10 tips voor een digitaal veiliger bedrijf

De wereld digitaliseert in een hoog tempo. Ook jouw bedrijf is in grote mate afhankelijk van ICT. Denk bijvoorbeeld aan je website, e-mail en online betalingen. Misbruik van kwetsbaarheden in je computersysteem door cybercriminelen is een groot risico voor jou en je klanten. Uit KVK-onderzoek (2017) blijkt dat bijna 40% van de ondernemers te maken heeft gehad met vormen van digitale onveiligheid. Beperk dit risico met onderstaande tips.

Tip 1. Stel automatische updates in

Zwakke plekken in je software zijn een risicofactor. Door periodiek, liefst automatisch, je software te updaten kun je misbruik ervan voorkomen. Doe dit voor alle software op alle systemen in je bedrijf. In ieder geval voor het besturingssysteem op je computer(s). Maar vergeet niet ook alle andere software te updaten. Zoals op je laptops, tablets en smartphones, in apparatuur als routers en firewalls of software van je website of webshop.

Tip 2. Installeer beveiligingssoftware

Je kunt niet zonder goede beveiligingssoftware. Deze houdt veel malware zoals virussen en ransomware buiten de deur. Maar het houdt ook ongewenste binnenkomende en uitgaande netwerkverbindingen tegen. Het beschermt je bovendien tegen spam, phishing of onveilige websites. Natuurlijk is het zaak deze beveiligingssoftware altijd up-to-date te houden. Zoek op internet op 'vergelijk beveiligingssoftware' om te bepalen welke variant bij jouw bedrijf past.

Tip 3. Gebruik tweestapsverificatie

Het is belangrijk dat je voor alle online diensten een goed wachtwoord kiest. Gebruik dit wachtwoord niet opnieuw bij andere online diensten en wijzig het regelmatig. Toch kan het nóg veiliger met tweestapsverificatie. Dit kun je bij steeds meer online diensten zelf instellen. Een cybercrimineel heeft dan niet meer genoeg aan je gebruikersnaam en wachtwoord, bijvoorbeeld verkregen uit een datalek bij een leverancier van een online dienst. Met tweestapsverificatie is bij het inloggen een extra toegangscode vereist die je ontvangt via een vertrouwd apparaat zoals je smartphone.

Tip 4. Maak backups

MMaak regelmatig backups om verlies van data te voorkomen. Gebruik de 3-2-1 backup methode. Altijd 3 kopieën van je data: minstens 2 in je bedrijf en dan op verschillende systemen en minstens 1 buiten je bedrijf, bijvoorbeeld online. Maak het nog veiliger door deze backups te versleutelen (zie tip 5). Test ook regelmatig of het terugzetten van een backup wel écht lukt.

Tip 5. Beveilig jouw data

Je verzamelt en bewaart hoogstwaarschijnlijk klantgegevens zoals adressen en facturen. Die gegevens kunnen privacygevoeligzijn. Daarom is het belangrijk dat je die gegevens, en ook je overige bedrijfsinformatie, in kaart brengt en veilig opslaat om datalekken te voorkomen.Het is verstandig om dit soort belangrijke gegevens te versleutelen (met een wachtwoord te beveiligen). Sinds 1 januari 2016 ben je verplicht om ernstige datalekken direct te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. En vanaf 25 mei 2018 geldt de nieuwe privacywetgeving (AVG).

Tip 6. Beveilig draadloze netwerken

Gemak dient de mens. Even het internet op met je smartphone, tablet of laptop. Dit kan eenvoudig via een draadloze WiFi-verbinding in je bedrijf. Maar, wie kan je draadloze netwerk (gewenst of ongewenst) nog meer gebruiken? Beveilig je WiFi-netwerk daarom altijd minimaal volgens de WPA2-standaard. Wees extra alert als je onderweg een openbaar WiFi-netwerk gebruikt. Werk dan altijd via een VPN-verbinding over dit draadloze netwerk.

Tip 7. Maak veilig gebruik van online diensten

We maken allemaal dagelijks gebruik van online diensten (clouddiensten). Denk bijvoorbeeld aan e-mail en online betalen. Ook telewerken kun je zien als het gebruik van een online dienst. In al deze gevallen benader je jouw data via het internet. Het is belangrijk dat dit via een beveiligde (VPN-)verbinding gebeurt en dat je tweestapsverificatie hebt ingesteld. Er zijn nog twee zaken waar je op moet letten.

Telewerken en webmail: hierbij hebben je werknemers externe toegang tot je bedrijfsnetwerk. Zijn hun thuiswerkplekken net zo goed beveiligd als de werkplekken in je bedrijf?

Online diensten: hoe en waar slaat de leverancier van de dienst je data eigenlijk op? Kun je jouw data desgewenst eenvoudig meenemen naar een andere leverancier? Vraag dit na bij de diverse leveranciers en verzeker je ervan dat het goed geregeld is.

Tip 8. Houd rekening met de zwakste schakel

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Helaas is dat bij digitale veiligheid vaak de mens. Je systemen kunnen nog zo goed beveiligd zijn voor de buitenwereld, maar dan installeert een medewerker opeens onveilige software of steekt hij een onbekende USB-stick in de computer. Maak je medewerkers bewust van zaken rondom digitale veiligheid en gebruik in je bedrijf in ieder geval een informatiebeleid. Spreek af wie binnen je bedrijf toegang heeft tot welke informatie en leg vast wie verantwoordelijk is voor uitvoering en controle van dat beleid.

Tip 9. Schakel expertise in

Het installeren, beheren en onderhouden van je systemen is vakwerk. Schakel altijd een professionele partij in die je ICT en de beveiliging daarvan voor zijn rekening neemt. Wees kritisch want niet elke ICT-leverancier heeft specifieke kennis van digitale veiligheid of ervaring met het tegengaan van cybercrime. Vraag je ICT-leverancier ook naar een Service Level Agreement (SLA).

Tip 10. Blijf ademhalen

Werk constant aan je digitale veiligheid, maar laat je niet bang maken. Het kan immers nooit 100% veilig zijn. Het gaat om de balans tussen risicobeheersing en gebruiksgemak. Blijf dus rustig ademhalen en geniet van de voordelen die digitalisering en internet je brengen. Met gezond verstand, veilig gedrag en deze 10 tips kom je een heel eind.

Meer over cybersecurity?

Een digitaal veilig bedrijf

Interview met ethisch hacker Stan Hegt

Onderzoek (2017) 'Preventie door het mkb tegen digitale fraude'

Heeft deze informatie je geholpen?