Financiering & geldzaken

Zo verhoog je je uurtarief

Als zzp‘er bepaal je je eigen uurtarief. Vaak heb je dat bij de start van je bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed om je uurtarief elk jaar tegen het licht te houden. Bepaal dan of je het moet aanpassen. Maar wanneer verhoog je nou je tarief? En hoe communiceer je je verhoogde uurtarief naar je klanten?

Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen.

  • De kwaliteit van je werk en vakmanschap verbeteren met de jaren. Je kunt hiervoor een hogere beloning vragen.
  • Je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
  • Je kosten stijgen, al dan niet door inflatie.

Maar misschien wil je je tarief niet verhogen, omdat:

  • je klanten meer van je gaan verwachten
  • je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt
  • je jezelf daar simpelweg niet prettig bij voelt

Inspelen op veranderingen

Zorg voor goed inzicht in de financiële kant van je bedrijf. Dan kun je op tijd inspelen op mogelijke veranderingen. Je uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. gebruik je ondernemingsplan als hulpmiddel om te kijken of je tarief nog actueel is. Daarin staan je doelstellingen. Zorg ervoor dat je de doelstellingen jaarlijks aanpast aan de huidige situatie. De omstandigheden waarin je zakelijk actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten, wetgeving en de tarieven van je concurrent. Je kunt ook de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt nemen. Je past je tarief dan aan op basis van een prijsindex van het CBS.

Communiceer met je klant

Heb je besloten om je uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal eerst hoe vaak je klanten jouw product of dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoef je je klanten misschien niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat de prijs na verloop van tijd omhoog gaat.

Vaak is het beter om je klanten te informeren. Hiervoor geven we je 7 tips.

1. Communiceer tijdig

Heb je een grote groep vaste klanten? Dan is het extra belangrijk dat je hen op tijd over de tariefsverhoging informeert. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefsverhoging vinden klanten vaak heel vervelend. Er is geen standaardtekst waarmee je een tariefsverhoging aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij jouw bedrijf.

2. Kies voor een persoonlijke benadering

Heb je weinig klanten, of een paar hele belangrijke, informeer ze dan persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan je een negatieve reactie verwacht.

3. Maak geen excuses

Je hebt je tariefsverhoging weloverwogen genomen. Je bent je klanten hiervoor geen excuses verschuldigd. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.

4. Geef vaste klanten een voordeel

Doe je trouwste klanten een aanbieding. Bedank ze voor hun loyaliteit en laat ze nog een laatste keer het oude tarief betalen. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een hoger tarief geldt.

5. Je kunt de verhoging in stapjes doorvoeren

Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs wennen. Maar reageren je klanten negatief op een prijsverhoging, kies dan voor een eenmalige verhoging.

6. Zie je uurtarief als marketinginstrument

Als startende ondernemer kun je naar je klant communiceren dat je een eerste periode korting biedt. Je geeft dan direct aan dat voor jouw kennis en kunde eigenlijk een hoger tarief gebruikelijk is. Communiceer je dat niet vooraf? Dan ben je bij verhoging van je uurtarief mogelijk je klant kwijt.

7. Varieer met je uurtarief

Duurt een opdracht langer dan een bepaalde periode? Hanteer dan een lager tarief. Of hanteer voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren.

Je uurtarief bepalen

Heb je moeite met het bepalen van je uurtarief? Met een te hoog tarief prijs je jezelf uit de markt. Een te lage vraagprijs kan de indruk wekken dat jouw werk weinig waard is. Bereken je uurtarief aan de hand van de video Rekenvoorbeeld van je uurtarief of bekijk het webinar Bepaal een passend uurtarief.

Rekentool uurtarief

Gebruik de KVK rekentool uurtarief. Daarmee bereken je jouw uurtarief op basis van een gewenst netto inkomen.

Rekentool uurtarief

Read this article in English

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zzp-nieuws? Meld je aan voor de zzp-nieuwsbrief.
Gé Sletterink

KVK-adviseur Financiering & Geldzaken met speciale aandacht voor fiscaliteit, bedrijfsoverdracht en wetten en regels. Ik deel mijn kennis via KVK.nl, nieuwsbrieven, het Geldboek voor ondernemers en de KVK Gids voor bedrijfsverkoop.

InspiratiePage
Financiering