Crowdfunding starten

Wil je starten met crowdfunding voor financiering van je bedrijf? Bereid je dan goed voor met het KVK Stappenplan crowdfunding. Volg de zeven stappen voor een goede start.

1. Maak een plan

Waarvoor heb je financiering nodig? Leg dat uit in je ondernemingsplan of business model canvas. Geef aan hoeveel geld je nodig hebt (financieel plan). En welk bedrag je wilt ophalen met crowdfunding. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting. Je ondernemingsplan is niet alleen de basis voor je (nieuwe) product, dienst, idee of onderneming. Het is ook de basis voor je crowdfundingcampagne.

Stapelfinanciering

Het totale bedrag dat je nodig hebt voor je plan, kun je niet altijd bij één financier lenen. Het kan zijn dat je financieringsvormen moet combineren. Dus crowdfunding aanvullen met een lening van de bank of van familie en vrienden. Dat heet stapelfinanciering.  

2. Bepaal de vergoeding voor je investeerders 

Bedenk welke vergoeding je de investeerders biedt. Wat is haalbaar? Kom met een aantrekkelijk aanbod zodat investeerders interesse krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden die je ook kunt combineren:

  • Eigen vermogen
    De investeerders kopen aandelen in je bedrijf en krijgen dividend. Dat is een vergoeding die afhangt van de behaalde winst.
  • Vreemd vermogen
    De investeerders geven je een lening. Het rentepercentage en de looptijd van de lening kun je zelf bepalen. Een start-up heeft een hoog risicoprofiel en dat betekent automatisch dat je een hogere rente moet aanbieden. Het crowdfundingplatform kan je hierover adviseren.
  • Rewards of tegenprestatie
    Je biedt de investeerders een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst. Je kunt leuke acties verzinnen. Meld dit in je crowdfundingcampagne. Let op: over de waarde van de tegenprestatie moet je btw in rekening brengen en afdragen.
  • Donatie
    De investeerders schenken je het geld en verwachten hiervoor niets terug. Let op: boven een bepaald bedrag moet je schenkbelasting betalen.

3. Kies een crowdfundingplatform

Kies een crowdfundingplatform dat het beste bij je doel past. Let bij je keuze op de volgende aandachtspunten:

  • welk model van crowdfunding gebruikt het platform
  • wat is de hoogte van het bedrag dat je nodig hebt
  • wat is de looptijd van de inzameling of crowdfundingcampagne
  • wat is de looptijd van de financiering
  • in welke branche ben je actief

4. Zorg voor een goede pitch

Een kort en krachtig verhaal over je bedrijf of je plan is belangrijk. Daarmee kun je financiers voor je plan interesseren. Bereid daarom een goede pitch voor. Vraag jezelf af wat investeerders van je willen weten. Vertel over jezelf en breng passie aan in je verhaal. Geef aan welk probleem je product, dienst, idee of onderneming oplost en wie je daarmee helpt. Zo maak je duidelijk waar de investeerders hun geld voor geven. Leg ze uit wat de investering hen oplevert en of er risico's aan vast zitten. Gebruik beelden of een video-pitch. Bekijk voor inspiratie en voorbeelden de video’s op de verschillende crowdfundingplatforms.

5. Vraag hulp van je netwerk

Voordat de crowdfundingcampagne start, kun je jouw netwerk al enthousiast maken. Vertel bekenden dat je op zoek bent naar financiering en waarvoor je het geld nodig hebt. Vertel ook vanaf wanneer de crowdfundingcampagne voor iedereen live gaat. Zo krijg je alvast ambassadeurs voor je plan. Ook kun je peilen hoe de belangstelling voor je crowdfundingactie is. Organiseer bijvoorbeeld een launch-party vóór de start van de campagne om aandacht te krijgen.

6. Start je crowdfundingcampagne

Je campagne gaat live en de campagnetijd gaat in. Gebruik ieder moment om mensen over je campagne te vertellen, zowel online als offline. Maak het verhaal persoonlijk. Zet (social) media in om je campagne onder de aandacht te brengen.

7. Blijf in contact met je investeerders

Als het goed is heb je aan het einde van de crowdfundingcampagne het doelbedrag bij elkaar verzameld. Nu begint een nieuwe fase: je gaat aan de slag om je doelen te halen. Het is belangrijk dat je ook in deze periode met je investeerders blijft communiceren. Vertel hen over de voortgang van je activiteiten. Kom je beloftes na. Dus geef je investeerders hun vergoeding of tegenprestatie. Blijf hierover met hen in contact, ook, of juist, als het realiseren van je plannen vertraging oploopt.

Tips voor crowdfunding

  • Zorg dat je genoeg tijd hebt om aan crowdfunding te besteden. De doorlooptijd ligt tussen de vier en zes maanden.
  • Gratis crowdfunding starten kan niet. Voor een campagne moet je altijd investeringen doen. Bijvoorbeeld voor je promotiemateriaal zoals video's.
  • Onbekenden investeren niet zo snel als je nog geen andere investeringen kreeg. Zorg daarom eerst dat bekenden uit je netwerk een bedrag investeren.
  • De investeerders zijn de ambassadeurs van je bedrijf. Houd ze regelmatig op de hoogte.

Hulp bij financiering

Heb je vragen over het stappenplan? Of over hoe je financiering regelt voor je bedrijf? Bel dan met het KVK Adviesteam: 088 585 22 22.