Alert zijn

Fraude en misleiding

Malafide praktijken houd je graag buiten de deur, want ze kosten je tijd en geld. Neem maatregelen en herken bedrijfsfraudeurs en internetcriminelen op tijd met deze tips.

Man gestresst achter laptop

Gespot

Selectie van nieuwsberichten over fraude

In de rubriek 'Gespot' presenteren wij maandelijks een overzicht van nieuwsberichten over fraude, die voor ondernemers relevant kunnen zijn. In september berichten over: druk op accountants bij cyberveiligheid, extra geld voor aanpak cybercrime, database Olympische atleten gehackt, spookfacturen in omloop en rechtzaak leider fraudenetwerk.
Lees meer

Actie ondernemen

Voorkom fraude

Wapenen tegen internetcriminaliteit

Wat is fraude?

Steeds meer ondernemers worden slachtoffer van fraude en misleiding. Criminelen willen toegang krijgen tot jouw geld, creditcard, middelen, kennis, systeem of proberen je bedrijfs- en productieprocessen te verstoren. Zij doen dit door bijvoorbeeld de verspreiding van computervirussen, identiteitsfraude en misbruik van persoonsgegevens.
Er zijn veel benamingen voor deze vorm van criminaliteit. Maar of je het nu fraude, oplichting, bedrog, hoax, list, truc, scam of iets anders noemt. Je wilt er toch zeker niet mee te maken krijgen.

Soorten fraude

Veel voorkomende vormen van fraude zijn:

Cybercrime

Deze online vorm van criminaliteit varieert van de verspreiding van computervirussen tot misbruik van persoonsgegevens. Criminelen gebruiken cybercrime om toegang te krijgen tot jouw geld, middelen, kennis of proberen je bedrijfs- en productieprocessen te verstoren.
De gevaren van hackers, online afpersing en cybercrime worden zwaar onderschat. Het lijkt ver van je bed, maar dagelijks worden er ondernemers gehackt. Van ZZP’ers tot grotere bedrijven. Geen branche blijft buiten schot. Het is dus een kwestie van tijd voordat een cybercrimineel bij je aan de virtuele poort rammelt. Zorg er daarom voor dat je digitale voordeur op slot zit.

Spookfactuur

Een spookfactuur is een factuur waar geen prestatie tegenover staat. De fraudeur hoopt dat de ontvanger door onoplettendheid, bijvoorbeeld door drukte, de facturen toch voldoet. Je krijgt bijvoorbeeld de rekening van een product dat je vaak bestelt, maar de leverancier is een andere dan normaal. Je betaalt, maar ontvangt de goederen nooit. Je wilt toch niet dat jou dit overkomt? Maar hoe herken je een spookfactuur?

Personeelsfraude

Diefstal op de werkvloer, bedrog of corruptie. In een op de drie bedrijven komt fraude door eigen personeel voor. Je verkleint de kans op fraude door alert te zijn en het onderwerp met je personeel te bespreken.
Interne fraude is het best te omschrijven als diefstal van de baas en het plegen van bedrog door werknemers. Denk hierbij aan het meenemen van producten, klanten of goederen zonder toestemming of overleg. Het kan ook voorkomen dat medewerkers rommelen met de boekhouding of bedrijfsgegevens kopiëren of laten uitlekken. Ze gebruiken oneigenlijk het bedrijfsmerk, de naam of identiteit of houden bewust potentiële leads achter. En wat dacht je van werknemers die valse kosten- of urendeclaraties indienen, zich oneigenlijk ziekmelden of spijbelen van het werk. Hoe dan ook, je wilt dit vast voorkomen binnen je bedrijf.

Acquisitiefraude

Ondernemers blijven onverminderd doelwit van acquisitiefraude. Bijvoorbeeld door een aanbieding in de vorm van een nepfactuur, of een betalingsregeling die een phishingmail blijkt te zijn. De fraudeurs gaan zo te werk dat je ongemerkt tegen je wil akkoord gaat met een nieuw af te sluiten contract. Je komt vaak niet meer onder deze afspraak uit, omdat je instemming aantoonbaar is.

Identiteitsfraude

Heb je te maken met een fraudeur die namens jouw bedrijf aan- en verkopen doet, kredieten opvraagt, zaken regelt bij KVK of zich op social media voordoet als jouw bedrijf? Dan ben je slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude. De snelst groeiende fraudesoort in het bedrijfsleven. Bij zakelijke identiteitsfraude handelen fraudeurs in naam van jouw bedrijf. Dit kan plaatsvinden met bedrijfsinformatie die van internet is verkregen. Maar ook via het lekken of stelen van vertrouwelijke papieren documenten.

Hoe kun je fraude voorkomen?

Als je geconfronteerd wordt met misleiding, fraude, afpersing en cybercrime, heeft dat vaak grote gevolgen voor je bedrijf. De privacy van je klanten en de reputatie van je bedrijf staan op het spel en er kunnen juridische gevolgen aan vastzitten. Leer daarom fraude te herkennen en neem preventief de juiste maatregelen:

Check het Handelsregister

Bestaat je klant of leverancier wel echt? Maak gebruik van de handige checklist ‘Zeker zakendoen met informatie uit het Handelsregister’. Want weten met wie je zakendoet, is een belangrijke manier om fraude te voorkomen. De vragen waarop je antwoord kunt vinden in het Handelsregister zijn:

  1. Staat mijn klant of leverancier ingeschreven?
  2. Met welke personen doe ik zaken; wie is de eigenaar en wie is bevoegd?
  3. Welke historische gegevens van mijn klant zijn er te vinden?
  4. Hoe staat mijn klant er financieel voor?
  5. Heeft mijn klant voldaan aan zijn deponeringsplicht?
  6. Kan ik de algemene voorwaarden raadplegen?
  7. Hoe ziet de structuur van het concern van mijn zakenpartner eruit?

Voorkom een datalek

De kans is groot dat je de persoonsgegevens van nieuwe en bestaande klanten, leveranciers en medewerkers opslaat. Werken met persoonsgegevens brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Je moet ze veilig opslaan, zorgen dat ze niet op straat komen te liggen en ze voor de juiste doeleinden gebruiken. Voorkom een datalek door ervoor te zorgen dat de meeste voorkomende oorzaken van fouten met datagebruik niet op jou van toepassing zijn.

Verminder de risico’s tegen online criminaliteit

De wereld digitaliseert in een hoog tempo. Ook je bedrijf is in grote mate afhankelijk van ICT. Denk bijvoorbeeld aan je website, e-mail en online betalingen. Misbruik van kwetsbaarheden in je computersysteem door cybercriminelen is een groot risico voor jou en je klanten. Uit KVK-onderzoek (2017) blijkt dat bijna 40% van de ondernemers te maken heeft gehad met vormen van digitale onveiligheid. Beperk dit risico met deze 10 tips voor een digitaal veiliger bedrijf:

  1. Stel automatische updates in
  2. Installeer beveiligingssoftware
  3. Gebruik tweestapsverificatie
  4. Maak backups
  5. Beveilig je data
  6. Beveilig draadloze netwerken
  7. Maak veilig gebruik van online diensten
  8. Houd rekening met de zwakste schakel
  9. Schakel expertise in
  10. Blijf ademhalen

Scan: inzicht in je beveiligingsniveau

Wil je weten of je onderneming voldoende beschermd is tegen online criminaliteit? Gebruik dan de hulpmiddelen (diverse checks), stappenplannen en tips van de Veilig Online Ondernemen Academy. Daarmee krijg je direct inzicht in je beveiligingsniveau.

Ben je toch slachtoffer geworden?

Doe dan aangifte bij politie en de Fraudehelpdesk.

Webinar: Een digitaal veilig bedrijf, hoe pak je dat aan?

Dit webinar behandelt verschillende vormen van cyberaanvallen. Stan Hegt, een goedaardige hacker, vertelt hoe en waarom cybercriminelen bij je kunnen komen en hoe jij je daartegen kunt beschermen. Frank Landhuis, eigenaar van Almi Machinefabriek, deelt hoe hij met een hackaanval op zijn systemen is omgegaan. Rene van Etten van cybersecuritybedrijf ThreadStone, vertelt hoe je jezelf kunt onderscheiden met een cyberveilig bedrijf.