Crowdfunding

Stappenplan crowdfunding

  • Stappenplan
  • Bert Wams
  • Bijgewerkt 19 aug 2019
  • 4 min lezen
Heb je geld nodig voor je plannen en wil je daarvoor aan de slag met crowdfunding? Doorloop dan het KVK Stappenplan crowdfunding.

1. Stel een plan op

Waarvoor heb je financiering nodig? Leg dat uit in je ondernemingsplan. Geef aan wat je financieringsbehoefte is (financieel plan) en welk bedrag je op wil halen met crowdfunding. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting. Vaak heb je naast crowdfunding ook andere vormen van externe financiering nodig om het totale bedrag bij elkaar te krijgen. Dan is er sprake van stapelfinanciering. Het ondernemingsplan is niet alleen de basis voor je (nieuwe) product, dienst, idee of onderneming, maar ook voor jouw crowdfundingcampagne.

2. Bepaal de vergoeding voor je investeerders

Bedenk welke vergoeding je de investeerders gaat bieden. Wat is realistisch? Kom met een interessant aanbod om investeerders te interesseren. Er zijn verschillende mogelijkheden die je ook kunt combineren:

  • Eigen vermogen
    De investeerders kopen aandelen in jouw bedrijf en krijgen dividend (een vergoeding afhankelijk van de behaalde winst).

  • Vreemd vermogen
    De investeerders verstrekken een lening. Het rentepercentage en de looptijd kun je binnen een bepaalde bandbreedte zelf bepalen. Een start-up heeft een hoog risicoprofiel en dat betekent automatisch dat je een hogere rente moet aanbieden. Het crowdfundingplatform kan hierover adviseren.

  • Converteerbaar vreemd vermogen
    Dit is vreemd vermogen dat je om kan zetten in eigen vermogen, een converteerbare (obligatie-)lening. Dat is een lening die je op een bepaald moment kunt omzetten in aandelen.

  • Rewards of tegenprestatie
    Je biedt de investeerders een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst. Je kunt ludieke acties verzinnen. Let op: de waarde van de tegenprestatie is omzetbelastingplichtig.

  • Donatie
    De investeerders schenken je het geld en verwachten hiervoor niets terug. Let er hierbij wel op dat het schenkingsrecht een rol kan spelen. Boven een bepaald bedrag is er sprake van schenkbelasting.

3. Kies een crowdfundingplatform

Kies een crowdfundingplatform dat het beste bij jouw doel past. Aandachtspunten zijn: welk model van crowdfunding wordt gebruikt, de hoogte van het bedrag dat je nodig hebt, de looptijd van de inzamelingscampagne, de looptijd van de financiering en jouw branche.

4. Zorg voor een goede pitch

Een kort en krachtig verhaal is belangrijk om financiers voor jouw plan te interesseren. Bereid daarom een goede pitch voor. Vraag jezelf af wat investeerders van je willen weten om met jou in zee te gaan. Vertel over jezelf, breng passie aan in je verhaal, geef weer welk probleem jouw product, dienst, idee of onderneming gaat oplossen en wie je daarmee helpt. Zo maak je duidelijk waar de investeerders hun geld in steken. Leg de investeerders uit wat voor hen het rendement en risico is. Maak gebruik van aansprekend beeldmateriaal en een video-pitch. Bekijk voor inspiratie en voorbeelden de video’s op de diverse crowdfundingplatforms.

5. Mobiliseer je netwerk

Voordat de crowdfundingcampagne start, kun je jouw bestaande netwerk al warm maken en mobiliseren. Maak bij hen bekend dat je op zoek bent naar financiering, waarvoor en vanaf wanneer de campagne publiekelijk live gaat. Zo krijg je alvast ambassadeurs voor je plan, kun je toezeggingen verzamelen en peilen hoe de belangstelling is. Organiseer bijvoorbeeld een launch-party vóór de start van jouw campagne om aandacht te krijgen.

6. Start je campagne

Jouw campagne gaat live. De campagnetijd gaat in. Grijp in deze periode ieder moment aan om over jouw campagne te vertellen, zowel online als offline. Maak het verhaal telkens persoonlijk en laat zien dat je er helemaal voor gaat. Zet (social) media in om je campagne onder de aandacht te brengen.

7. Blijf in contact met je investeerders

Als het goed is heb je aan het einde van de campagne het doelbedrag bij elkaar verzameld. Een nieuwe fase breekt aan: je kunt beginnen met het realiseren van je doelen. Het is nu zaak om met hen te blijven communiceren over de voortgang van je activiteiten. Kom je beloftes na: geef je investeerders hun vergoeding. Blijf hierover met hen in contact, ook, of juist, als de realisatie van je plannen vertraging op loopt.

Tips

  • Vergelijk eerst de voorwaarden van meerdere kredietaanbieders. Anders neem je misschien de verkeerde beslissing.
  • Lees eerst precies de kleine letters van een kredietvoorstel. Een begrijpelijk contract en aanbeveling door betrouwbare adviespartijen helpen je bij de kredietkeuze.
  • Schat zelf vooraf in wanneer in jouw bedrijf een tekort ontstaat. Zijn eigen middelen dan voldoende? Of plan op tijd een passende financieringsvorm.

KVK Webinar

In het KVK Webinar Hoe kom ik aan crowdfunding? vertellen twee ondernemers over hun ervaringen met crowdfunding. Bekijk het webinar en hoor hoe zij crowdfunding hebben ingezet.

Crowdfunding Scan

Doe nu de Crowdfunding Scan en ontdek in twee minuten of crowdfunding bij jou past.

Heb je een vraag over financiering of geldzaken? Neem gratis contact op met de KVK Financieringsdesk: 0800 10 14
Bert Wams

Als KVK-adviseur Financiering & Geldzaken ben ik gespecialiseerd in alternatieve, niet bancaire financiering: crowdfunding, business angels, bootstrapping, kredietunies en overheidsregelingen. Ik deel trends via blogs en social media.

InspiratiePage