Trenddossier 2021

De duurzame interna­tionale expansiedrift van Seepje

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 22 apr 2021
  • 6 min lezen
  • 907
Een van de ondernemerstrends voor 2021 is verdere globalisering. Hoe ga je als Nederlands bedrijf de internationale markt op en hoe vind je talentvolle werknemers die je daarbij helpen? Het innovatieve was- en poetsmiddelenmerk Seepje zette al een paar jaar na de oprichting de eerste stappen in het buitenland. “Onze ambitie is groot, maar we werken alleen met partijen die bij ons passen.”

Studievrienden Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies richtten hun was- en poetsmiddelenonderneming Seepje op in 2014, nadat ze op tv een vrouw in Nepal hadden gezien die haar kleding schoonmaakte met de schillen van een zeepnotenboom. 3 jaar na de oprichting lagen hun eerste wasmiddelen op basis van zeepschillen bij Albert Heijn. Inmiddels produceert Seepje 16 verschillende was- en poetsmiddelen. Bijna net zo snel ging Seepje de buitenlandse markt op. Vlaanderen was het eerste doelwit, vertelt Gabriëlse. “Daar liggen we nu in ruim 500 supermarkten, reformwinkels en wereldwinkels.” In 2020 maakte Seepje de volgende stap. “In Duitsland werken we samen met dm-Drogerie Markt, dé Duitse marktleider in drogisterijen. Sinds november liggen onze producten in 2.000 dm-winkels en daar zijn we supertrots op.”

Kleine vertaalslag

De keuze voor Vlaanderen als eerste buitenlandse markt was eenvoudig, zegt Gabriëlse. “Vlaanderen konden we snel meepakken, omdat daarvoor maar een kleine vertaalslag nodig was. Dat konden we met ons Nederlandse team doen. Voor Duitsland hebben we een Duitse country-manager aangenomen, want dat is een heel andere markt. Duitsland kent bijvoorbeeld een lager prijspeil dan Nederland. En er zijn cultuurverschillen waar we rekening mee houden.”

Groene doelgroep

Voor de makers van Seepje is een goede lokale partner van groot belang voor een succesvolle stap op een nieuwe markt. “In Nederland werken we vanaf ons eerste begin constructief samen met Albert Heijn, in Duitsland werken we met dm. Die helpen ons het merk neer te zetten in een groene doelgroep.

Seepje heet ook in het buitenland Seepje

In Engeland praten we met Sainsbury’s, die daar leider is in biologische producten. Wij hopen dat zij zich willen committeren om ons merk in het VK op te bouwen. Zo niet, dan doen we het niet. Want onze ambitie is groot, maar we gaan alleen verder met partijen die daarbij aansluiten. En we moeten oppassen dat we niet te veel tegelijk doen, we zijn zuinig op ons merk.”

Alternatieve merknaam

Daarom heet Seepje ook in het buitenland vooralsnog gewoon Seepje. “We hebben niet direct overwogen onze naam voor het buitenland aan te passen. De meeste merknamen zijn immers niet gerelateerd aan de inhoud van het product. We zijn met partijen over de hele wereld in gesprek en onze naam is eigenlijk nooit een probleem. Als we een nieuw land willen betreden, doen we wel eerst onderzoek naar hoe de consument de merknaam bekijkt. Kan men het uitspreken, is het herkenbaar? Zo ja, dan gaan we ermee door. Voor Frankrijk en Engeland hebben we een alternatief achter de hand, mocht de naam daar niet goed werken.”

Onmisbare country-manager

Bij het benaderen van retailers en consumenten in het buitenland is het belangrijk de nationale cultuur goed in de gaten te houden, ervaart Gabriëlse. “Daarom is een country-manager zo belangrijk. We moeten ons verhaal door-vertalen op een manier die aansluit bij het land. Onze Duitse country-manager snapt ons merk net zo goed als ze de Duitse klant snapt. Ook op het gebied van wetgeving is het verstandig een ‘local’ aan te nemen. De Europese wetten gelden overal, maar in Duitsland worden die net wat strikter geïnterpreteerd dan in Nederland. Het is echt belangrijk daar goed naar te kijken met lokale mensen. We komen daar zomaar het land in gesjeesd met onze producten, liggen meteen bij de grootste retailer en verkopen goed. Dan lig je onder een vergrootglas en dan moet alles wel goed geregeld zijn.”

Deur op een kier

Voor Seepje stopt het buitenland niet bij België en Duitsland. Gabriëlse ziet volop kansen in Frankrijk, Engeland, Scandinavië, Zwitserland en Oostenrijk. “Wij onderscheiden ons van wat er al is. Het eco-segment en het bewustzijn over duurzame producten groeit en daarin zijn wij een driving force. In elke productgroep werken we met meer dan 99 procent natuurlijke ingrediënten en onze wasverzachter bevat geen dierlijk vet. Daarmee zijn we erg innovatief en overal waar we aankloppen, staat de deur al op een kier. Voor ons is het belangrijk dat de prijs redelijk is. De retailer moet een marge hebben, wij moeten iets verdienen en de rest van de keten - tot aan de boeren in Nepal en India - ook. Die commerciële afweging maakt het soms lastig. Maar de grootste uitdaging voor ons is oppassen dat we niet te veel te snel willen. We zijn maar met 15 mensen en we hebben nog een lange weg te gaan. Daarom moeten we zorgvuldige keuzes maken.”

Spoelbeurten

Daarbij maakt Seepje continu gebruik van data. “We wisselen bijvoorbeeld data uit met onze retailers over wat er in de winkels gebeurt. Daarmee kunnen we vroegtijdig anticiperen op wat er goed of minder goed loopt en proberen we onze producten te verbeteren. Het nadeel van klantdata is dat je er niet uit kan lezen waarom een product opeens meer of minder goed wordt verkocht. Voor het antwoord daarop moet je dichtbij de consument blijven. Daarom zitten we veel op sociale media. Vorig jaar hadden we een cumulatief bereik op sociale media van 23 miljoen. Wat wij verder graag doen is zogenoemde ‘spoelbeurten’ organiseren op ons kantoor. Daarvoor nodigen we consumenten uit om te praten over alles rondom onze producten. Over schuimdikte, de verpakking, de kleuren, de claims die we maken en de ingrediënten die we gebruiken. Met die informatie kunnen we sneller innoveren.”

Jasper Gabriëlse
  • natuurlijke was- en reinigingsproductennatuurlijke was- en reinigingsproducten
  • 2929
  • 1515

Jasper Gabriëlse

Mede-eigenaar Seepje

Studievrienden Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies richtten Seepje op in 2014. Als startkapitaal hadden ze 4600 euro, van hun studiefinanciering gespaard.

“We moeten oppassen dat we niet te veel tegelijk doen, we zijn zuinig op ons merk”

Babybonus

Als jong, hip en duurzaam bedrijf is het voor Seepje geen probleem om talentvol personeel te vinden. “Vorig jaar werden we uitgeroepen tot een van de meest inspirerende merken van Nederland. Mensen willen graag bij ons werken. Maar als je iemand in het buitenland zoekt, moet je wel de goede wegen vinden om de functie bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Voor onze Duitse country-manager hebben we onder andere de Duits-Nederlandse handelskamer ingeschakeld. Wij proberen ons verder als structureel goede werkgever te positioneren, met bijvoorbeeld onbeperkt vakantiedagen, onbeperkt boeken bestellen, een babybonus en andere dingen die het leven leuker maken.

Je ligt onder een vergrootglas, dan moet alles wel goed geregeld zijn

Daarnaast zijn we een B-corp, een erkend duurzame onderneming. Jongeren die een bijdrage willen leveren aan een mooiere wereld, zoeken vaak naar B-corp ondernemers. Voor ons is het essentieel dat onze medewerkers met ons de wereld schoner en mooier willen wassen. En dan telt niet alleen het resultaat maar ook de weg daar naartoe. Zo vieren we elke nieuwe klant met z’n allen.”

Duurzame toekomst

Ondernemers die ook de internationale markt op willen, adviseert Gabriëlse vooral om focus te houden. ”Maak een gecommitteerde keuze. Stap niet overal naar binnen, maar focus op je eerste stap en stop de tijd erin die nodig is om het tot een succes te maken. En als dat goed gaat, groei je door.” Voor Seepje is de grens in elk geval nog lang niet bereikt. “Wij willen de meest inspirerende was- en poetsmiddelen fabrikant van Europa worden. Dat zijn we over 5 jaar nog niet in Europa, maar hopelijk wel in Nederland, België en Duitsland. We zijn goed op weg. Over 5 jaar zijn we een stuk groter en verder dan nu, met nog meer focus op een duurzame toekomst. Daar nemen we graag het voortouw in.”

Lees het interview met Michiel Muller van Picnic over internationaal ondernemen in ons Trenddossier 2021.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage