Crowdfunding

Wat is crowdfunding?

Geld binnenhalen voor je bedrijf kan op veel manieren. Een manier is tegenwoordig steeds meer in trek: crowdfunding. Wat is dat eigenlijk en hoe werkt crowdfunding?

Letterlijk betekent crowdfunding: geld binnenhalen bij het grote publiek. Je vertelt zoveel mogelijk mensen over je plannen en vraagt of zij daar geld in willen steken. Dit doe je via een online crowdfundingplatform waar je een campagne aanmaakt.

Waarom kiezen voor crowdfunding?

  • Je hebt financiering nodig voor je bedrijf.
  • Je wilt graag feedback op je dienst of product. Een crowdfundingcampagne kun je inzetten als marktonderzoek voor een nieuw product of dienst. Of als marketingcampagne voor je bestaande bedrijf.
  • Crowdfunding is voor investeerders laagdrempelig. Bij een aantal platforms kunnen zij al vanaf een paar tientjes instappen. Het is een alternatief voor een spaarrekening of beleggingsrekening. De investeerders hebben vaak interesse in je bedrijf.
  • Met crowdfunding ontstaat een speciale band tussen je bedrijf en de mensen die er geld in steken. Zij worden fans, ambassadeurs en zijn trouwe klanten.
  • De criteria van crowdfundingplatforms zijn duidelijk en werken meestal snel.
  • Als ondernemer ben je met een crowdfundinglening minder afhankelijk van een bank als financier.

Waar moet ik op letten?

Geld regelen kost tijd. Dat geldt ook voor crowdfunding. Het is een hele klus om je campagne voor te bereiden. Denk aan een korte pitch, een video en het benaderen van je (digitale) netwerk. Ook moet je openhartig zijn over de cijfers en de strategie van je bedrijf. Houd je investeerders ook na de campagne op de hoogte. Elk platform stelt andere eisen en heeft een eigen manier van werken. Stel jezelf daarom de vraag welke aanpak bij jou en jouw bedrijf past. Check dit met de KVK Crowdfunding Scan.

Tips

  • Vergelijk eerst de voorwaarden van meerdere kredietaanbieders. Anders neem je misschien de verkeerde beslissing.
  • Lees eerst precies de kleine letters van een kredietvoorstel. Een begrijpelijk contract en aanbeveling door betrouwbare adviespartijen helpen je bij de kredietkeuze.
  • Schat zelf vooraf in wanneer in jouw bedrijf een tekort ontstaat. Zijn eigen middelen dan voldoende? Of plan op tijd een passende financieringsvorm.

Kijktip: KVK Beyond Business

In de video 'Crowdfunding - Je moet het echt zelf aan de man brengen' deelt Jasper van startup Seepje zijn ervaring en tips.

Hoeveel geld kan ik ophalen?

Je geeft zelf aan hoeveel geld je met crowdfunding op wilt halen. Platforms geven vaak een minimumbedrag aan in verband met tijd en kosten van een campagne. In 2019 haalden ondernemers gemiddeld 148.000 euro op.

Hoe pak ik het aan?

Je kunt zelf gemakkelijk aan de slag met crowdfunding. Doorloop dan de 7 stappen van het Stappenplan crowdfunding.

Welke vormen van crowdfunding zijn er?

Als mensen geld in je bedrijf investeren, willen zij daar graag iets voor terug. Je kan kiezen hoe je de financiële bijdrage van het publiek terugbetaalt. Er zijn vier mogelijkheden:

  • Eigen Vermogen
    De investeerders kopen aandelen in je bedrijf en krijgen dividend. Dat is een vergoeding afhankelijk van de winst die je behaalt.

  • Vreemd vermogen
    De investeerders verstrekken een lening via crowdfunding. Het rentepercentage en de looptijd mag je zelf bepalen. Bent je een start-up? Dan levert dat risico’s op voor de investeerder. Dat betekent automatisch dat je een hogere rente moet aanbieden. Een crowdfundingplatform kan je hierover adviseren. Een lening is de meest populaire vorm van crowdfunding. In 2019 had 89% van het opgehaalde bedrag de vorm van een lening.

  • Rewards of tegenprestatie
    Je biedt je investeerders een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst. Je kunt ludieke acties verzinnen. Stel dat je een koffiebar wilt starten, dan kunnen je investeerders bijvoorbeeld een jaar lang op vrijdag gratis koffie komen drinken. Let op: De waarde van de tegenprestatie is omzetbelastingplichtig.

  • Donatie
    De investeerders schenken je het geld en verwachten hiervoor niets terug. Let op: je krijgt te maken met het schenkingsrecht.

Crowdfunding in cijfers

In de eerste helft van 2020 is in Nederland 178 miljoen euro via crowdfunding opgehaald voor 7000 projecten. Dit blijkt uit cijfers van Crowdfundingcijfers.nl. Dat is 12% minder dan in de eerste helft van 2019, toen 203 miljoen euro werd opgehaald. Door de coronacrisis is voor het eerst sinds lange tijd minder opgehaald dan voorgaande perioden.

Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2020 152,9 miljoen euro op via crowdfunding met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 200.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 5,7 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 13.000 euro. Voor maatschappelijke projecten zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 12,9 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 2.500 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 6,5 miljoen euro op met als gemiddeld bedrag 7.500 euro.

Crowdfundingbedrag per jaar

Het totaalbedrag dat men jaarlijks met crowdfunding ophaalt, groeit snel. In 2012 lag het bedrag op 14 miljoen euro. In 2019 steeg het tot 424 miljoen euro.

  • 2014: 64 miljoen euro
  • 2015:128 miljoen euro
  • 2016: 170 miljoen euro
  • 2017: 223 miljoen euro
  • 2018: 329 miljoen euro
  • 2019: 424 miljoen euro
  • 2020: 178 miljoen euro (half jaar)
Heb je een vraag over financiering of geldzaken? Neem gratis contact op met de KVK Financieringsdesk: 0800 10 14
Bert Wams

Als KVK-adviseur Financiering & Geldzaken ben ik gespecialiseerd in alternatieve, niet bancaire financiering: crowdfunding, business angels, bootstrapping, kredietunies en overheidsregelingen. Ik deel trends via blogs en social media.

InspiratiePage