Acquisitiefraude

Ondernemers blijven onverminderd doelwit van acquisitiefraude. Bijvoorbeeld door een aanbieding in de vorm van een nepfactuur, of een betalingsregeling die een phishingmail blijkt te zijn. Is dit te voorkomen en wat moet je doen als je al misleid bent?

Wat staat in het contract?

De fraudeurs gaan zo te werk dat u ongemerkt tegen uw wil akkoord gaat met een nieuw af te sluiten contract. Een mondelinge toezegging met een leverancier is overigens ook een overeenkomst. Je komt vaak niet meer onder deze afspraak uit, omdat er opnames zijn van jouw instemming. Wees ook alert als je wordt gevraagd per e-mail je gegevens te bevestigen. Er kan in de kleine lettertjes staan dat je een contract aangaat. Kijk ook of er bedenk-, retour- of ontbindende voorwaarden zijn opgenomen in de algemene voorwaarden. Het kan ook zijn dat een nota een spookfactuur blijkt te zijn.

Wordt de tegenprestatie geleverd?

Juridisch gezien is er pas sprake van fraude wanneer de tegenprestatie niet of nauwelijks wordt geleverd. Vaak voldoet de tegenprestatie niet aan je verwachting, maar klopt deze wel feitelijk zoals in het contract staat omschreven. Het is heel lastig om de bewijslast hiervoor op tafel te leggen. Kijk wat je in een dergelijke situatie kunt doen.

Tips om acquisitiefraude te voorkomen

  • Ga tijdens een eerste verkoopgesprek nooit akkoord met wat voor een aanbieding of opzegging dan ook. Doe nooit mondelinge toezeggingen en laat alles wat je wél zegt, door de verkopende partij zwart op wit zetten en per (reguliere) post naar je opsturen;
  • Controleer na dit eerste telefoontje met deze verkopende partij, of de dienst of het product waarvoor je bent gebeld, wel bestaat. En wat is de reputatie van dit bedrijf, bestaan er geen klachten over?
  • Ga in je administratie na of je eerder contact hebt gehad met de partij waarvan de factuur afkomstig is en bekijk een factuur altijd goed, óók de kleine lettertjes. Instrueer ook je medewerkers altijd goed te lezen wat ze tekenen.
  • Teken nooit voor een advertentieplaatsing als de verkoper je geen schriftelijke bevestiging wil geven van oplage, verspreidingsgebied en controleerbare doelgroep.
  • Check bij de Fraudehelpdesk of er een melding over het bedrijf staat geregistreerd. Is dit niet het geval en heb je alsnog twijfels: neem contact op met de Fraudehelpdesk. De medewerkers van dit fraudemeldpunt kunnen je adviseren en een melding aannemen, ook als het bedrijf al geregistreerd staat.

Toch misleid, wat doen?

Ben je onverhoopt toch ingegaan op een valse aanbieding en ontvang je hiervan een factuur? Betaal deze niet en laat de aanbieder vooral weten waarom je niet betaalt. Meer tips vind je bij de Fraudehelpdesk.

Je kunt bij de Fraudehelpdesk ook jouw geval van acquisitiefraude of de afzender van een spookfactuur melden. De Fraudehelpdesk waarschuwt aan de hand van de meldingen burgers en bedrijven voor frauduleuze handelingen.

Heeft deze informatie je geholpen?