Bedrijf starten

20 verdienmodellen voor een succesvol bedrijf

Een verdienmodel geeft aan hoe je geld verdient met je bedrijf. Het is daarom een onmisbaar onderdeel in je ondernemingsplan. Er bestaan tientallen verdienmodellen, zoals uurtje-factuurtje, het lokaas- of advertentiemodel en personalisatie. We zetten de twintig bekendste verdienmodellen voor je op een rij, zodat jij kunt bepalen welk verdienmodel het beste past bij jouw idee.

Het verdienmodel komt meestal in beeld als je bezig bent met het opstellen van je ondernemingsplan. Het model geeft kort en eenvoudig aan hoe je denkt geld te gaan verdienen met je product of dienst. Je kunt kiezen voor een of voor meerdere verdienmodellen.

20 bekende verdienmodellen

Er bestaan meer dan vijftig verdienmodellen. Sommige modellen bestaan al heel lang, andere manieren om geld te verdienen bestaan nog maar kort, zoals verschillende online verkoop verdienmodellen. Dit zijn de twintig bekendste verdienmodellen:

1. Transactiemodel of goederenverkoop

De klant betaalt je per gekocht product. Denk bijvoorbeeld aan markthandel. Dit is het bekendste en eenvoudigste model. Een langdurige relatie opbouwen met de klant, zoals bij het abonnementsmodel of servicemodel, kan lastig zijn bij dit model.

2. Uurtje, factuurtje

Je berekent je gewerkte uren door aan de klant. Dit verdienmodel wordt vooral gebruikt door ondernemers in de dienstensector. Inzicht in je vaste en variabele kosten helpt je het juiste tarief te berekenen.

3. Gratis-model of freemium

Je levert bijvoorbeeld software of een service aan gebruikers zonder dat zij daarvoor betalen. Online zoekmachines, sociale mediakanalen en apps die het weer voorspellen zijn bekende voorbeelden van een freemium. Je laat je klanten vervolgens betalen voor een uitgebreidere versie of verdient geld door advertentieruimte beschikbaar te stellen.

4. Servicemodel

Je verkoopt je product of dienst voor een niet al te hoog bedrag en haalt je omzet voornamelijk uit service, reparatie of onderhoud. Dit model is vooral in trek bij de maakindustrie, IT-bedrijven en de bouw- en installatiebranche. De voordelen zijn een stabiele omzet en duurzame klantrelaties.

5. Lokaasmodel

Je verkoopt je product voor een relatief lage prijs en verdient vervolgens geld met de verkoop van passende benodigdheden. Bekende voorbeelden zijn: koffiezetapparaten, scheermesjes en printers.

6. Abonnementsmodel

De klant betaalt een vast bedrag en krijgt daarvoor in ruil toegang tot je product of dienst. Je denkt bij het abonnementsmodel al snel aan tijdschriften, streamingsdiensten en sportscholen, maar ook ondergoed en maaltijdboxen lenen zich prima voor dit model. Een groot voordeel van het abonnementsmodel is dat klanten meestal vooruitbetalen. Hierdoor weet je voor een bepaalde periode al wat je omzet is.

7.Advertentiemodel

Je verdient bij dit model niet zozeer aan de verkoop van je product of dienst, maar vooral aan de reclame-inkomsten. Denk aan tijdschriften en websites.

8. Online platformmodel

Vraag en aanbod vinden elkaar op jouw app of website. Denk aan platforms voor klussen of gebruikte kleding. Geld verdien je door een afgesproken bedrag of percentage dat je ontvangt bij aanmelding of per transactie.

9. Product as a service (PAAS)

Je verkoopt geen product, maar de diensten en het gebruik ervan. Dit doe je bijvoorbeeld via leasen, statiegeld en delen. Steeds meer producten worden als een dienst aangeboden. Doel is producten, grondstoffen en reststoffen hun waarde laten behouden.

10. Personalisatie

Je maakt producten op maat en voegt zo een emotionele waarde toe. Denk hierbij aan kleding, brillen en sneakers e Je kunt je onderscheiden van concurrenten in creativiteit, kwaliteit, snelheid en prijs.

11. User designed model

Klanten stellen zelf hun product samen op je website of ontwerpen zelf, met behulp van jouw software, een product. Bijvoorbeeld fotoboeken of behang.

12. Consignatie

Je verkoopt je producten via een andere ondernemer. Dit model komt veel voor in de kunsthandel. De kunstwerken blijven jouw eigendom totdat ze verkocht zijn. De galerie krijgt in ruil voor het tentoonstellen van jouw kunstwerken een percentage van de verkoop of een vast bedrag per verkocht product.

13. Verbruiksmodel

Hoe meer iemand gebruikt, hoe hoger de factuur. Denk bijvoorbeeld aan clouddiensten waar gebruikers afrekenen voor de hoeveelheid opslag die ze denken nodig te hebben.

14. Productiemodel

Je produceert iets in opdracht van de klant, maatwerk dus. Bijvoorbeeld een machine voor een levensmiddelenfabrikant. Zorg bij dit model dat de verwachting van de klant en wat jij kunt opleveren goed overeenkomen.

15. Dropshipping

Je verkoopt producten via een online marktplaats, sociale mediakanaal of je eigen webshop. Je plaatst bestellingen direct door naar de leverancier en laat de goederen rechtstreeks leveren aan de klant. Je hoeft zelf dus geen voorraad te houden en logistiek proces in te richten.

16. Webshop

Je verkoopt producten via je eigen online winkel. Dit is het bekendste online verdienmodel. Voordelen: je kunt een grotere doelgroep bereiken dan met een fysieke winkel en je kunt gemakkelijker je assortiment uitbreiden.

17. Verhuurmodel

Je biedt producten aan die klanten kunnen huren. Denk aan een auto’s, machines of gereedschap. De spullen blijven jouw eigendom, wat betekent dat je hetzelfde product telkens opnieuw kunt aanbieden. Houd hierbij wel rekening met kosten voor onderhoud, verzekeringen en opslag.

18. Affiliate marketing

Je promoot producten of diensten van andere bedrijven op je website. Komt er een klantcontact of aankoop uit voort? Dan krijg jij een percentage of afgesproken bedrag.

19. Premium

De gebruiker betaalt eenmalig een bedrag om toegang te krijgen tot je online product. Dit model werkt goed als er veel vraag is en weinig concurrentie. Denk aan veelgebruikte software licenties en populaire games.

20. Licentiemodel

Je ‘verhuurt’ de eigendomsrechten van je product aan andere bedrijven. Zij mogen met jouw toestemming en tegen betaling bijvoorbeeld mokken en T-shirts bedrukken met jouw beeldmerk.

Werk je verdienmodel verder uit in het Business Model Canvas. Met dit model geef je je plan vorm in negen overzichtelijke stappen.
Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik help ze op weg met praktische info en slimme tips.

InspiratiePage
Starten