Innovatie

Als mkb'er pitchen bij grote bedrijven

Bram Bloks is oprichter en mede-eigenaar van LaunchAI. Via KVK Business Challenge zocht de jonge IT start-up kansen op nieuwe business. Hij plaatste voorstellen voor oplossingen bij challenges van 4 corporates. Goed onderzoek, balans in het gesprek en creativiteit brachten uiteindelijk hem aan tafel bij KPN en de Politie.

Omdat Bloks wist dat overheidsorganisaties activiteiten hebben voor ondernemers belde hij met KVK. Daar informeerden zij hem over KVK Business Challenge, een programma dat mkb-ondernemers en grote bedrijven met elkaar verbindt. Bloks stelde bij de challenges van de corporates voor zichzelf 2 criteria. “Is het een interessant bedrijf en sluit hun vraagstuk aan bij wat wij kunnen?” Daarbij viel meer dan de helft af. Vervolgens las hij de vraagstukken door, bekeek de video en googlede hij de bedrijven. “Daarbij keek ik hoe ons verhaal bij hun vraagstuk aansloot.” Hij zocht verder naar achtergrondinformatie. “Op de website van de corporate, artikelen op LinkedIn en via Google de medewerkers die in de video staan. Zo weet ik welke taal ze spreken, of het bijvoorbeeld techneuten of managers zijn. Dat neem ik allemaal mee als een soort vooronderzoek naar de klant. Als er in de chat al comments van deelnemers zijn lees ik die ook door om een beeld te krijgen in welke richting ze denken en hoe wij ons daarin kunnen onderscheiden.”

Balans vinden

Nadat Bloks zijn vooronderzoek heeft afgerond, bereidt hij zijn presentatie voor. Daarbij is het belangrijk een goede balans te vinden tussen de hoeveelheid informatie en de waarde ervan. Teveel vertellen kan anderen op ideeën brengen. En als je te weinig geeft komt het misschien niet tot een ontmoeting. Bloks stelt dat je je inbreng moet toespitsen op de vraag die de corporate heeft, dus niet te veel vertellen over wat je allemaal kunt. “Maar vooral over hoe ik het zou oplossen, onze specifieke bijdragen. Dan geef je al aan dat je er over hebt nagedacht. Daarnaast stel je ook gerichte vragen.” Bloks benadert zijn bijdrage als een pitch die je moet finetunen.

Bram Bloks LaunchAI

Wees creatief

Soms lijkt een challenge je niet op het lijf geschreven te zijn. Maar met een beetje creativiteit kunnen daar wel kansen liggen. Dat ervaarde Bloks bij de challenge van de Politie. Zij hadden een vraagstuk over het opsporen van drugsgelden. “Dat kan via het volgen van geldstromen maar daar kunnen wij niet aan bijdragen. Maar wij kunnen wel die criminelen opsporen door de regio te monitoren en te kijken waar ze uithangen. Die data koppelen en daarmee met inzichten komen. Waar zijn ze en op welk moment? Dat is net even een andere insteek maar wel een oplossing die wij kunnen bieden.” De Politie reageerde enthousiast en nodigde LaunchAI uit voor een ontmoeting op de Encounter.

Aan tafel

Tijdens de Global Entrepreneurship Summit 2019 nodigde KPN 3 complementaire mkb’ers uit, waaronder LaunchAI. Bloks had zich goed voorbereid. “Er stond ook wel wat op het spel. KPN is een heel mooi bedrijf waar we graag wat mee doen en we zagen daar heel concreet iets dat we konden oplossen.” Hij gaf een korte presentatie over hun mogelijkheden. “Ik heb de challenge van KPN nog eens doorgenomen en hun jaarverslag gelezen, dus ik wist dat ze de groenste provider willen zijn. Ook de medewerkers van KPN die de challenge presenteerden, heb ik op LinkedIn bekeken want dan weet je waar ze mee bezig zijn en of zij beslissingsbevoegd zijn.” Het enthousiasme was na afloop bij iedereen groot en KPN wil met alle partijen verder gaan. In de weken na de Encounter zijn er meerdere gesprekken geweest. Bloks praat nu binnen KPN met de toekomstige gebruikers en er ligt een concreet voorstel om samen aan de slag te gaan. Binnenkort hoort hij meer.

Plek veroveren

In december 2018 schreef Bloks samen met zijn compagnon zijn bedrijf in bij KVK. “Als jonge start-up moeten wij onze positie in de markt bevechten. Wij willen groeien en meer klanten helpen hun digitale infrastructuur op orde te brengen om daadwerkelijk data-gedreven te gaan werken en AI te integreren in hun bedrijfsprocessen. Via KVK Business Challenge kom je in contact met grote partijen en potentiële klanten. Als je nog niet zo lang bestaat, moet je jezelf nog in de markt bewijzen. Ondanks dat we professioneel zijn en we op technologisch vlak juist ver vooruit lopen. Als je dan met een paar grote corporates werkt, geeft dat vertrouwen in wie je bent en de kwaliteit die je levert als bedrijf. Deelname aan KVK Business Challenge helpt daarbij. Je gaat samen aan de slag en je kunt laten zien dat je ook waar maakt wat je beweert.”

Meer weten over de mogelijkheden van KVK Business Challenge? Regelmatig zetten wij nieuwe challenges live.
Michiel de Jong

Als KVK-adviseur Innovatie ondersteun ik ondernemers bij strategie en groei. Via social media deel ik graag inspirerende innovaties.

InspiratiePage