Startsituaties

Zelf een modemerk starten: 5 veelgestelde vragen

Je eigen kledingwebshop beginnen of je eigen label lanceren in sneakers, modeaccessoires of sieraden. Hoe tof is dat! Naast de creatieve kant van deze business, krijg je ook te maken met het vinden van een goede leverancier en de kosten van een eigen kledinglijn. 5 vragen van starters in de fashion.

In de eerste 7 maanden van 2021 gingen zo’n 5000 ondernemers in de online fashion van start. De helft van deze starters is jonger dan 25. Zij hebben een eigen kledinglijn of verkopen sneakers, tassen, petten of sieraden via social media, een eigen webwinkel of via een online platform als Shopify en Bol.com. Wil jij ook starten in de fashionbranche? Doe je voordeel met deze 5 vragen van starters in de fashionindustrie, zodat jij goed voorbereid van start kunt.

Hoe start ik een eigen merk?

Met de volgende stappen maak je een goed begin:

  • Maak je doelgroep concreet door klantonderzoek te doen. Zo kom je erachter op welke onlinekanalen je klanten actief zijn, hoe oud ze zijn, hoe ze hun geld verdienen en waar ze het aan uitgeven, wat hun interesses zijn, waar ze behoefte aan hebben en wat ze belangrijk vinden in het leven.
  • Bedenk met welke brand-identiteit je je doelgroep wilt bereiken. Kleding, sneakers en sieraden zijn overal te koop. Waarom zou iemand voor jou kiezen? Bedenk waar jij voor staat, wat jouw verhaal is.
  • Bepaal je segment. Zet jij in op high-end fashion, zeer exclusief met bijbehorende prijs, of ga je voor een wat lager segment? Dit is een belangrijke keuze: het heeft invloed op veel zaken. Van kwaliteit van stoffen en materialen als knopen en ritsen tot de uitstraling van de website, verpakking en labels.
  • Bedenk een merknaam. En check of de naam nog niet bestaat. Inspiratie nodig? Lees het dossier 100 jaar aan handelsnamen.
  • Bedenk een logo. Maak zelf een ruwe schets of verzamel voorbeelden van wat je mooi vindt. Daarna zoek je iemand die voor jou het logo ontwerpt.
  • Ontwikkel een collectie. Houd het overzichtelijk: begin met enkele basisstukken.

Hoe vind ik een goede producent?

Pak het vinden van een producent of leverancier planmatig aan. Let hierbij onder andere op:

  • Kwaliteit. Kan de leverancier aan jouw eisen voldoen?
  • Hoeveelheid. Kun je een kleine bestelling doen?
  • Verzendkosten. Hoeveel verzendkosten betaal je? Let op: ver weg is duurder.
  • Samples toesturen. Hoeveel betaal je voor samples? Dit is vaak duur. Vraag of je de kosten kan verrekenen met je 1e bestelling.
  • Prijs. Hoeveel betaal je voor de producten zelf? Met kleine aantallen ben je vaak duurder uit bij de leverancier.
  • Reputatie. Heb je met een betrouwbare partij te maken?
  • Mixbestelling. Kun je in 1 order meerdere kleuren en maten bestellen?
  • Levertijden. Kan de producent op tijd leveren? Snel leveren is meestal duurder.
  • Betalingsvoorwaarden. Moet je (een deel) vooruitbetalen?
  • EU-producteisen. Kan de producent aan alle Europese producteisen voldoen?
  • Productiecapaciteit. Kan de producent snel voor grotere aantallen zorgen als je succesvol blijkt?
  • Slow fashion. Hoe zit het met duurzame productie en arbeidsomstandigheden?
  • Handelsverdragen. Kun je met korting inkopen? In landen waar de EU een handelsverdrag mee heeft, kan dat vaak.

Nederlandse ontwerpers laten hun producten veelal in Italië, Portugal of Turkije maken. Maar volgens Fatma Sener, adviseur fashion bij KVK, is lokaal produceren een trend: “Steeds meer ondernemers kiezen bewust voor Nederlandse producenten, omdat dichtbij huis produceren duurzamer is. Daarbij zorgen de korte lijnen voor een soepele communicatie, bijvoorbeeld bij het corrigeren van samples.”

Serieus genomen worden

Als je net begint, word je niet altijd serieus genomen door producenten. Online contact zoeken of bellen loopt dan op niets uit. Deze organisaties brengen je in contact met leveranciers. Sener benadrukt: “Startende ondernemers, die veelal kleine aantallen bestellen, zijn niet interessant voor grote producenten. Ook brengt een startende ondernemer veel onzekerheid met zich mee: het is maar de vraag of die ondernemers echt doorzetten. Daarom is een netwerk als Enterprise Europe Network (EEN) handig. Daar kun je met kleine leveranciers in contact komen.”

Evenementen

Bij fashionevents kun je inspiratie opdoen en contacten leggen met onder andere leveranciers. Bijvoorbeeld tijdens de:

Hoeveel kost het om een kledinglijn te beginnen?

Hoeveel het kost om een kledinglijn te beginnen, hangt onder andere af van hoeveel je zelf doet. Denk aan een startkapitaal van minimaal duizend tot enkele duizenden euro’s.

Alles zelf doen

Doe je alles zelf, van ontwerpen tot inkopen en van knippen tot naaien? Dan scheelt dat geld, maar kost het je wel veel tijd. Daarnaast heb je een goede basisuitrusting nodig. Voor een professionele naaimachine betaal je al gauw tussen de 2500 en 3500 euro. Overweeg een tweedehands exemplaar aan te schaffen. Dat is duurzaam en een stuk goedkoper: ze worden voor een paar honderd euro aangeboden. Voor een stofschaar, meetlint en andere benodigdheden moet je denken aan in totaal zo’n 250 euro. Verder wil je misschien speciale software aanschaffen, bijvoorbeeld om patronen te tekenen. Hoeveel dit kost is afhankelijk van je wensen en de software die je kiest.

Geheel laten maken

Geef je de productie uit handen? Dan hangen je kosten onder meer af van de aantallen die je bestelt en de kwaliteit stof die je kiest. Sener: “Mijn ervaring is dat starters bijvoorbeeld met 50 stuks beginnen. Gemiddeld hebben ze dan tussen de 2000 en 3000 euro nodig voor de productie, inclusief transport, als ze het buiten Nederland laten maken. Producenten werken met vooruitbetalen. Zij kopen van die vooruitbetaling de stoffen, labels en fournituren (ritsen, knopen, elastiek en dergelijke) en verrekenen zo alvast de personeelskosten.”

Basisstukken laten bedrukken

Koop je basisstukken in en werk je met een opdruk- of borduurcentrale? De prijs van de basisstukken hangt af van de kwaliteit van de kledingstukken en de voorwaarden van de leverancier, zoals verzendkosten. Ook de drukmethode die je kiest bepaalt de prijs: zeefdruk, transferdruk of digitaal printen hebben verschillende kosten. Zeefdruk geeft mooie resultaten, maar is ook de duurste optie. Kies je niet voor opdruk maar voor borduren? Vraag offertes op bij verschillende aanbieders. Houd rekening met een opstartbedrag bij de eerste bestelling. De borduurcentrale maakt een borduurkaart die ze hergebruiken voor jouw vervolgbestellingen.

Vaste en variabele kosten

Verder krijg je te maken met vaste en variabele kosten voor je webshop. Denk aan kosten voor een zakelijke bankrekening, verzekeringen, een boekhoudpakket, onderhoud van je website, betaalmodule voor je website, socialmedia-advertenties, een e-commerceplatform, inpakmaterialen en flyers.

Financiering

Misschien heb je financiering nodig om op te starten. Voor startkapitaal kun je geld lenen bij familie en vrienden, bankfinanciering aanvragen, microkrediet aanvragen of crowdfunding regelen.
Of betrek een investeerder bij je plannen. Neem ruim de tijd om het gesprek met de investeerder voor te bereiden. Naast een goed doordacht plan moet je namelijk ook alle cijfers paraat hebben. Sta erbij stil dat een investeerder vaak zeggenschap in je bedrijf wil. Je kunt dan niet meer alleen beslissingen nemen. Past dat bij je of houd je liever alles in eigen hand?

Tip: Bekijk de video 'Van danseres naar modeontwerper', waarin Rochelle Willemsen van kledingmerk Kill Them With Your Colour vertelt hoe zij de financiering aanpakte.

Ik ga mijn producten online verkopen. Hoe begin ik?

Veel starters in de online fashion beginnen met verkopen via socialmediakanalen en online platformen. Dit is relatief gemakkelijk en goedkoop. Zo kijken ze of de producten aanslaan. Vervolgens openen ze hun eigen webshop.
Wil jij ook online verkopen? Check en regel een aantal dingen:

Sener waarschuwt: “Ik zie succesvolle ondernemers soms ten onder gaan aan juridische problemen. Dat is zo zonde. Sluit een rechtsbijstandverzekering af, zodat je daarop kunt terugvallen bij problemen met een leverancier of klant. De verzekering steunt je met raad en daad. Zo kun je hoge advocaatkosten voorkomen. Start je samen met anderen, stel dan een contract op. Bij een onderling conflict zijn dan de spelregels duidelijk en kan het bedrijf doordraaien.”

Hoe laat ik mijn modemerk promoten door influencers?

Als je je modemerk wilt laten promoten door influencers, start je met onderzoek en een plan van aanpak. In de wereld van de mode spelen influencers een grote rol. Ze zorgen voor naamsbekendheid voor je modemerk. Je betaalt influencers om je brand te promoten of je stuurt ze gratis producten toe.

Je kunt influencers rechtstreeks of via een bureau benaderen. Het bureau brengt je in contact met een influencer die past bij jouw merk en doelgroep. Doe vooraf zelf onderzoek, check de berichten van de influencer die je op het oog hebt. Zijn het vooral commerciële posts? Dan haken volgers vaak af. Groeide het aantal volgers snel? Ga dan na of het kanaal betrouwbaar is: mogelijk zijn het gekochte volgers. Bepaal voor jezelf in een plan van aanpak wat je precies wilt bereiken. Hoeveel geld wil je uitgeven, wie wil je bereiken, wat wil je bereiken en op welke kanalen?

Maak duidelijke afspraken met de influencer over de prijs, het aantal berichten en het soort berichten. Spreek af dat jullie tussentijds analyseren hoe het gaat. Zie je onvoldoende resultaat? Dan kunnen jullie in overleg de campagne bijsturen. Een ander soort posts over jouw brand of nieuwe collectie spreekt de doelgroep misschien wel aan. Of wellicht op een ander kanaal of moment.

Bereid je goed voor op je gesprek met de influencer of het bureau door het stappenplan influencermarketing te volgen.

Trends influencemarketing

Marketingplatform Emerce merkt dat er de laatste tijd een verschuiving in de influencermarketing gaande is. Merken kiezen voor authentieke influencers. Het gaat niet meer alleen om groot bereik, maar ook over de echtheid en persoonlijkheid van de influencer. Blijf op de hoogte van de laatste trends, volg de podcastserie over influencermarketing op marketingplatform Frankwatching.

Meer weten? 6 jongeren vertellen in de podcastserie Je Business de Baas over het opzetten van hun bedrijf en de struggles waarmee zij dealen.
Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik help ze op weg met praktische info en slimme tips.

InspiratiePage