Personeel 2023: talent is belangrijker dan een cv

De krapte op de arbeidsmarkt valt wel mee, als werkgevers wat minder in hokjes zouden denken. Ellen Schuit van FutureWomenX The Agency constateert dat nog veel talentvolle vrouwen over het hoofd worden gezien of teleurgesteld afhaken. “Veel bedrijven nemen vrouwen aan om aan het vrouwenquotum te voldoen, maar hebben daar verder geen duidelijk plan mee.” Ellen Schuit is één van de zeven experts die een visie geeft op de kansen die zij zien voor volgend jaar.

Advies op maat?

Met de MKB Diagnosetool zie je hoe jouw bedrijf ervoor staat

Vul de tool in

Welke trends zie je op het gebied van personeel?

“Vrouwen hebben nog steeds een achterstand op de arbeidsmarkt, met name in het hogere segment. Tegelijkertijd bestaat er veel behoefte aan ander leiderschap. Het probleem is dat veel bedrijven wel vrouwen willen aannemen, maar alleen als ze passen binnen hun dna. En dat terwijl het belangrijk is om juist te zoeken naar vrouwen die verandering kunnen brengen; ‘future makers’. Ondernemers zoeken nog te veel naar mensen met één profiel, terwijl we juist moeten openstaan voor andere talenten. Veel vrouwen willen bijdragen aan een duurzame wereld en als een bedrijf daar niet mee bezig is, dan komen die vrouwen niet. Ze willen niet meer meedoen aan de ratrace en zoeken een werkkring met gelijkgestemden waar het er persoonlijker en eerlijker aan toegaat. Ik wil de schaarste op de arbeidsmarkt niet ontkennen, maar er zijn nog heel veel talentvolle vrouwen die te vaak tegen het glazen plafond botsen en dan teleurgesteld wat anders gaan doen. Vrouwen worden over het algemeen aangenomen op hun performance, mannen op hun potentieel. Soms krijgen vrouwen een worst voorgehouden, maar op het moment dat ze klaar zijn voor hun volgende stap in het bedrijf, gaat er toch een man voor. Of bedrijven nemen vrouwen aan om aan het vrouwenquotum te voldoen, maar hebben daar verder geen duidelijk plan mee. Als je die vrouwen geen perspectief biedt, gaan ze weg.”

Welke kansen zie je op dit vlak voor ondernemers?

“Als ondernemers goede mensen willen vinden, moeten ze verder durven kijken dan het cv en niet in hokjes denken. Kijk naar het potentieel van iemand, naar welke talenten iemand heeft. Investeer in je nieuwe werknemers en zorg dat ze goed landen. Bied ze een netwerk, geef ze een persoonlijke benadering. Zeker in deze tijd, waarin veel mensen deels thuis of hybride werken, is dat heel belangrijk.”

Ellen Schuit

FutureWomenX The Agency

Ellen Schuit heeft HR manager gewerkt bij Tempo-Team, vervolgens als HR directeur bij Capgemini tot zij op 1 januari 2022 aan de slag ging bij Future Women X the Agency als directeur en mede-oprichter.

  • 54 jaar
  • Eerste baan: intercedent Tempoteam
  • leiding: Taal- en Literatuurwetenschappen
Vrouwen worden over het algemeen aangenomen op hun performance, mannen op hun potentieel.

Welke bedreigingen zie je voor ondernemers?

“Als je niet zorgt voor een fijne werkomgeving, voor modern leiderschap, perspectief en duurzaamheid, dan komen die nieuwe werknemers niet. En zonder werknemers kun je geen omzet maken. Als je mensen perspectief biedt en een fatsoenlijk salaris, valt er nog veel te halen. Maar het gaat om meer dan geld, je moet echt goed voor je medewerkers zorgen. De bedreiging zit erin dat ondernemers te veel in het oude leiderschap, hun oude koers en visie blijven zitten. Werknemers vragen om goed leiderschap, visie, leuke collega’s, warmte, eerlijkheid en een niet te hiërarchische organisatie.”

Waar moeten ondernemers volgend jaar rekening mee houden?

“In Amerika heb je nog steeds de ‘Great Resignation’-trend, waarbij mensen massaal hun oude baan verlaten om ergens anders aan de slag te gaan. Dat zie ik nog niet echt in Nederland. Maar ik zie wel dat mensen makkelijker opzeggen dan voorheen, omdat ze in deze arbeidsmarkt meer zekerheid hebben en weer veilig in een nieuwe baan landen. Je kunt je tegenwoordig ook permitteren dat een nieuwe baan tegenvalt, omdat de kans groot is dat je weer een andere vindt. Zeker jongeren stappen tegenwoordig heel snel over als het ze niet bevalt. Daarom is het zo belangrijk om verbinding te maken met je nieuwe werknemers. Niet alleen vanwege die veilige arbeidsmarkt, maar ook omdat iedereen zit te trekken aan goed personeel. Getalenteerde medewerkers worden regelmatig benaderd door headhunters. Wanneer ze het naar hun zin hebben, slaan ze die aanbiedingen wel af. Maar als het wat minder leuk is, denken ze misschien dat even praten geen kwaad kan.”

Met welke trend moeten ondernemers (nog) niet aan de slag gaan?

“Personeelsafdelingen zijn tegenwoordig veel bezig met ‘employee experience’ en er zijn ook allerlei softwarepakketten om je werknemers tevreden en betrokken te houden. Maar die blijven vaak aan de oppervlakte en daardoor vergeten ze de echte aandacht voor werknemers nog wel eens. Wat heel belangrijk is voor werknemers is peership: gelijkgestemden om je heen hebben waarmee je een verbinding hebt. Vergelijk het met employer branding: het is heel leuk om een mooie buitenkant te presenteren aan potentiële werknemers, maar die moet vervolgens wel kloppen met de binnenkant.”

Welke branche moeten we volgend jaar in de gaten houden?

“Bedrijven die bezig zijn met duurzaamheid zullen het volgend jaar goed doen. We hebben al de koplopers gehad, maar nu moeten ook de late adapters ermee aan de slag. De eerste golf duurzame bedrijven deed dat uit ideologische overwegingen, maar nu volgen de bedrijven die het doen uit kostenoverwegingen en soms ook vooral om de beste werknemers te vinden. Veel bedrijven denken dat ze daarmee de nieuwe generatie werknemers aantrekken, maar het zijn echt niet alleen jongeren die duurzaamheid een reden vinden om voor een werkgever te kiezen. Dat geldt ook voor mijn generatie en met name voor vrouwen. Wat je achterliggende drijfveer ook is, het is alleen maar positief dat meer bedrijven gaan bijdragen aan een betere wereld.”

Wat is jouw ultieme tip voor ondernemers om goed voorbereid het nieuwe jaar in te gaan?

“We leven in een netwerk-wereld en het is heel belangrijk om je werknemers de juiste netwerken aan te bieden. Daarmee haal je informatie van de buitenwereld in je bedrijf en kun je de trends in de markt eerder oppikken. Het is ook onderdeel van de inbedding van je werknemers in je bedrijf. En kijk niet langer alleen maar naar wat een cv vermeldt, maar kijk naar wat iemand kan toevoegen aan je bedrijf. Wij zeggen: wees exclusief om inclusief te zijn. Anders is beter.”

2023 wordt het jaar van: radical selfcare

“Tijdens corona is het werktempo erg omhooggegaan en dat tempo is doorgezet. Steeds meer mensen willen dat niet meer, dus we moeten daar beter op gaan letten.”