Starten 2022: ondernemers van nu delen en werken samen

Wie in 2022 wil starten met ondernemen moet rekening houden met een razendsnel veranderende wereld. Dat benadrukt Laura Hoogland, oprichter van bananenbrood startup SUNT, in een interview voor het KVK Trenddossier 2022. Alsof de kaarten opnieuw worden geschud. “Van enorme papier- en kartontekorten tot een wereldwijde energiecrisis, er gebeurt zoveel momenteel.” Dat biedt kansen voor start-ups, maar ook risico’s. “Als je niet mee verandert, mis je de boot.”

Trend 1: duurzaam ondernemen opent deuren

“De eerste trend die ik zie is duurzaamheid, al mag je het eigenlijk geen trend meer noemen. It's is here to stay. Als startende ondernemer moet duurzaamheid onderdeel zijn van je bedrijf, anders sta je meteen met 1-0 achter. Duurzaamheid opent een hoop deuren, het is ouderwets om alleen voor geld een bedrijf te beginnen. Succesvolle starters hebben een intrinsieke motivatie om het beter te doen dan hun voorgangers. Consumenten van nu willen een verhaal, ze willen weten wat je missie is. En je moet het beter doen dan het product waar jij een alternatief voor wil zijn. Ook voor financiers is duurzaamheid een belangrijk thema. Er zijn momenteel ontzettend veel fondsen die eisen dat je op minimaal één vlak het verschil maakt, of dat nu het milieu is, sociaal ondernemerschap of economie.”

Laura Hoogland

oprichter en eigenaar SUNT

Begon in 2019 haar bedrijf SUNT, dat afgekeurde bananen verwerkt in bananenbrood en granola. Als succesvolle starter en met een achtergrond als marketeer, heeft Hoogland goed zicht op de trends waar beginnende ondernemers in 2022 rekening mee moeten houden.

  • Eerste baan: intercedent bij een uitzendbureau
  • Opleiding: event- & marketingmanagement
  • Startkapitaal: 25.000 euro spaargeld
Ik geloof niet zo in ‘self made’, ik geloof juist in ‘it takes a village’..

Trend 2: traceability is een must

“Technologie en dan vooral traceability of traceerbaarheid is een andere trend. Traceability is het inzicht in waar een product vandaan komt. Het geeft meer kennis aan consumenten. Ik vind het een goede ontwikkeling, zeker met het oog op duurzaamheid en transparantie. Met die informatie maak je aan de consument duidelijk welk probleem je aan het oplossen bent. Voordat ik begon met het verwerken van bananen, wisten niet veel mensen dat we op jaarbasis in onze havens 20 miljoen kilogram bananen weggooien. Die kennis maakt de transitie naar meer duurzame producten mogelijk, omdat de consument begrijpt dat er een probleem is en wil meehelpen daar iets aan te doen. Vanuit mijn marketingachtergrond weet ik dat het heel belangrijk is zowel de consument aan te spreken als de industrie wakker te schudden. Maar dan wel op een leuke manier. Consumenten hebben vaak het idee dat er niets meer mag. Daarom moet je ze betrekken bij de reis die je aflegt, het verhaal op een leuke manier vertellen. En niet alleen maar cijfertjes verspreiden. Mensen moeten het zelf belangrijk gaan vinden.”

“De manier waarop je je bedrijf runt is ook aan trends onderhevig. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun bedrijf aan te sturen sturen vanuit de missie. Dus geen beslissingen nemen puur vanuit commercieel gewin maar vanuit de impact die je wilt maken. Deze manier van je bedrijf runnen, steward ownership, krijgt steeds meer aandacht. Als startende ondernemer moet je daarvoor wel de juiste mensen om je heen verzamelen. Een bedrijf met een missie run je met je team. Spreek je doelen ook regelmatig uit of hang ze desnoods aan de muur. Geld verdienen is superbelangrijk, ook als duurzame onderneming, anders kun je ook geen impact maken. Maar zorg ervoor dat je de juiste sparring partners hebt die meedenken over de richting die je ingaat en die je op het juiste spoor houden.”

Trend 4: samenwerking van scratch

“Samenwerking is overduidelijk een trend die de komende tijd steeds sterker wordt. Vroeger wilde je als ondernemer niet te veel delen, omdat anders je concurrenten er met je ideeën vandoor zouden gaan. Maar zeker bij impact-start-ups is samenwerking juist goed, omdat ze een gezamenlijk doel hebben. De bangigheid van vroeger verdwijnt. We gaan meer kijken naar elkaars kracht en zoeken samenwerkingen op die de impact groter maken. Zo heeft SUNT in september met ruim 45 andere ondernemers een pop-up supermarkt in Amsterdam geopend, met duurzame alternatieven voor producten die je in een gewone supermarkt vindt. Allerlei grote merken kwamen kijken, zoals Danone en Douwe Egberts. Maar ook grote supermarkten zijn langs geweest om inspiratie op te doen. Die samenwerking, van die jonge bedrijven met allemaal kleine budgetten maar wel met ieder hun eigen netwerk en expertise, heeft geleid tot een gigantische campagne. Op die manier werk je allemaal vanuit je eigen invalshoek naar een gezamenlijk doel.”

Trend 5: reststromen benutten

Reststromen worden steeds belangrijker. Of het nu gaat om voeding, fashion of meubels, er ontstaan steeds meer kansen voor oude producten of grondstoffen die tot op heden als afval werden gezien. In ons bedrijf zijn dat bijvoorbeeld bananenschillen. Dat is een heel mooie grondstof, waarmee je waarde kunt toevoegen als je het niet meer als reststroom ziet. Misschien staat er binnenkort wel een broodje pulled peel op de menukaart. Er komt steeds meer acceptatie van hergebruik van producten die voorheen werden weggegooid. En daar moet je als ondernemer over nadenken. Niet alleen welke kansen er voor jou liggen als innovatief business-model, maar ook: wat ga je doen met jouw eigen afval? Is het wel afval of is het een business opportunity? Als je er nu nog geen oplossing voor hebt, denk dan aan de lange termijn. Weet waar de kansen liggen om nog meer impact te maken.”