Trenddossier 2022

Internationaal onder­nemen 2022: vlieg alleen als het moet

  • Trend
  • Redactie KVK
  • 15 dec 2021
  • 3 min lezen
  • 1.8K
De coronaperikelen raken het internationaal zakendoen hard. “Elkaar fysiek ontmoeten is nu eenmaal van essentieel belang”, stelt Elske Doets, eigenaar van Doets Reizen. Zij ziet een trend ontstaan in bewuste zakenreizen. "Als je vliegt, laat je reis dan ook impact hebben." Doets is een van de acht experts die KVK aan het woord laat over de kansen en trends die zij zien voor 2022.

Trend 1: bewuste zakenreizen

“Elkaar face-to-face ontmoeten is de basis van iedere internationale zakenrelatie en normaal gesproken zie je elkaar waarschijnlijk een aantal keer per jaar. Dat gaat nu niet meer; er ontstaat een vorm van hybride internationaal contact. Maar zelfs àls het weer volledig zou kunnen, moet je jezelf afvragen of het ook echt moet. Ik zie een trend in ’bewuste zakenreizen’ in plaats van vluchtig even op een neer reizen om een deal te sluiten. Als je vliegt, laat je reis dan ook impact hebben. Dus stap alleen in het vliegtuig als het echt moet en neem op je bestemming wat meer de tijd, spreek je contacten langer en waardevoller.”

Elske Doets
  • 29 medewerkers
  • Zakenvrouw van het jaar 2017, Next Women Top 100
  • Bloei ‘een nieuw scenario voor groei’ Bloei ‘een nieuw scenario voor groei’

Elske Doets

eigenaar en directeur Doets Reizen

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen.

“De ambitieuze jonge vrouwen van de Young Lady Business Academy willen geen gat in de markt vullen, maar een gat in de maatschappij.”

Trend 2: zorg over lokale impact

“Als je van plan bent om komend jaar internationaal te gaan ondernemen, vraag je dan goed af wat de toegevoegde waarde én de ecologische voetafdruk van je dienst of product gaat of kan zijn in het land dat je op het oog hebt. Wordt de bevolking er beter van? Breng je het milieu geen schade toe? Sterker nog, geef je iets terug? En hoe zit het met de CO2-uitstoot van je vervoer? De trend is: ondernemen met oog voor mensen, dieren en natuur en zorgen dat je onderneming echte waarde toevoegt.”

Quote in afbeelding: 'Denk internationaal, handel lokaal - Elske Doets'

Trend 3: internationaal dichterbij

“Het is duidelijk dat de gevolgen van milieuvervuiling en het alsmaar meer consumeren veel ondernemingen op een ander pad hebben gebracht. Voor onze branche gaat dat komend jaar resulteren in ‘diep reizen’: eco-toerisme, minder bucketlist-reizen, minder bestemmingen, meer bijdragen aan de lokale ondernemers, minder CO2-uitstoot. Wat je vooral ziet in een verschuiving van verre landen naar dichter bij huis. Je kunt dezelfde internationale ambities realiseren, maar dan rondom Nederland, in Europa.”

Trend 4: idealisme is realisme

“Om verder te komen met je ambities en tegelijk betekenis toe te voegen heb je als directeur mensen van buiten nodig. Andersdenkenden, jonge mensen, oude mensen, andere branches. Zo haal ik erg veel inspiratie en motivatie uit de Young Lady Business Academy, een non-profit initiatief waarmee ik jonge vrouwen van 15 tot en met 24 jaar help. Ik moet zeggen dat ik echt een wake up-call heb gekregen van deze ambitieuze vrouwen die vanuit maatschappelijke urgentie bezig zijn. Zij willen geen gat in de markt vullen, maar een gat in de maatschappij. Een van de vrouwen zei tegen mij: ‘Waar wij naar streven is geen idealisme, het is realisme’.
Er is een enorme koudwatervrees onder ondernemers om in gesprek te gaan met jonge mensen. Maar het mkb gaat ervan profiteren om in 2022 met ze in gesprek te gaan. Geef ze een plek in de boardroom en neem ze serieus. Ze zullen je gaan uitdagen om na te denken over waar je mee bezig bent.”

Trend 5: Europa en vergrijzing

“Een van de kansrijke trends voor internationaal zakendoen is de toenemende vergrijzing in Europa. Die markt zal alleen maar toenemen, dus daar kun je het verschil maken. Koppel het thema vergrijzing aan je kernwaarden. Wat doe je, waar is behoefte aan, waar is schaarste? Dan kun je hiermee in 2022 aan de slag.”

2022 wordt een jaar waarin veel gaat veranderen voor ondernemers. KVK laat acht experts hun visie geven in het KVK Trenddossier 2022.

Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage
Internationaal