Bedrijf starten

Weetjes voor startende onder­nemers, wist jij ze al?

  • Tips
  • Team Start
  • Bijgewerkt 4 aug 2022
  • 26 min lezen
  • 26.8K
Wist je dat je ook kwartaalaangifte moet doen voor de btw als je nog geen omzet hebt gedraaid? Misschien wel, maar er zijn veel weetjes die minder voor de hand liggen. We zetten er wekelijks 1 voor je online. Weetjes over wat je moet doen of juist wat je beter kunt laten. En weetjes die simpelweg leuk zijn om te weten.

Of je nu net begint of al een tijdje onderneemt, met deze weetjes doe je zeker weten je voordeel.

Aantal bierbrouwers in Nederland verdubbeld

Op 5 augustus is het de internationale dag van het bier. Bier is wereldwijd de populairste alcoholische drank. Als je de non-alcoholische dranken meetelt, staat bier op de vierde plaats. Na water, cola en koffie, maar vóór thee. Ook in Nederland is bier populair. Met name de speciaalbieren winnen de laatste jaren aan populariteit. Dit zien we terug in het aantal producenten van bier in Nederland. In het KVK Handelsregister stonden op 1 januari 2022 1.085 bierbrouwerijen ingeschreven. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2017. Toen stond de teller op 545. Het aantal bierbrouwerijen blijft groeien.

Van keuken naar huurbrouwerij

Je koopt online een pakket om thuis bier te brouwen en iedereen om je heen is enthousiast over dat biertje van jou. Als je die smaak eenmaal te pakken hebt, besluit je van je hobby je bedrijf te maken. De lokale horeca of detailhandel heeft zelfs al belangstelling om jouw bier op te nemen in het assortiment. Maar… de hoeveelheden die je dan moet leveren zijn niet meer vanuit huis te produceren. De investeringen die je dan moet doen en de wet- en regelgeving waar je dan mee te maken krijgt, zorgen ervoor dat veel kleinere brouwerijen niet zelf brouwen. Zij laten het bier brouwen bij een zogeheten huurbrouwerij. Die voldoet aan alle wet- en regelgeving en regelt de accijns.

Lees hier alle tips voor het starten van een bierbrouwerij.

Maak verrukkelijk ijs voor je klanten, maar doe dat wel veilig

Dames bloot, handel dood. Een bekend gezegde onder winkeliers. Maar dat geldt niet voor de verkoop van ijs. Als de temperatuur naar tropische waarde stijgt, stijgt ook de verkoop van ijs. Ondernemers spelen daarop in. Het is dan ook niet voor niets dat het aantal ijsverkopers in Nederland stijgt. Ambachtelijk ijs maken is een bacteriegevoelig proces. Wist je dat er daarom speciale hygiëneregels voor ijsbereiding zijn? Zo werken ondernemers op een veilige en verantwoorde manier aan verrukkelijk veilig ijs.

Regels voor ijsbereiding

Voor de bereiding en verkoop van voedingsmiddelen moet je een HACCP-plan opstellen en werken volgens de HACCP-richtlijnen. Een verplichting, ook voor ambachtelijk ijs. HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points (gevarenanalyse en kritische controlepunten). Zo verklein je de kans dat de voedselveiligheid in jouw bedrijf in gevaar komt. De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) controleert de beschikbaarheid van het plan en de naleving van de richtlijnen.Voedselveiligheid in de horeca: alles over HACCP

Je kunt zelf een HACCP-plan opstellen of je gebruikt een hygiënecode. Dit is een kant-en-klaar HACCP-plan, waarin je eenvoudig omschrijft hoe je de voedselveiligheid en hygiëne kunt bewaken. Als je werkt volgens deze code voldoe je aan de eisen. Voor het bereiden van ijs bestaat een speciale hygiënecode.

Werken als digital nomad, daar zit veel regelwerk aan

Werken kan natuurlijk vanaf kantoor, maar ook vanuit je hangmat in je eigen tuin. Of in een Frans wijndorp, in de bergen van Chili of aan een hagelwit Thais strand. Werken waar je wil en wanneer het jou uitkomt? Dan ben je een digital nomad. Of je nu werkt in Europa, Zuid-Amerika of Azië. Door het reizen wissel je vaker van verblijfplaats. Werken en reizen tegelijk, dat klinkt romantisch en avontuurlijk. Maar daar zitten ook haken en ogen aan. Voordat je je factuur tikt vanuit een hangmat op een zonovergoten tropisch eiland, moet je wel met een aantal zaken rekening houden.

Als je vanuit het buitenland online voor opdrachtgevers gaat werken, kan dit gevolgen hebben voor je inschrijving in het Handelsregister. Het hangt van je persoonlijke situatie af of je wel of niet ingeschreven blijft bij KVK. En woon je meer dan acht maanden in het buitenland, dan moet je jezelf uitschrijven bij de gemeente. Daarnaast kan de Belastingdienst je misschien zien als buitenlandse ondernemer voor de btw en zijn niet alle verzekeringen van hier geldig in het buitenland.

Wil jij aan de slag als digital nomad? Bereid je dan voor met dit stappenplan.

Belastingalarm: doe uiterlijk 31 juli je btw-aangifte

Wist je dat de meeste ondernemers elk kwartaal aangifte omzetbelasting moeten doen? De deadline voor het tweede kwartaal van 2022 is 31 juli. Doe je geen of te laat aangifte, dan kun je rekenen op een verzuimboete van 68 euro.

Omzetbelasting of btw is belasting toegevoegde waarde op producten en diensten. De btw die je bij klanten in rekening brengt, draag je af aan de Belastingdienst. Bij de start van je bedrijf hoor je van de Belastingdienst hoe vaak ze jouw btw-aangifte verwachten.

Let op: als uit je aangifte blijkt dat je over het tweede kwartaal btw moet betalen, moet dit bedrag uiterlijk 31 juli bij de Belastingdienst op de rekening staan.

Voorkom een naheffingsaanslag omzetbelasting

Elk kwartaal valt er bij duizenden ondernemers een naheffingsaanslag op de mat omdat ze te laat of helemaal geen aangifte hebben gedaan. Ook als je nog geen omzet hebt gedraaid of geen btw in rekening hebt gebracht, moet je aangifte doen. Voorkom een boete en check of er in Mijn Belastingdienst Zakelijk een aangifte omzetbelasting voor je klaarstaat.

Hé topper, doe iets met je talent!

Jonge talentvolle mensen worden niet altijd op waarde geschat. Dé reden voor de Verenigde Naties om Wereld Jonge Talentendag in het leven te roepen. In 2022 valt deze dag op 15 juli. Ben jij een 3-sterrenkok, handige fietsenmaker of maak jij van elke nagel een waar kunstwerk? Doe iets met je talent. Een bedrijf starten bijvoorbeeld.

Talentvolle jongeren starten een bedrijf

Wist je dat steeds meer jongeren eigen baas worden? Vaak starten ze naast hun opleiding. Op 1 juni 2022 stonden 32.469 ondernemers onder de 21 jaar ingeschreven bij KVK. Vijf jaar eerder waren dat er nog zo’n 12.000. Veel jongeren starten in de online business. Bijvoorbeeld als videomaker, websitebouwer of marketeer. Maar verkoop via webshops, social media en online verkoopplatforms staat met stip op één.

Iets doen waar je goed in bent, daar word je vaak ook blij van. Overweeg jij je talent in te zetten voor een eigen bedrijf? Luister dan de podcast Je business de baas, van KVK en Young Ones. De jongeren die in deze podcastserie aan het woord komen, leerden met vallen en opstaan ondernemen en vertellen daar openhartig over. Met hun ervaringen op zak, maak jij van jouw talent een succesvol bedrijf.

Lees hier verder als je meer wilt weten over starten naast je studie of als je nog geen 18 jaar bent.

Samenwerkende ondernemers gebruiken deze rechtsvormen

Als je een bedrijf begint, moet je een rechtsvorm kiezen. De juridische vorm van je bedrijf. Ook als je samen met een compagnon een bedrijf start, kies je een rechtsvorm. Wist je dat de vof, maatschap, coöperatie en bv het vaakst worden gebruikt voor samenwerkingen?

De VN hebben 4 juli uitgeroepen tot Internationale Dag van de Samenwerking. Ook ondernemers werken vaak samen. Ze maken gebruik van elkaars expertise, nemen samen grote opdrachten aan of starten samen een nieuw bedrijf.

Of je kiest voor een vof, maatschap, coöperatie, bv of ander rechtsvorm hangt af van jullie situatie en manier van samenwerken. Zo worden klusbedrijven vaak opgezet als vof en werken tandartsen en (huis)artsen meestal in een maatschap. Boeren verenigen zich juist weer vaker in een coöperatie en als er sprake is van grotere risico’s kiezen ondernemers vaak voor een bv.

In het artikel Beste rechtsvorm voor samenwerking lees je waarop je allemaal moet letten bij de keuze voor een rechtsvorm. Denk aan hoeveel je gaat omzetten, of je privé verantwoordelijk wilt zijn als het bedrijf schulden maakt en hoe je omgaat met het toe- en uittreden van partners.

Je administratie zelf doen of uitbesteden aan een boekhouder of accountant?

Ben jij sinds kort ondernemer of van plan op korte termijn te starten, en zie je op tegen de administratieve verplichtingen die daarbij horen? Weet dat je opties hebt. Je mág je administratie zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden. Aan een boekhouder, accountant of administratiekantoor bijvoorbeeld. Je administratie geeft je inzicht in de financiële positie van je bedrijf.

Zelf doen is goedkoper, toch?

Meer dan eens begint een starter vol goede moed aan zijn eigen administratie. Veel van hen komen daar snel op terug. Het kost te veel tijd. Tijd die ze liever besteden aan ondernemen en het uitbouwen van hun bedrijf. Wist je dat een goede boekhouder of accountant zichzelf vaak terugbetaald? Zij zijn namelijk op de hoogte van alle belastingvoordelen en besparingen.

Boekhouder of accountant?

Regelmatig vragen starters wat het verschil is tussen een boekhouder en accountant. Iedereen mag zichzelf boekhouder noemen. Het is een vrij beroep en je hoeft er niet specifiek een diploma voor te hebben. Vraag dus goed na met wie je in zee gaat. De meeste boekhouders hebben echter wel een specialistische opleiding gevolgd.

Om jezelf accountant te mogen noemen, heb je te maken met opleidingseisen en wettelijke regels. De titel registeraccountant behaal je met een universitaire opleiding accountancy. Een account-administratieconsulent heeft een hbo opleiding accountancy afgerond. Een accountant werkt voor zowel de kleinere mkb-bedrijven en zzp’ers als voor grotere bedrijven. Heb je meer dan 50 werknemers, een balanstotaal van 6 miljoen euro en/of een omzet van 12 miljoen euro? Dan ben je zelfs verplicht een accountant in te schakelen.

Lees hier meer tips over administratie en boekhouden voor starters.

Het is eindelijk terrasweer: heb jij je vergunning al?

Wil je een horecabedrijf beginnen en daarbij een terras plaatsen? Dan moet je in de meeste gemeenten een terrasvergunning aanvragen. Bij mooi weer zitten je gasten graag buiten. Lekkere loungebanken, gezellige bartafels en mooie plantenbakken, een uitnodigend terras trekt klanten aan.

Voor het plaatsen of uitbreiden van een terras heb je meestal een vergunning nodig. Ook als je het terras plaatst op je eigen terrein. De gemeente toets de aanvraag bijvoorbeeld aan: doorloopruimte voor voetgangers, parkeervoorzieningen, schoonhouden van de omgeving en geluidsoverlast.

Check of je een vergunning nodig hebt

Een terrasvergunning is niet in elke gemeente nodig. Soms kun je zonder vergunning een terras plaatsen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden verschillen per gemeente. In andere gemeenten moet je je drank- en horecavergunning, exploitatievergunning horecabedrijf of omgevingsvergunning wijzigen of een aanvulling indienen om een terras te mogen plaatsen. Je hebt dan geen aparte terrasvergunning nodig.

Zo vraag je de terrasvergunning aan

Bekijk hier of je in jouw gemeente een terrasvergunning nodig hebt. Je kunt de vergunning via de berichtenbox digitaal aanvragen bij je gemeente.

Geen mankement aan iets wat jij verkocht hebt? Bewijs het maar!

Als jij een product verkoopt, mag dit product geen gebreken vertonen. De koper mag ervan uitgaan dat hij of zij het product ‘normaal’ kan gebruiken en dat de kwaliteit goed is. Mankeert er toch iets aan het product, dan moet jij als verkoper kunnen bewijzen dat het gebrek ná de verkoop is ontstaan. Dit heet omkering van bewijslast. Sinds april 2022 geldt dat je tot een jaar na aankoop moet aantonen dat je een goed product hebt verkocht. Eerder was dit nog een half jaar.

Wat te doen bij een mankement?

Kun je niet aantonen dat je product tijdens de verkoop in orde was, dan wordt ervan uitgegaan dat het mankement bij verkoop al aanwezig was. Jij bent dan verplicht om een oplossing te bieden. Denk hierbij aan reparatie, vervanging of geldteruggave.

Na een jaar komt de bewijslast bij de koper te liggen. Die moet dan aantonen dat het product normaal is gebruikt en gebrekkig is.

Deze regeling geldt zowel voor nieuwe als tweedehandsgoederen en maakt deel uit van de nieuwe Implementatiewet richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud. Over hoe je kunt aantonen dat je een goed product hebt verkocht, staat in de wet niets beschreven.

Grote klanten moeten vanaf 1 juli eerder betalen

Goed nieuws voor mkb’ers en zzp’ers. Op 1 juli 2022 wordt de wettelijke termijn waarop grote bedrijven rekeningen van kleine bedrijven moeten betalen gehalveerd: van 60 naar 30 dagen. Dit betekent dat jij vanaf 1 juli eerder je geld binnen hebt. De wetswijziging is gunstig voor mkb-ondernemers die goederen of diensten leveren aan grote bedrijven en voor zzp’ers/freelancers die werken voor grote bedrijven.

Hoe weet je of jouw klant een groot bedrijf is?

Grote bedrijven hebben minimaal 250 werkzame personen in dienst of meer dan 50 miljoen euro aan omzet. Je kunt dit checken in de gedeponeerde jaarstukken van een bedrijf.

Algemene voorwaarden aanpassen

Heb jij nog een betalingstermijn van 60 dagen in je algemene voorwaarden en contracten staan? Pas deze dan voor 1 juli aan en communiceer dit met je klant voordat je de factuur stuurt. Heb je algemene voorwaarden gedeponeerd bij KVK? Pas deze ook aan.

Let op: grote bedrijven werken meestal met inkoopvoorwaarden. Is dat bij jou ook het geval, vraag je klant dan om aangepaste inkoopvoorwaarden.

Horeca staat fooienpot af aan goed doel

Tijdens de Nacht van de fooi staan horecazaken voor één nacht hun fooi af aan een goed doel. Met ludieke acties in verschillende steden vragen studenten en horecaondernemers aandacht voor ontwikkelingshulp.

Een feestje bouwen kun je wel aan studenten overlaten. Op 28 mei gaat het om meer dan alleen feest. Studenteninitiatief Nacht van de fooi haalt dan in samenwerking met stichting Wilde Ganzen geld op voor ontwikkelingsprojecten.
De Nacht van de fooi is in 2005 in Groningen ontstaan. Inmiddels doen bijna alle studentensteden mee.

Sociaal ondernemen

Nacht van de Fooi is een stichting. Dat is een rechtsvorm waarmee je een ideëel doel nastreeft. De laatste jaren zie je naast stichtingen steeds vaker sociale ondernemingen. Wil jij iets goed doen voor de wereld, maar ook geld verdienen? Onderzoek hoe je sociaal ondernemen aanpakt.

Wil jij net als stichting Nacht van de Fooi geld inzamelen voor een goed doel? Zo begin je een inzamelingsactie.

Nieuwe regels voor online verkopen. Ben jij er klaar voor?

Verkoop jij online via een website, verkoopplatform of social media? Dan moet je vanaf 28 mei 2022 voldoen aan de nieuwe Europese regels voor online verkopen. Hou jij je niet aan de regels, dan kun je een boete van wel 4% van je jaaromzet krijgen.

De regels moeten consumenten beter beschermen. Ze gaan over:

  • Webshop reviews
    Je moet straks meer informatie geven over hoe je omgaat met recensies van klanten en hoe je controleert of ze echt zijn.
  • Gepersonaliseerd aanbod
    Als je klanten persoonlijke aanbiedingen doet, moet je je klanten hierover informeren voordat ze iets kopen.
  • Kortingen Bij van-voor-kortingen moet je adverteren met de laagste prijs in de 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie.
  • ‘Gratis’ online diensten
    Verleen je ‘gratis’ online diensten in ruil voor persoonlijke gegevens van je klanten? Je moet dan meer informatie geven over hoe je hiermee omgaat en de gegevens gelijk verwijderen als je klant opzegt.
  • Online marktplaatsen
    Het moet voor je klanten duidelijk zijn of ze zaken doen met jou, een andere ondernemer of een consument.
  • Vergelijkingssites
    Je moet aangeven op basis waarvan de vergelijking tot stand komt.

Wil je alles nog eens nalopen? Hier vind je alle nieuwe regels op een rij.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden toezicht op de nieuwe regels.

Waar of niet waar? Als zzp’er heb je minimaal 3 opdrachtgevers nodig

Als je zzp’er bent, moet je van de Belastingdienst minimaal drie opdrachtgevers per jaar hebben. Deze ‘regel’ is bij bijna elke zzp’er bekend. Maar wist je dat dat het aantal opdrachtgevers niet per se iets zegt over of je ondernemer bent?

Ook als je minder opdrachtgevers of klanten hebt, kan de Belastingdienst je zien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Het gaat namelijk om het totaalplaatje. De Belastingdienst kijkt onder meer of je:

  • tijd of geld besteedt aan het vinden van nieuwe klanten of opdrachtgevers.
  • zelf kunt bepalen hoe je een opdracht uitvoert.
  • winst maakt.
  • ondernemersrisico loopt.

Of je nu een, drie of tien opdrachtgevers hebt, doe de OndernemersCheck van de Belastingdienst. Zo weet je waar je aan toe bent.

Meer opdrachtgevers, meer zelfstandigheid

Hoe dan ook is het slim om meerdere klanten te hebben. Een groter klantenbestand geeft je de zekerheid dat je een inkomen uit je bedrijf kunt halen. Ook als er een opdrachtgever wegvalt.

Moeilijke woorden in begrijpelijke taal

Wist je dat 1 op de 7 Nederlanders laaggeletterd is? Van deze 2,5 miljoen mensen heeft meer dan de helft Nederlands als moedertaal. Volgens Stichting Lezen & Schrijven ben je als volwassene laaggeletterd als je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak heb je ook beperkte digitale vaardigheden.

Begrippenlijst

Als je voor jezelf begint, komen er veel nieuwe dingen op je pad. Denk aan een ondernemingsplan maken, inschrijven bij KVK, bedrijfsverzekeringen afsluiten en een zakelijke bankrekening openen. Hierbij loop je soms tegen moeilijke woorden aan, zeker als de Nederlandse taal lastig voor je is.

Kom je bij je zoektocht naar informatie over de start van je eigen bedrijf lastige begrippen tegen? Bekijk deze begrippenlijst voor een heldere uitleg van woorden als verdienmodel, aansprakelijkheid, exploitatiekosten, marge en rechtsvorm.

Claim 1.000 euro opleidingsbudget

Sinds dit jaar is er een nieuw opleidingsbudget voor ondernemers en werknemers: het STAP-budget. Je kunt met deze subsidieregeling een bedrag van 1.000 euro aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Bijvoorbeeld omdat je niet alle kennis in huis hebt voor de start van je bedrijf, iets nieuws wilt leren om nog beter te worden in je vak of om je verder te ontwikkelen.

Je mag het STAP-budget inzetten voor een cursus, training of opleiding. Verdiep je hier in het aanbod. Je kunt kiezen uit verschillende niveaus, vakgebieden en aanbieders.

STAP-budget aanvragen

STAP staat voor STimulering ArbeidsmarktPositie. Je kunt het budget aanvragen bij UWV. De voorwaarden zijn:

  • Je bent minimaal 18 jaar.
  • Je ontvangt geen AOW.
  • De training, cursus of opleiding staat in het STAP-scholingsregister.
  • Je doet de aanvraag voor het budget voordat je training, cursus of opleiding begint.
  • Je hebt dit jaar nog niet eerder gebruikgemaakt van het budget.

Er zijn dit jaar 5 aanvraagrondes voor het STAP-budget. De eerstvolgende begint op maandag 2 mei om 10.00 uur*. Het kan zijn dat er meer aanvragen dan budget zijn in zo’n aanvraagronde. Grijp je mis, dan kun je in de volgende ronde opnieuw budget aanvragen.

Meerkosten

Heb je een training op het oog die meer kost dan 1.000 euro? Dan kun je de meerkosten als zakelijke bedrijfskosten aftrekken van de belasting. Let op: dat geldt alleen als je met de training je vakkennis uitbreidt. Volg je een opleiding om kennis in een nieuw vakgebied op te doen, dan kun je de kosten niet aftrekken.

* * Het potje voor deze aanvraagronde was binnen twee dagen leeg. De volgende aanvraagronde begint op 1 septemeber 2022.

Koningsdag, ondernemende kids grijpen hun kans

Kinderen hebben al jong een echte handelsgeest. Koningsdag is hét moment voor kinderen om hun ondernemende vaardigheden in te zetten. Ze bakken bergen cupcakes, rijgen eindeloos armbandjes, halen vergeten boeken en puzzels van zolder en duikelen oude rolschaatsen op uit een hoek van de schuur. Vol enthousiasme brengen ze hun waar vervolgens op de vrijmarkt aan de man. En dit jaar zeker, want eindelijk mag het weer: feest vieren en spullen verkopen op de vrijmarkt.

Steeds meer kinderen starten eigen bedrijf

Wist je dat kinderen steeds vaker de stap zetten naar ondernemerschap? Ze zien volop kansen en hebben het zelfvertrouwen deze kansen te grijpen. Een officiële inschrijving bij KVK volgt vaak snel. Op 1 januari 2017 stonden 669 ondernemers van 12 tot en met 17 jaar ingeschreven bij KVK. Op 1 januari 2022 waren dat er al 2.939.

Zijn jouw kinderen ook zo ondernemend? Geef ze deze tips mee. Zo wordt 27 april een gezellige dag en levert de vrijmarkt ze ook nog een mooi zakcentje op!

234 festivals in eerste festivalseizoen na corona

Zin in een feestje? Het kan weer! Op Goede Vrijdag opent Paaspop traditiegetrouw het festivalseizoen. Wist je dat er dit jaar maar liefst 234 festivals op het programma staan?

Het publiek heeft er zin in. Tickets voor grote festivals als Paaspop, Lowlands, Badpop en Pinkpop waren razendsnel uitverkocht. Festivals hebben het moeilijk gehad de laatste twee jaar. Corona zorgde voor veel onzekerheid, afgelastingen en teleurgestelde ondernemers en festivalgangers. Maar inmiddels zijn alle beperkingen losgelaten en kan er weer een serieus feestje worden gevierd.

Zelf een festival organiseren? Hier lees je hoe je dat aanpakt.

Heb jij al iets geregeld voor als je ziek wordt? Je hebt verschillende opties

Langdurig ziek worden, daar denk je liever niet over na als je net gestart bent met je bedrijf. Daarnaast is het heel duur om jezelf te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Toch? Goed nieuws! Er zijn diverse mogelijkheden om je te verzekeren van een inkomen als je niet kunt werken. En die zijn niet per se duur. Onderneem actie en schuif het regelwerk niet langer voor je uit, zodat ook jij verzekerd bent van een vangnet bij ziekte.

Dit zijn de 4 mogelijkheden om je bij ziekte te verzekeren van een inkomen:

  1. Je sluit een arbeidsongeschiktheidsverzekering af via een verzekeraar
  2. Je meldt je aan bij een schenkkring bij jou in de buurt
  3. Je meldt je aan bij een crowdsurance platform
  4. Je zet je arbeidsongeschiktheidsverzekering via UWV voort (binnen 13 weken na je laatste dag in loondienst)

Of denk jij dat je met een buffer van een paar duizend euro ook al een eind kunt komen bij ziekte? “Realiseer je dan dat je een behoorlijke buffer moet hebben om een aantal maanden ziekte op te vangen”, zegt Annemieke Postema van AOVdokter: “Stel je hebt een buffer van 35.000 euro. Als je vaste lasten en boodschappen 2.000 euro per maand zijn, is je buffer na 1,5 jaar op.”

Welke AOV bij jou past? Ontdek de voor- en nadelen van deze aov-mogelijkheden.

Goede 1 aprilgrap maken? Leg het er net iets te dik bovenop

Wist je dat een 1 aprilgrap niet per se geloofwaardig hoeft te zijn? Sterker nog, het is juist slimmer om het er net iets te dik bovenop te leggen. PR- en marketing expert David de Smit van Bright8: “Je doel moet niet zijn om mensen voor de gek te houden, maar om een ludieke actie op te zetten die mensen delen.” Belangrijkste is dus dat mensen je grap kunnen waarderen, want een originele en sympathieke grap wordt gedeeld en dat levert jou bekendheid op.

Bedrijven zijn dol op 1 april. Vooral grote namen pakken uit met campagnes rondom de dag van de grap. Ook als kleine of beginnende ondernemer kun je met een goed geplaatste 1 aprilgrap veel mensen bereiken. Volgens De Smit is een goede grap origineel, sympathiek en intelligent. En zit er een boodschap in die past bij je bedrijf.

Ook scoren met een 1 aprilgrap? Met deze tips sla je de plank niet mis.

Net gestart? Doe je voordeel met de startersaftrek

Doe jij dit jaar belastingaangifte? Dan kun je misschien startersaftrek krijgen. Als beginnend ondernemer hoef je namelijk minder belasting te betalen. Lees gauw verder om erachter te komen of je voor startersaftrek in aanmerking komt en hoe hoog die is.

Startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek, een aftrekpost om ondernemerschap te stimuleren. De zelfstandigenaftrek geldt voor eenmanszaken, maatschappen en vof’s. Je mag als zelfstandige 6.670 euro aftrekken van je winst die je in 2021 hebt gemaakt. Daardoor wordt je winst lager en betaal je minder belasting. Voorwaarde is wel dat je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur.

Maar wist je ook dat je als beginnend ondernemer extra belastingvoordeel kunt krijgen? Met de startersaftrek mag je voor je aangifte van 2021 nog eens 2.123 euro extra van je winst aftrekken. Dit zijn de voorwaarden:

  • Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  • Je hebt recht op zelfstandigenaftrek.
  • Je bedrijf bestaat korter dan 5 jaar.
  • Je hebt maximaal 2 keer eerder startersaftrek gebruikt.

Wil je weten hoeveel belasting een zzp’er gemiddeld betaalt? Bekijk het rekenvoorbeeld en zie welke aftrekposten er nog meer zijn.

Een bedrijf aan huis starten: het lijkt makkelijk, maar is het niet (altijd)

Bij KVK staan ruim 1,5 miljoen zzp’ers ingeschreven. Veel van deze zzp’ers werken vanuit huis. Niet zo heel gek, want je hebt vaak weinig nodig. Een laptop en een keukentafel kunnen genoeg zijn. Toch is het niet altijd zo makkelijk als het lijkt.

Het begint al bij de voorwaarden van de gemeente. Die zijn namelijk niet overal hetzelfde. In het bestemmingsplan van je gemeente kun je zien wat voor soort bedrijf je aan huis mag starten. Heb je een huurwoning? Dan moet je je verhuurder toestemming vragen voor je plannen. Een hypotheek? Ook je bank kan voorwaarden stellen aan je ondernemersplannen. O ja, de verzekeringen die jij privé afgesloten hebt, gelden niet voor je bedrijf aan huis. Dus daar mag je ook nog even achteraan.

Check hier wat je precies allemaal moet regelen als je vanuit huis start met je bedrijf.

Ondernemer geworden? Let goed op als je een contract afsluit

Als consument heb je vaak 14 dagen bedenktijd als je iets koopt of een contract afsluit. Krijg je spijt, dan kun je binnen die wettelijke bedenktijd zonder problemen van de koop of het contract af. Maar let op: nu je ondernemer bent, geldt er geen bedenktijd. Koop je iets voor je bedrijf of zet je een handtekening onder een zakelijk contract, dan zit je eraan vast.

Meer verstand van zaken

Als ondernemer sluit je meer overeenkomsten dan een consument, dus wordt van je verwacht dat je meer verstand van zaken hebt. Daarom moet je goed onderzoeken waarvoor je precies tekent. Wat krijg je als je het contract ondertekent? En welke plichten heb je? Ook al is dit voor contracten tussen bedrijven niet verplicht, je kunt vooraf afspraken maken over een bedenktijd of garantie. Laat die opnemen in het contract.

Toch spijt?

Heb je al een handtekening gezet en krijg je toch spijt? Kijk dan of in het contract of de algemene voorwaarden van het bedrijf mogelijkheden staan om de overeenkomst te ontbinden. Is dat niet het geval, dan kun je vragen of de leverancier je tegemoet wil komen. Je bent dan wel afhankelijk van de welwillendheid van de leverancier.

4 op de 10 startende ondernemers is vrouw

Steeds meer vrouwen weten de weg naar het ondernemerschap te vinden. Het gaat in kleine stapjes, maar het percentage vrouwelijke ondernemers in Nederland blijft stijgen. Zo blijkt uit de KVK Bedrijvendynamiek. In 2020 was 37% van de starters vrouw. In 2021 steeg het aandeel vrouwen dat een bedrijf begon naar 39%. Vrouwelijke ondernemers zijn actief in allerlei sectoren, maar de persoonlijke dienstverlening staat met stip op 1. De gezondheidszorg staat op de 2e plaats.

110e Internationale Vrouwendag

Op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag voor de 110e keer; een mooi moment om stil te staan bij de groei van het vrouwelijke ondernemerschap in Nederland. We hebben veel bereikt op het gebied van vrouwenemancipatie, maar er is nog een wereld te winnen. Zo krijgen in Nederland vrouwelijke ondernemers lastiger kapitaal dan mannen en verdienen vrouwen in loondienst nog altijd minder dan hun mannelijke collega's.


Droom je er ook van om eigen baas te worden? Check de Menukaart bedrijf starten.

Denk aan je aangifte inkomstenbelasting, ook als je de KOR gebruikt

Vanaf 1 maart kun je weer aangifte inkomstenbelasting doen. Wist je dat dat ook verplicht is als je gebruikmaakt van de Kleineondernemersregeling (KOR)? Uit gesprekken met het KVK Adviesteam blijkt dat veel ondernemers dit niet weten. Zij denken dat je helemaal geen belasting hoeft te betalen als je gebruikmaakt van de KOR, maar die geldt alleen voor de omzetbelasting. Dit misverstand kan je veel geld kosten.

Verschil tussen omzet- en inkomstenbelasting

Inkomstenbelasting is de belasting die je betaalt over je inkomsten. Wat je met je bedrijf verdient zijn inkomsten, dus daar doe je ieder jaar voor 1 mei aangifte inkomstenbelasting voor. Net als mensen die in loondienst werken. Omzetbelasting, ofwel belasting toegevoegde waarde (btw), is de belasting die je betaalt over de producten of diensten die je verkoopt en staat los van de inkomstenbelasting.

Geen aangifte, dikke boete

Heb je op 1 mei nog geen aangifte inkomstenbelasting gedaan? Dan krijg je een herinnering en geeft de Belastingdienst je een paar dagen extra tijd om alsnog aangifte te doen. Doe je dit nog steeds niet, dan krijg je een aanmaning en moet je aangifte binnen 10 dagen binnen zijn bij de Belastingdienst. Lukt dit niet, dan krijg je een boete. De eerste keer is die boete 385 euro. Doe je vaker geen aangifte, dan kan de boete oplopen tot 5.514 euro. Bovendien moet je alsnog inkomstenbelasting betalen. De Belastingdienst schat dan hoeveel. Meestal is die schatting aan de hoge kant.

Netwerken niet je hobby? Dat kun je veranderen

Wist je dat 85% van de mensen het spannend vindt een gesprek met een onbekende te beginnen? Zo gek is het dus niet als je ertegen opziet om naar een zakelijk netwerkevent te gaan. De dag van de sociale vaardigheid, op 20 februari, is een mooi moment om eens stil te staan bij het verbeteren van je netwerkskills.

Zoals met alles, geldt ook voor netwerken: hoe vaker je het doet, hoe vlotter gesprekken voeren met vreemden je afgaat. Een goede voorbereiding op zo’n netwerkevent helpt. Check vooraf bijvoorbeeld de gastenlijst en bepaal met wie je wilt spreken. Stuur deze mensen vervolgens een berichtje, bijvoorbeeld via LinkedIn, en vertel ze dat je ernaar uitkijkt hen te ontmoeten. Zo is de kans groter dat je de juiste mensen spreekt.

Weg dus met die drempel die zorgt dat jij niet naar een netwerkevent gaat. Zakelijk netwerken levert je namelijk veel op, zoals nieuwe inzichten, waardevolle contacten en wellicht mooie samenwerkingen.

Maak netwerken leuk en haal er alles uit met deze 11 tips.

Je bedrijfsnaam veranderen, zo gepiept

Heb je spijt van je bedrijfsnaam? Snappen je klanten hem niet? Of past hij niet meer bij het werk dat je doet? Er kunnen allerlei redenen zijn om je bedrijfsnaam te veranderen. Get a Different Name Day, op 13 februari, staat in het teken van iedereen die niet meer blij is met zijn (bedrijfs)naam.

Je bedrijfsnaam wijzigen gaat heel eenvoudig via de website van KVK. Maar wist je dat je ook een extra bedrijfsnaam kunt toevoegen? Dan blijft je huidige naam bestaan en neem je er een bedrijfsnaam bij. Als je een extra activiteit opstart of een nieuwe productgroep gaat verkopen is dit een handige optie. De nieuwe naam gebruik je dan voor je nieuwe activiteit of product.

Hoewel het veranderen van je bedrijfsnaam bij KVK zo gepiept is, brengt het praktisch gezien wel veel werk met zich mee. Zo moet je je huisstijl aanpassen en al je klanten op de hoogte brengen van je nieuwe naam. Houd dat dus in je achterhoofd als je kiest tussen je bedrijfsnaam wijzigen of een extra bedrijfsnaam toevoegen.

Je bedrijfsnaam claimen kan ook voordat je begint

Heb je al een geniale bedrijfsnaam, maar zijn je plannen nog in een te vroeg stadium om je in te schrijven bij KVK? Onze adviseurs krijgen vaak de vraag of ondernemers in spé hun bedrijfsnaam alvast bij ons kunnen vastleggen. Het antwoord op deze vraag is nee. Een losse bedrijfsnaam inschrijven kan niet. Maar wist je dat dit ook niet nodig is? Er is een manier om je geweldige vondst te claimen.

Alle regels rondom bedrijfsnamen staan in de Handelsnaamwet. Hierin staat dat het recht op een bedrijfsnaam (officieel handelsnaam) ontstaat door de naam actief te gebruiken. Dat betekent dat je de naam bijvoorbeeld gebruikt op je website. Dus wil je jouw bedrijf Pietjes Schoonmaakdiensten noemen? Registreer dan vandaag nog www.pietjesschoonmaakdiensten.nl. Schrijf alvast een paar blogs over je bedrijf in spe of begin een e-mailnieuwsbrief over je plannen. Ook kun je alvast social media profielen aanmaken onder je bedrijfsnaam, visitekaartjes uitdelen of reclame maken.

Wil je extra sterk staan, dan kun je onderzoeken of je je bedrijfsnaam kunt deponeren als merk.

Let op: er zijn een paar regels waar je bedrijfsnaam aan moet voldoen. Zo mag je bedrijfsnaam niet misleidend zijn, zijn niet alle leestekens toegestaan en zijn bepaalde beroepen wettelijk beschermd. Check de regels voordat je de naam in gebruik neemt.

Wil je meer weetjes? Iedere week vind je op KVK.nl een nieuwe cybervraag. Met verrassend veel info die je helpt je online veiligheid te verbeteren.

Team Start
Team Start

Team Start schrijft inspirerende en informatieve artikelen voor startende ondernemers op KVK.nl. Van de oriëntatie op je start tot je eerste stappen als ondernemer, wij helpen je graag aan antwoorden op jouw ondernemersvragen.

InspiratiePage
Starten