? Dan kun je je eigen algemene voorwaarden opstellen.

Daarnaast kun je verzekeringen afsluiten voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen. Sommige zaken moet je verplicht verzekeren en andere verzekeringen kun je vrijwillig afsluiten, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wiggers vertelt: “We hebben een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Omdat het duur is, hebben we voor arbeidsongeschiktheid op dit moment nog niets geregeld. Hoewel we weten dat dit belangrijk is. Voor eventuele calamiteiten bouwen we wel een financiële buffer op.”

Heb je al gedacht aan

  • Een naam voor je barbershop? Je handelsnaam moet passen bij jouw bedrijf en de juiste uitstraling hebben. Er zitten ook wat officiële spelregels aan. Wiggers legt uit: “Sick Puppy Barber Parlour is de uitdrukking voor een beetje vreemd zijn. We wilden een gekke naam en toch ook eigenlijk gewoon onszelf durven zijn.”
  • Het bijhouden van een klantenbestand voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of kortingskaart? En dat je dan te maken krijgt met de privacywet AVG?
  • Op welke manier jij je klanten laat betalen? Cash, pinnen of een tikkie? Wat zijn de trends en wat vinden jouw klanten het handigst?
  • Of je muziek gaat draaien in je salon? Dan krijg je namelijk met muziekrechten te maken. Informeer bij Buma/Stemra wat de kosten zijn.
  • Wat je openingstijden zijn? In de winkeltijdenwet staat dat je kapsalon open mag zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur. Als je wilt afwijken van deze winkeltijden, moet je dat aanvragen bij je gemeente.

Bekijk ook eens de menukaart bedrijf starten. Daarin lees je de belangrijskte stappen die je moet nemen als je voor jezelf begint.

Henk Herkink

Als KVK-adviseur richt ik me op startende ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij start algemeen, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

InspiratiePage