Financiering & geldzaken

Je cashflow verbeteren zonder financiering doe je zo

Ontdek hoe je je kasstroom of cashflow kunt verbeteren zonder extra geld te lenen. Stroomt er meer geld uit je bedrijf dan er binnenkomt? Dan is je cashflow negatief. Je wilt dit graag omkeren zodat je cashflow weer positief wordt. Een positieve cashflow betekent dat je bedrijf meer geld ontvangt dan uitgeeft. Je kunt alle rekeningen betalen en hebt nog geld over. Financiering heb je dus niet nodig. Je hebt geen geldstress en je leveranciers zijn blij met je. Wil je dit ook bereiken?

Wat is cashflow

De cashflow of kasstroom is het verschil tussen ontvangsten en uitgaven op je zakelijke rekening. Je bekijkt dit verschil per kwartaal, per maand, per week of per dag.

Saldo inkomsten en uitgaven berekenen

Je cashflow bereken je als volgt: trek de uitgaven van de inkomsten af op je zakelijke rekening over de periode van een dag, week, maand of kwartaal.

Stel: je ontvangt in een kwartaal 30.000 euro aan omzet en geeft 20.000 euro uit aan inkoop, kosten en privé-opnamen. De cashflow is dan 30.000 euro - 20.000 euro = 10.000 euro en positief.

Ontvang je in een kwartaal 20.000 euro en geef je 30.000 euro uit? Dan is je cashflow 10.000 euro negatief. Het tekort kun je aanvullen door bijvoorbeeld rood staan op je rekening-courantkrediet.

Geldstromen bijsturen

Hoe stuur je geldstromen bij en verbeter je je cashflow? Denk aan planning en monitoring, debiteurenbeheer, crediteurenbeheer, voorraadbeheer, belasting verlagen, winstmarge vergroten en gebruik in plaats van bezit van bedrijfsmiddelen.

Planning en monitoring

Met een liquiditeitsbegroting voorspel je de inkomsten en uitgaven van je bedrijf. De begroting laat zien wanneer je geld tekortkomt. Door te schuiven met inkomsten en uitgaven beperk je het tekort. Gebruik de Toekomstcheck voor meer inzicht in je liquiditeit. De check geeft inzicht in je financiële positie en wat het vooruitzicht is voor de komende 12 maanden.

Dagelijkse controle

Als je dagelijks je inkomsten en uitgaven controleert, dan weet je altijd wanneer je klanten betalen. Online boekhoudsoftware biedt daarbij het gemak van een dashboard en actueel inzicht.

Debiteurenbeheer

Door slim debiteurenbeheer laat je je klanten op tijd en zo snel mogelijk je factuur betalen. Je spreekt een duidelijke betalingstermijn af van bijvoorbeeld 14 dagen in je offerte en algemene voorwaarden. Je kunt ook gedeeltelijke vooruitbetaling vragen.

Factureer ook direct na levering en bij langlopende projecten in delen. Zo nodig verhoog je je factuurfrequentie van een keer per maand naar elke twee weken of elke week. Maark daarbij betalen gemakkelijk met een online betaalmogelijkheid zoals een digitaal betaalverzoek, iDEAL of een e-factuur. En met een korting van een paar procent kun je je klanten extra stimuleren om na zeven in plaats van veertien dagen te betalen.

Crediteurenbeheer

Met crediteurenbeheer betaal je facturen aan je leveranciers wel op tijd, maar niet te vroeg. Maak een betaalplanning waarbij je niet alle rekeningen tegelijk betaalt. Betaal bij voorkeur net binnen de maximale betalingstermijn van de factuur.

Gebruik een prioriteitenlijst waarin je de belangrijkste betalingen zoals loon, belasting, huur en belangrijkste leveranciers op volgorde van belangrijkheid zet. Gebruik die bij je planning. Met sommige leveranciers spreek je af dat ze je in delen factureren. Dat biedt extra spreiding van betalingen zodat je ook grotere bedragen gemakkelijker kunt betalen.

Voorraadbeheer

In voorraad zit geld vast dat niet direct beschikbaar is voor bedrijfsvoering. Dat bedrag kun je verlagen door je voorraad te optimaliseren en slim inkopen te doen. Zo maak je geld vrij en je cashflow gezonder. Denk bij slim inkopen bijvoorbeeld aan producten in consignatie, waarbij je de afspraak maakt dat je pas betaalt na verkoop van het product.

Zorg voor een minimale voorraad van producten die je altijd nodig hebt. En zorg dat je altijd actueel inzicht hebt in je voorraad. Dan hoef je alleen bij te bestellen wat nodig is. Als je klant een wat langere levertijd accepteert, hoef je niet alles zelf op voorraad te hebben. Een stapje verder gaat uitbesteding van je voorraad. Als leveranciers flexibel en direct aan de klant leveren, kan je voorraad omlaag. Dat scheelt magazijnruimte en verzekeringskosten. En verder: cash is koning. Als je regelmatig verouderde voorraad of overbodige bedrijfsmiddelen zoals inventaris verkoopt tegen een lagere prijs, maak je geld vrij.

Overleg tenslotte van tijd tot tijd met leveranciers over inkoopprijzen en kijk of deelname aan een inkoopcombinatie schaalvoordeel oplevert.

Minder belasting betalen

Jaarlijks gebruik je aftrekposten bij de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Verwacht je een lagere winst? Vraag de Belastingdienst dan vooraf om verlaging van je voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. 

Versnel je afschrijvingstermijn via willekeurige afschrijving. Je trekt een bedrag aan waardevermindering van een investering dan bijvoorbeeld een kalenderjaar eerder van de winst af, bijvoorbeeld een kalenderjaar eerder. En betaalt dat jaar al minder belasting. Door het jaar heen kun je btw van onbetaalde facturen en btw uit een ander EU-land terugvragen.

Winstmarge vergroten

Je omzet is de verkoopprijs vermenigvuldigd met het aantal producten of diensten dat je verkoopt. Als je de omzet en daarmee je winstmarge op je producten of diensten wil vergroten, verhoog je of de prijs of het aantal producten.

Prijs verhogen

Als je met een uurtarief werkt, kun je dit elk halfjaar verhogen als de marktsituatie dit toestaat. Bijvoorbeeld wanneer je meer ervaring hebt opgedaan, een extra opleiding hebt gevolgd, een buffer wilt opbouwen of je kosten stijgen. Communiceer de verhoging op tijd.

Bij verkoop van producten focus je op producten met een hogere marge. Of je voegt waarde toe via extra service. Zo kun je een hogere prijs vragen. Als je kosten stijgen, bijvoorbeeld door bijzondere omstandigheden zoals coronamaatregelen, rechtvaardigt dat ook een prijsverhoging.

Vernieuwen en samenwerken

Zorg voor meer klanten, orders of opdrachten met een nieuwe manier van verkoop en marketing. Misschien wordt het tijd voor een nieuwe webshop of extra online verkoop via Google- en Instagramshopping. Of je kunt kijken of influencermarketing, guerillamarketing of affiliate marketing wat voor je is. En als je samenwerkt met collega-ondernemers gericht op dezelfde doelgroep met een ander product of dienst, versterken jullie elkaar.

Gebruik in plaats van bezit

Bezittingen zoals machines kun je verkopen en terug leasen. Het geld dat vastzat in het bedrijfsmiddel komt zo beschikbaar. Of ga zakelijk ruilen met gesloten portemonnee en gebruik deelplatforms als je iets tijdelijk nodig hebt.

Toch financiering?

Overweeg je toch financiering? Bekijk de criteria van financiers voordat je een aanvraag indient. Pas eventueel vooraf je bedrijfsvoering aan en ontdek alternatieven als je minder scoort op een criterium.

Hulp bij financiering

Hulp inschakelen vergroot je kansen op financiering. Met de juiste adviseur en een goede financiële onderbouwing krijg je sneller een positief antwoord op je financieringsaanvraag. Deze adviseurs helpen je op weg.

Wil je met iemand sparren over jouw financiële situatie? Bel met de KVK Financieringsdesk: 0800 10 14.
Lieke Lekkas

Als contentschrijver wil ik je helpen om meer financieel inzicht en grip te krijgen op je bedrijf. In mijn artikelen krijg je een duidelijk en helder antwoord op je vragen over leningen, financiering en andere geldzaken. Je vindt ze op KVK.nl.

InspiratiePage
Financiering