Crowdfunding

Crowdfunding, wat is het?

  • Achtergrond
  • Bert Wams
  • Bijgewerkt 7 jan 2019
  • 3 min lezen
Geld binnenhalen voor je bedrijf kan op veel manieren. Een manier is tegenwoordig steeds meer in trek: crowdfunding. Wat is dat eigenlijk?

Wat is crowdfunding?

Letterlijk betekent crowdfunding: geld binnenhalen bij het grote publiek. Je vertelt zoveel mogelijk mensen over je plannen en vraagt of zij daar geld in willen steken. Dit doe je via een online crowdfundingplatform waar je een campagne aanmaakt.

Waarom kiezen voor crowdfunding?

  • Je hebt financiering nodig voor je bedrijf.
  • Je wilt graag feedback op je dienst of product. Een crowdfundingcampagne kun je inzetten als marktonderzoek voor een nieuw product of dienst. Of als marketingcampagne voor je bestaande bedrijf.
  • Crowdfunding is voor investeerders laagdrempelig. Bij een aantal platforms kunnen zij al vanaf een paar tientjes instappen. Het is een alternatief voor een spaarrekening of beleggingsrekening. De investeerders hebben vaak interesse in je bedrijf.
  • Met crowdfunding ontstaat een speciale band tussen je bedrijf en de mensen die er geld in steken. Zij worden fans, ambassadeurs en zijn trouwe klanten.
  • De criteria van crowdfundingplatforms zijn duidelijk en werken meestal snel.
  • Als ondernemer ben je met crowdfunding minder afhankelijk van een bank als financier.

Waar moet ik op letten?

Geld regelen kost tijd. Dat geldt ook voor crowdfunding. Het is een hele klus om je campagne voor te bereiden. Denk aan een korte pitch, een video en het benaderen van je (digitale) netwerk. Ook moet je openhartig zijn over de cijfers en de strategie van je bedrijf. Houd je investeerders ook na de campagne op de hoogte! Elk platform stelt andere eisen en heeft een eigen manier van werken. Stel jezelf daarom de vraag welke aanpak bij jou en jouw bedrijf past. Check dit met de Crowdfunding Scan.

Hoeveel geld kan ik ophalen?

Je geeft zelf aan hoeveel geld je met crowdfunding op wilt halen. Platforms geven vaak een minimumbedrag aan in verband met tijd en kosten van een campagne. In 2018 haalden ondernemers gemiddeld 114.000 euro op.

Hoe pak ik het aan?

Je kunt zelf gemakkelijk aan de slag met crowdfunding. Doorloop dan de 7 stappen van het Stappenplan crowdfunding en bekijk het KVK Webinar 'Hoe kom ik aan crowdfunding?'. Twee ondernemers vertellen over hun ervaringen met crowdfunding.

Welke vormen van crowdfunding zijn er?

Als mensen geld in je bedrijf investeren, willen zij daar graag iets voor terug. Je kan kiezen hoe je de financiële bijdrage van het publiek terugbetaalt. Er zijn vier mogelijkheden:

  • Eigen Vermogen
    De investeerders kopen aandelen in je bedrijf en krijgen dividend. Dat is een vergoeding afhankelijk van de winst die je behaalt.

  • Vreemd vermogen
    De investeerders verstrekken een lening. Het rentepercentage en de looptijd mag je zelf bepalen. Bent je een start-up? Dan levert dat risico’s op voor de investeerder. Dat betekent automatisch dat je een hogere rente moet aanbieden. Een crowdfundingplatform kan je hierover adviseren. Een lening is de meest populaire vorm van crowdfunding. In 2018 had 86% van het opgehaalde bedrag de vorm van een lening.

  • Rewards of tegenprestatie
    Je biedt je investeerders een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst. Je kunt ludieke acties verzinnen. Stel dat je een koffiebar wilt starten, dan kunnen je investeerders bijvoorbeeld een jaar lang op vrijdag gratis koffie komen drinken. Let op: De waarde van de tegenprestatie is omzetbelastingplichtig.

  • Donatie
    De investeerders schenken je het geld en verwachten hiervoor niets terug. Let op: je krijgt te maken met het schenkingsrecht.
Heb je een vraag over financiering of geldzaken? Neem gratis contact op met de KVK Financieringsdesk: 0800 10 14
Bert Wams
Bert Wams

KVK-adviseur Financiering & Geldzaken, gespecialiseerd in alternatieve, niet bancaire financiering: crowdfunding, business angels, bootstrapping, kredietunies en overheidsregelingen. Deelt trends via blogs en social media.