Branches

9 belangrijke vragen over ondernemen in de horeca

Van cateringbedrijf tot discotheek en van café tot sterrenrestaurant: de horecabranche is divers. Iedereen heeft zijn eigen vragen, maar sommige zijn voor elke horecaondernemer relevant. In dit artikel vind je de vragen die horecaondernemers het vaakst aan KVK stellen.

Toekomstbeeld horeca 2021

De coronamaatregelen waarmee horecaondernemers om moeten gaan, zijn zwaar. Op dit moment geldt een gedeeltelijke lockdown. Alle eet- en drinkgelegenheden en coffeeshops zijn gesloten. Afhalen en bezorgen is wel mogelijk. Opnieuw moeten horecaondernemers hun onderneming opnieuw uitvinden of dus dicht blijven als er geen haalbare alternatieve aanpak mogelijk is. Hoe ziet het nieuwe jaar er voor de horecabranche uit? KVK vroeg het aan 3 brancheverenigingen.

Hoe groot is de impact van het coronavirus voor de horeca in 2021?

Koninklijke Horeca Nederland (20.000 leden) verwacht dat de 1,5 metereconomie tot in 2021 duurt. "De toekomst van de binnenlandse markt en de zakelijke markt is onduidelijk. Door de internationale reisbeperkingen is er bijna geen (zakelijk) toerisme", zegt een woordvoerder van KHN. "Voor 2021 zijn nog weinig tot geen grote congressen gepland. De evenementenbranche ligt grotendeels stil in afwachting van een vaccin. Daarnaast is de vraag hoeveel financiële steun de overheid blijft bieden." KHN verwacht dat de omzetgroei van voor het coronavirus voor delen van de sector op zijn vroegst in 2022 weer op het oude peil komt.

Zorgelijke signalen

Het Nederlands Horeca Gilde (600 leden) ontvangt zorgelijke signalen van haar leden. De woordvoerder: "Voor de komende maanden zijn de verwachtingen onzeker. Het prachtige weer zorgde voor volle terrassen in de zomermaanden. In de herfst en winter en met het oplopend aantal besmettingen ziet het er anders uit. Binnen is minder ruimte en consumenten zijn angstig. Daarbij zijn steeds meer regio’s in Nederland ‘oranje/rood’. Verwarmde terrassen zijn een kans voor horeca maar bieden niet voor iedereen een oplossing. Lockdownperiodes voor de horeca trekken een zware wissel op horecaondernemers en hun werknemers. Er is als flink ingeboet op hun veerkracht en ondernemers hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden."

Nieuwe lockdown

Frans van Rooij van vakvereniging ProFri herkent de onzekerheid. "Alles staat of valt met hoe corona zich ontwikkelt. Bij een nieuwe lockdown verwacht ik een minder heftige omzetdaling dan de 45% van begin 2020. Maar dan moeten buffetverkoop, afhalen en bezorgen wel doorgaan." Hij ziet 2 andere bedreigingen. De eerste is een uitvloeisel van de lockdowns: cafetaria’s, traditioneel afhankelijk van afhalers, zijn gedwongen nog meer te leunen op bezorging. Bezorgen is een kans, maar ook een bedreiging, stelt Van Rooij. Van veel ondernemers hoort hij dat het netto-resultaat van bezorgmaaltijden vaak belabberd is. "Bezorgen ondermijnt de winstgevendheid."

Bliksemafleider

Daarnaast ziet hij een bedreiging die niet met corona te maken heeft: "De strijd tegen overgewicht via het Nationaal Preventie Akkoord kan leiden tot beperkende maatregelen door gemeenten. Onze kernproducten uit de frituur worden vaak misbruikt als symbool voor overgewicht. Zeer ten onrechte: de 5.700 frituurspeciaalzaken dragen in kilocalorieën gerekend hooguit 0,5 procent bij aan de totale voedselconsumptie. Omdat de suikertaks voor frisdrankfabrikanten niet doorgaat, kijkt de overheid nu naar andere branches. Wij vrezen dat maatregelen tegen onze bedrijven als bliksemafleider van het werkelijke probleem worden misbruikt."

Genoeg kansen

Van Rooij ziet in een normale markt genoeg kansen. "Onze branche kan met het veganistische kernproduct friet nog jaren vooruit. Veel frituurspeciaalzaken ontwikkelden zich tot allround bedrijven. Naast frituurgerechten verkopen ze belegde broodjes, salades en smoothies en is er meer service voor eters ter plekke. Branchekenners verwachten dat frituurspeciaalzaken na corona snel hun oude omzet halen. Rabobank stelt dat ze daarvoor ongeveer 3 kwartalen zonder beperkende maatregelen nodig hebben. Dat is sneller dan de verwachting voor restaurants, cafés, bedrijfscatering en hotels."

Bedrijf starten

Ik wil een horecabedrijf starten. Waar moet ik op letten?

Of je nu een bed & breakfast, foodtruck, catering vanuit huis of een ander horecabedrijf wil starten, je krijgt te maken met wet- en regelgeving. Denk aan het bestemmingsplan bij vestiging en een drank- en horecavergunning als je alcohol schenkt. Voor je foodtruck heb je soms een standplaatsvergunning nodig. Bij het bereiden van eten en drinken moet je hygiënisch werken volgens het veiligheidssysteem HACCP. Zo voorkom je dat de veiligheid van levensmiddelen in gevaar komt. Gebruik dit stappenplan als leidraad voor jouw start. Meer informatie over de branche vind je bij brancheorganisaties voor de horeca. Bekijk ook cijfers over de horeca die je inzicht geven in de ontwikkeling van omzet, bedrijfsresultaat en het aantal nieuwe horecabedrijven.

Financiering & geldzaken

Hoe kom ik aan financiering?

Door de coronacrisis hebben bedrijven extra moeite om aan financiering te komen. De overheid heeft een hele reeks regelingen opgesteld om bedrijven te ondersteunen, zoals NOW (een tegemoetkoming in loonkosten), TVL (tegemoetkoming Vaste Lasten) en Tozo (de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers). Daarnaast zijn er financieringsmogelijkheden die al voor corona beschikbaar waren. Denk aan een banklening, microkrediet of MKB-krediet via Qredits, leasing, Pinvoorschot, online financiers en crowdfunding.

Ik kan de huur niet betalen. Wat kan ik doen?

Als je huurt, blijf je gebonden aan je contract. Daarin staan alle rechten en verplichtingen van de huurder en verhuurder. Wil je wat regelen? Ga dan in gesprek met je verhuurder. Soms is er in onderling overleg uitstel van betaling mogelijk of (gedeeltelijke) kwijtschelding. Ook kun je denken aan een (tijdelijke) huurkorting of permanente huurverlaging.

Soms maakt een brancheorganisatie afspraken met vastgoedeigenaren. Voor de horeca is er zo'n akkoord (nog) niet. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft wel opgeroepen tot verlaging van de huurprijs en heeft hierover contact met de overheid, banken en vastgoedsector. KHN geeft tips voor een gesprek met je verhuurder. Voor winkels is er wel een akkoord. In een eerste steunakkoord werden huurbetalingen voor april, mei en juni zoveel mogelijk opgeschort. In een tweede steunakkoord werd voor de huurbetalingen van april en mei een korting van 50% afgesproken en voor de maand juni een opschorting van 50%. Deze opgeschorte huur moeten huurders begin 2021 betalen. Je kunt deze afspraken als richtlijnen gebruiken in het overleg met je verhuurder.

Heb je juridisch advies nodig? Dan kun je terecht bij brancheorganisaties voor de horeca of bij een advocaat. Denk ook aan mediation om een geschil zonder rechter op te lossen via bemiddeling.

Wat kost het ontslaan van personeel en hoe gaat dat?

Aan ontslag hangt een prijskaartje. Dan kan duurder uitpakken dan je denkt. Het kan voordeliger zijn om afspraken te maken met je werknemer. Een voorbeeld: kies je voor ontslag met wederzijds goedvinden? Dan ben je niet verplicht om een transitievergoeding te betalen. Maar een slimme werknemer vraagt wel een bedrag dat vergelijkhaar is met de transitievergoeding . Je laat goed werkgeverschap zien als je ontslag op een voor beide partijen aanvaardbare manier oplost. Bekijk de kosten die bij ontslag van personeel horen en de tips om te besparen.

Horeca en corona

Welke regels gelden tijdens de coronaperiode voor de horeca?

Vanaf 14 oktober 2020, 22.00 uur zijn alle eet- en drinkgelegenheden gesloten. Die maatregel is onderdeel van een gedeeltelijke lockdown, die als doel heeft het aantal besmettingen terug te dringen. De maatregel loopt door tot in december. Afhalen is toegestaan tot 01.00 uur, hotels mogen openblijven. Locaties met een gecombineerde functie sluiten het deel met horecafunctie. Voor meer details over de gedeeltelijke lockdown kun je terecht op de maatregelenpagina.

Bedrijf runnen

Hoe kan ik mijn verdienmodel aanpassen?

De crisis drukt je met de neus op de kwetsbaarheden binnen jouw bedrijf. Een ander of aangepast businessmodel kan helpen. Wat wil je behouden en wat aanpassen? Actualiseer je businessplan met het Corona Businessmodel Canvas. Met het model doorloop je 9 stappen en maak je een strategie voor je bedrijf. Achtereenvolgens breng je klanten, klantwaarde, kanalen, klantrelaties, inkomsten, bedrijfsmiddelen, kernactiviteiten, partners en kostenstructuur in kaart en maak je keuzes.

Doe inspiratie op bij collega-ondernemers in de horeca en andere branches die hun business model aanpasten in crisistijd. Van horecabedrijven naar de consument als klant, van kookworkshops naar online kookles, van restaurant naar take away en van bezorgen op kantoren naar bezorgen thuis.

Hoe pak ik mijn marketing aan in crisistijd?

Als het economisch minder gaat, bezuinigen ondernemers vaak op hun advertentie- en promotie-uitgaven. Daar zit een risico in omdat je minder zichtbaar bent voor je klanten. Je kunt de periode waarin het operationeel rustiger is juist gebruiken om te onderzoeken waarom klanten vooral voor jouw bedrijf kiezen. Ook met minder budget kun je investeren in de relatie met de klant en zijn betrokkenheid met jouw bedrijf: Restaurant Van ’S in Nieuwerkerk aan den IJssel is 1 van de voorbeelden die haar websitebezoekers activeert om een cadeaubon of een tapasbox voor thuis te bestellen. Een idee dat lijkt op het bredere initiatief Support Your Locals. Hierbij kun je je als ondernemer aanmelden als je lokale producten aanbiedt. Laat je inspireren door 3 voorbeelden.

Hoe ga ik om met data en privacy als ik een digitaal klantsysteem wil opzetten?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bepaalt hoe je met privacygegevens van klanten en personeel om mag gaan. De omvang van je bedrijf en de aard van de activiteiten bepalen welke AVG-maatregelen je neemt. Je krijgt er al mee te maken als je een offerte, factuur en (digitale) nieuwsbrief uitstuurt. Of als je afspraken met klanten, contactgegevens van klanten of personeelsinformatie bijhoudt. Ook gegevens gekoppeld aan IP-adressen, cookies en  e-mailadressen vallen onder de wet. Aan de hand van 10 vragen bepaal jij welke acties je moet nemen zodat je aan de wet voldoet.

Stoppen met je bedrijf

Hoe kan ik stoppen of mijn bedrijf verkopen?

Stoppen met je horecabedrijf is een moeilijke beslissing. Maar als het financieel echt niet meer gaat, is dat een goede beslissing. Daarmee beperk je financiële schade voor jezelf en crediteuren. Als je twijfelt over stoppen of doorgaan kan dit voorbeeld van een horecabedrijf je helpen bij het nemen van een beslissing. Bespreek je geldzorgen in een vertrouwde omgeving. Denk samen na over mogelijke oplossingen of een andere toekomst. Besluit je te stoppen? Een stappenplan helpt je om dat zoveel mogelijk gecontroleerd te doen. Verkopen is ook een mogelijke optie.

Staat je vraag er niet bij? Stel hem aan het KVK Adviesteam en bel 0800 21 17
Bert Wams

Als KVK-adviseur Financiering & Geldzaken ben ik gespecialiseerd in alternatieve, niet bancaire financiering: crowdfunding, business angels, bootstrapping, kredietunies en overheidsregelingen. Ik deel trends via blogs en social media.

InspiratiePage