Startsituaties

Voor jezelf beginnen als kapper doe je zo

Bij de start van je eigen kapsalon staat aandacht voor het uiterlijk altijd voorop. Maar er zijn ook andere aandachtspunten waar je als zelfstandig ondernemer rekening mee moet houden. Zoals de regels die gelden als je vanuit huis start of bij mensen thuis gaat knippen. En zaken als administratie, personeel en verzekeringen. Waar moet je op letten als je zelfstandig als kapper aan de slag gaat?

De kapper is niet weg te denken uit onze samenleving. Als kapper draag je bij aan de identiteit van een persoon. Met toewijding en creativiteit ben je van grote waarde voor je klanten. Het is dan ook niet voor niets dat tijdens de intelligente lockdown een vraag steeds kwam bovendrijven: ‘Wanneer mogen we weer naar de kapper?’.

Wel of geen ondernemingsplan?

Het ondernemingsplan helpt je een juiste prijs te bepalen voor jouw diensten. Je wilt onder aan de streep natuurlijk wel genoeg overhouden. Zet daarvoor al je inkopen, vaste lasten en variabele kosten op een rij. En bekijk dan wat je moet verdienen om hier iets aan over te houden. Jacquelien Smelt van kuaför Jacquelien: “Het tarief dat ik hanteer heb ik gebaseerd op de berekeningen die ik met mijn boekhouder gemaakt heb. Maar ik heb zeker ook gekeken naar de prijzen van concurrenten.”

Een ondernemingsplan helpt ook je bij het onderzoeken of klanten op jouw dienst zitten te wachten. Je bepaalt er niet alleen je doelgroep in, het geeft je ook zicht op de concurrentie.

Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht. Kies je ervoor er geen te maken, dan is een haalbaarheidscheck een goed alternatief. Smeelt deed dat ook: “Ik heb geen ondernemingsplan geschreven, maar heb samen met een boekhouder berekend of het haalbaar zou zijn. De boekhouder gaf me toen mee dat ik rond de 25 uur per week moest maken. Die uren haal ik ruimschoots.”

Denk ook na over hoe je bekendheid geeft aan jouw bedrijf en hoe je klanten vindt? Veel bedrijven maken gebruik van social media. Maar ook mond-tot-mond reclame kan heel effectief zijn. Daar heeft Smelt ervaring mee: “Zonder promotie te maken heb ik mijn agenda meer dan vol. Mond-tot-mond reclame werkt voor mij het beste.” En het kost je niets, want je klanten doen het werk.

Door vooraf goed te bepalen wie je doelgroep is, kom je vanzelf uit bij het kanaal of die manier waarop je je klanten kunt bereiken.

Parttime aan de slag

Je kunt als kapper ook een bedrijf starten naast je betaalde baan. Het heeft voor- en nadelen om naast een vast inkomen in je vrije tijd voor jezelf te beginnen. Zo loop je bijvoorbeeld weinig risico, maar ben je wel beperkt in je tijd. Op een later tijdstip kun je altijd overstappen naar fulltime ondernemerschap. Controleer wel in je arbeidscontract of voor jezelf beginnen naast je baan is toegestaan. Of overleg met je werkgever.

Van waaruit begin je?

Veel starters in de kappersbranche beginnen vanuit huis. Maar je kunt er ook voor kiezen om bij mensen thuis, in een pand of via stoelhuur te starten. Wat je ook gaat doen, er is een aantal zaken om in overweging te nemen.

Een kapsalon aan huis

Starten vanuit huis in die ene ruimte die ‘toch leeg staat’ en waar je direct aan de slag kunt gaan zonder al te veel aanpassingen. Of, als je het groter aan wilt pakken, je garage volledig ombouwen tot een professionele kapsalon. Veel startende kappers beginnen zo. Ook Smelt heeft ruim 4 jaar geleden haar garage verbouwd om vanuit huis haar eigen kapsalon te beginnen. “Alles wat ik nodig heb om professioneel aan te slag te gaan, zoals wasbakken, apparatuur en stoelen, zit erin. Het was voor mij de ideale manier om mijn zaak en privé goed te kunnen combineren, terwijl de 2 zo toch gescheiden blijven.” Bijkomende voordelen zijn dat je geen reistijd, reiskosten en extra huurkosten hebt. Maar Smelt benoemt ook de nadelen: “Starten vanuit huis betekent dat je werk heel dichtbij is. Nadeel is dat je daardoor niet echt afstand kunt nemen. Je privéleven is ook voor de klanten heel dichtbij”.

Een paar jaar geleden ging het starten van een kapsalon vanuit huis nog wat eenvoudiger dan nu. “Toen mocht dat nog gewoon, aan huis starten, tegenwoordig is dat gebonden aan regels van de gemeente”, legt Smelt uit. Het is belangrijk vooraf de voorwaarden bij de gemeente te checken. Moet je bij hen melden dat je een bedrijf vanuit huis begint? Passen jouw plannen binnen het bestemmingsplan? Waar moet je op letten als je gaat verbouwen? En mag je een bord aan je gevel hangen?

Steeds meer gemeenten zijn bezig om regelgeving aan te passen om de kapper niet uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Op de website van ANKO vindt je informatie over eerlijke concurrentie, regelgeving die wel geldt voor kappers in winkelpanden en niet aan voor kappers die aan huis werken.

Controleer ook in je hypotheekovereenkomst of huurcontract of je een bedrijf vanuit of bij je huis mag starten. Neem zo nodig contact op met de bank of verhuurder om jouw plannen te overleggen.

Vergeet ook je verzekeringspolissen niet. De inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor privébezittingen en de woning zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. Daardoor is het vaak nodig je huidige verzekeringen uit te breiden.

Bij mensen thuis

Je kunt ervoor kiezen om naar klanten toe te gaan voor een knipbeurt. Voordeel is dat je vrij eenvoudig en snel van start kunt gaan. Naast inschrijven bij KVK hoef je niets te regelen.

Tip! Bereken je reiskosten door in je (uur)tarief.

Een pand huren of kopen

Als je een bedrijfsruimte huurt om van start te gaan met je eigen kapsalon, controleer dan of deze ruimte voldoet aan jouw eisen en wensen. Hoeveel stoelen wil je, is er voldoende ruimte voor wasbakken, waar maak je de wachtruimte voor de klanten en kun je uitbreiden als dat nodig mocht zijn? Controleer bij jouw gemeente of jouw activiteiten overeenkomen met het bestemmingsplan.

Een stoel huren

Stoelverhuur is een samenwerking tussen 2 of meer zelfstandig ondernemers die voor eigen rekening en risico vanuit dezelfde bedrijfsruimte hun diensten aanbieden aan de klant. Deze manier van werken wordt steeds populairder. Stoelverhuur kan een manier zijn om je huisvestingskosten, inkoopsprijzen en marketingkosten te drukken. Maar het biedt ook mogelijkheden om de dienstverlening te verbreden, bijvoorbeeld door samenwerking met schoonheidsspecialisten en nagelstylisten.

Personeel aannemen

Als je personeel aanneemt, krijg je te maken met de Arbowet en je moet een risico-inventarisatie maken. Dit laatste is een opsomming van de gevaren binnen je bedrijf met betrekking tot de veiligheid, gezondheid en het welzijn van medewerkers. In het stappenplan personeel aannemen vind je alles wat je moet weten. . Van werving en selectie tot loon en werkgeversverzekeringen.

Brancheorganisatie ANKO

Voor het uitoefenen van het beroep kapper heb je geen speciale opleiding nodig. Belangrijk is dat je klanten tevreden zijn met het resultaat, het draait om vakmanschap . Brancheorganisatie ANKO behartigt de belangen van Nederlandse kappers en ondersteunt en adviseert leden met informatie over ondernemen in het kappersvak. Soms vinden je klanten zo’n geregistreerd lidmaatschap een bewijs van professionaliteit. De criteria voor lidmaatschap zijn:

  • een KVK-inschrijving
  • een btw-nummer
  • legaal gevestigd
  • het kappersvak uitoefenen

Een rechtsvorm kiezen

Wil je je bedrijf inschrijven bij KVK? Kies dan eerst een passende rechtsvorm. De meeste kappers die starten kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Een eenmanszaak kun je snel en eenvoudig oprichten. Nadeel is dat je met je privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf.

Samen met andere ondernemers onder een gemeenschappelijke naam starten? Dan is een vennootschap onder firma (vof) een mogelijkheid. Je hebt voor een vof geen startkapitaal nodig. Iedere deelnemer is privé aansprakelijk voor de hele vof, het is daarom aan te raden onderlinge afspraken vast te leggen in een vof-contract.

Schrijf je bedrijf in bij KVK

Iedere ondernemer moet zich inschrijven bij KVK. Hiervoor kun je online een afspraak maken. Voordat je langskomt om de inschrijving officieel te maken, vul je het online inschrijfformulier in.

Na inschrijving krijg je direct je KVK-nummer mee. KVK geeft vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt binnen 2 weken je btw-id en omzetbelastingnummer per post. Inschrijven kost eenmalig € 51,30.

Ben je onder de 18? Dan heb je toestemming nodig van je ouders of voogd.

Twijfel je of je wel ondernemer bent?

Volgens de wet heb je een bedrijf als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming. Check of jouw activiteiten voldoen aan de criteria voor een onderneming.

Nog niets gestart, maar wel een KVK-nummer nodig?

Je hebt je bedrijf nog niet ingeschreven en gaat voorlopig nog niet van start. Maar je wilt wel aan de slag met je voorbereidingen, zoals vergunningen aanvragen, goederen inkopen bij de groothandel en een huurcontract of financieringsovereenkomst ondertekenen. Dan heb je meestal een KVK-nummer nodig. Gelukkig hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt je namelijk vooraf inschrijven bij KVK.

Administratie, zelf doen of uitbesteden?

Als ondernemer krijg je te maken met het bijhouden van een administratie. Je kunt je financiële administratie zelf doen. Maar je kunt het ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Zij richten je boekhouding optimaal in, staan je bij met advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen. Een goede boekhouder of accountant betaalt zich vaak terug.

Tip! Check de mogelijke aftrekposten en onderzoek of de kleineondernemersregeling voor jou interessant is.

Het is raadzaam een aparte zakelijke rekening te hebben voor je bedrijf. Zo houd je overzicht over je inkopen en verkopen. Maar het is niet verplicht. De zin en onzin van een zakelijke rekening.

Uiteindelijk wil je een goed inkomen overhouden om van te kunnen leven. In een ideale situatie heb je zelfs genoeg over om reserves op te bouwen. Smelt vindt zo’n financiële buffer ook belangrijk: “Voor als het even tegenzit. Bijvoorbeeld in geval van tijdelijke arbeidsongeschiktheid of economische crisis.”

Aangifte bij de Belastingdienst

Vanaf het moment dat je ingeschreven bent, moet je elk kwartaal btw-aangifte doen. Je geeft dan de btw die je bij je klanten in rekening hebt gebracht op. En trekt daar de btw die jij aan je leveranciers betaald hebt af. Daarnaast doe je 1 keer per jaar aangifte voor de inkomstenbelasting. Lees alles over belastingen voor starters.

Risico’s afdekken

Onderzoek wat jouw risico’s zijn en probeer deze af te dekken. Zo helpen algemene voorwaarden je om risico’s bij overeenkomsten in te dammen. ANKO-leden gebruiken algemene voorwaarden van de Uiterlijke Verzorgingsbranche. Ben je niet aangesloten? Dan kun je je eigen algemene voorwaarden opstellen.

Daarnaast kun je verzekeringen afsluiten voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen. Sommige zaken moet je verplicht verzekeren en andere verzekeringen kun je vrijwillig afsluiten, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Smelt heeft deze niet: “Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is belangrijk, maar voor mij onbetaalbaar.” En wat als door jouw behandeling iemand helemaal kaal wordt of je verwondt iemand met je schaar? Dan komt een aansprakelijkheidsverzekering goed van pas.

Heb je al gedacht aan?

  • Een naam voor je kapsalon? Je handelsnaam moet herkenbaar zijn en de juiste uitstraling hebben. Er zitten ook wat officiële spelregels aan.
  • Het bijhouden van een klantenbestand voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of kortingskaart? En dat je dan te maken krijgt met de privacywet AVG?
  • Op welke manier jij je klanten laat betalen? Cash, pinnen of een tikkie? Wat zijn de trends en wat vinden jouw klanten het handigst?
  • Of je muziek gaat draaien in je salon? Dan krijg je namelijk met muziekrechten te maken. Informeer bij Buma/Stemra wat de kosten zijn.
  • Wat je openingstijden zijn? In de winkeltijdenwet staat dat je kapsalon open mag zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur. Als je wilt afwijken van deze winkeltijden, moet je dat aanvragen bij je gemeente.

Coronaloket

Heb jij corona-gerelateerde vragen? Je kunt met al je vragen terecht bij het KVK Coronaloket. Daar vind je informatie over onder andere de geldende maatregelen.

Bekijk ook eens de menukaart bedrijf starten. Daarin lees je de belangrijskte stappen die je moet nemen als je voor jezelf begint.

Henk Herkink

Als KVK-adviseur richt ik me op startende ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij start algemeen, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

InspiratiePage