Alert zijn

Fraude en misleiding

U houdt malafide praktijken graag buiten de deur, want ze kosten u tijd en geld. Neem maatregelen en herken bedrijfsfraudeurs en internetcriminelen op tijd met deze tips.

Wat is fraude?

Steeds meer ondernemers worden slachtoffer van fraude en misleiding. Criminelen willen toegang krijgen tot uw geld, uw creditcard, uw middelen, uw kennis, uw systeem of proberen uw bedrijfs- en productieprocessen te verstoren. Zij doen dit door bijvoorbeeld de verspreiding van computervirussen, identiteitsfraude en misbruik van persoonsgegevens.
Er zijn veel benamingen voor deze vorm van criminaliteit. Maar of u het nu fraude, oplichting, bedrog, hoax, list, truc, scam of iets anders noemt. U wilt er toch zeker niet mee te maken krijgen.

Soorten fraude

Veel voorkomende vormen van fraude zijn:

Cybercrime

Deze online vorm van criminaliteit varieert van de verspreiding van computervirussen tot misbruik van persoonsgegevens. Criminelen gebruiken cybercrime om toegang te krijgen tot uw geld, uw middelen of uw kennis of proberen uw bedrijfs- en productieprocessen te verstoren.
De gevaren van hackers, online afpersing en cybercrime worden zwaar onderschat. Het lijkt ver van uw bed, maar dagelijks worden ondernemers gehackt. Van ZZP'ers tot grotere bedrijven. Geen branche blijft buiten schot. Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat een cybercrimineel bij u aan de virtuele poort rammelt. Zorg er daarom voor dat uw digitale voordeur op slot zit.

Spookfactuur

Een spookfactuur is een factuur waar geen prestatie tegenover staat. De fraudeur hoopt dat de ontvanger door onoplettendheid, bijvoorbeeld door drukte, de facturen toch voldoet. U krijgt bijvoorbeeld de rekening van een product dat u vaak bestelt, maar de leverancier is een andere dan normaal. U betaalt, maar ontvangt de goederen nooit. U wilt toch niet dat u dit overkomt? Maar hoe herkent u een spookfactuur?

Personeelsfraude

Diefstal op de werkvloer, bedrog of corruptie. In een op de drie bedrijven komt fraude door eigen personeel voor. U verkleint de kans op fraude door alert te zijn en het onderwerp met uw personeel te bespreken.
Interne fraude is het best te omschrijven als diefstal van de baas en het plegen van bedrog door werknemers. Denk hierbij aan het meenemen van producten, klanten of goederen zonder toestemming en overleg. Het kan ook voor komen dat medewerkers rommelen met de boekhouding of bedrijfsgegevens kopiëren of laten uitlekken. Ze gebruiken oneigenlijk het bedrijfsmerk, de naam of identiteit of houden bewust potentiële leads achter. En wat dacht u van werknemers die valse kosten- of urendeclaraties indienen, zich oneigenlijk ziekmelden of spijbelen van het werk. Hoe dan ook, u wilt dit vast voorkomen binnen uw bedrijf.

Acquisitiefraude

Ondernemers blijven onverminderd doelwit van acquisitiefraude. Bijvoorbeeld door een aanbieding in de vorm van een nepfactuur, of een betalingsregeling die een phishingmail blijkt te zijn. De fraudeurs gaan zo te werk dat u ongemerkt tegen uw wil akkoord gaat met een nieuw af te sluiten contract. U komt vaak niet meer onder deze afspraak uit, omdat uw instemming aantoonbaar is.

Identiteitsfraude

Heeft u te maken met een fraudeur die namens uw bedrijf aan- en verkopen doet, kredieten opvraagt, zaken regelt bij de Kamer van Koophandel of zich op social media voordoet als uw bedrijf? Dan bent u slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude. De snelst groeiende fraudesoort in het bedrijfsleven. Bij zakelijke identiteitsfraude handelen fraudeurs in naam van uw bedrijf. Dit kan plaatsvinden met bedrijfsinformatie die van internet is verkregen. Maar ook via het lekken of stelen van vertrouwelijke papieren documenten.

Hoe kunt u fraude voorkomen?

Als u geconfronteerd wordt met misleiding, fraude, afpersing en cybercrime, heeft dat vaak grote gevolgen voor uw bedrijf. De privacy van uw klanten en de reputatie van uw bedrijf staan op het spel en er kunnen juridische gevolgen aan vastzitten. Leer daarom fraude te herkennen en neem preventief de juiste maatregelen:

Check het Handelsregister

Bestaat uw klant of leverancier wel echt? Maak gebruik van de handige checklist ‘Zeker zakendoen met informatie uit het Handelsregister’. Want weten met wie u zakendoet, is een belangrijke manier om fraude te voorkomen. De vragen waarop u antwoord kunt vinden in het Handelsregister zijn:

  1. Staat mijn klant of leverancier ingeschreven?
  2. Met welke personen doe ik zaken; wie is de eigenaar en wie is bevoegd?
  3. Welke historische gegevens van mijn klant zijn er te vinden?
  4. Hoe staat mijn klant er financieel voor?
  5. Heeft mijn klant voldaan aan zijn deponeringsplicht?
  6. Kan ik de algemene voorwaarden raadplegen?
  7. Hoe ziet de structuur van het concern van mijn zakenpartner eruit?

Voorkom een datalek

De kans is groot dat u de persoonsgegevens van nieuwe en bestaande klanten, leveranciers en medewerkers opslaat. Werken met persoonsgegevens brengt verantwoordelijkheden met zich mee. U moet ze veilig opslaan, zorgen dat ze niet op straat komen te liggen en ze voor de juiste doeleinden gebruiken. Voorkom een datalek door ervoor te zorgen dat de meeste voorkomende oorzaken van fouten met datagebruik niet op u van toepassing zijn.

Verminder de risico’s tegen online criminaliteit

De wereld digitaliseert in een hoog tempo. Ook uw bedrijf is in grote mate afhankelijk van ICT. Denk bijvoorbeeld aan uw website, e-mail en online betalingen. Misbruik van kwetsbaarheden in uw computersysteem door cybercriminelen is een groot risico voor u en uw klanten. Uit KvK-onderzoek (2017) blijkt dat bijna 40% van de ondernemers te maken heeft gehad met vormen van digitale onveiligheid. Beperk dit risico met deze 10 tips voor een digitaal veiliger bedrijf:

  1. Stel automatische updates in
  2. Installeer beveiligingssoftware
  3. Gebruik tweestapsverificatie
  4. Maak backups
  5. Beveilig uw data
  6. Beveilig draadloze netwerken
  7. Maak veilig gebruik van online diensten
  8. Houd rekening met de zwakste schakel
  9. Schakel expertise in
  10. Blijf ademhalen

Scan: inzicht in uw beveiligingsniveau

Wilt u weten of uw onderneming voldoende beschermd is tegen online criminaliteit? Gebruik dan de hulpmiddelen (diverse checks), stappenplannen en tips van de Veilig Online Ondernemen Academy. Daarmee krijgt u direct inzicht in uw beveiligingsniveau.

Bent u toch slachtoffer geworden?

Doe dan aangifte bij politie en de Fraudehelpdesk.

Webinar: Een digitaal veilig bedrijf, hoe pakt u dat aan?

Dit webinar behandelt verschillende vormen van cyberaanvallen. Stan Hegt, een goedaardige hacker, vertelt hoe en waarom cybercriminelen bij u kunnen komen en hoe u zich daartegen kunt beschermen. Frank Landhuis, eigenaar van Almi Machinefabriek, deelt hoe hij met een hackaanval op zijn systemen is omgegaan. Rene van Etten van cybersecuritybedrijf ThreadStone, vertelt hoe u zich kunt onderscheiden met een cyberveilig bedrijf.