Big data, wat kun je ermee?

De analyse van big data kan ook voor jouw bedrijf kansen bieden voor groei of het verbeteren van processen. Door uit ruwe gegevens de juiste kennis te halen, kun je efficiënter werken of je klanten beter bedienen.

Groeikansen met big data

De hoeveelheid data die wij met elkaar produceren groeit explosief. Het sturen van mailtjes en tweets, het maken van video’s en foto’s, het gebruik van apps, surfen op internet, metingen van sensoren en bellen met je smartphone. Alles levert (digitale) data op. Computers worden steeds sneller en krachtiger en zijn in staat om die grote berg aan data te analyseren. Zo’n analyse kan patronen en verbanden ontdekken die de mens zelf niet kan maken. Dit levert nieuwe inzichten op en zelfs de mogelijkheid om zaken te voorspellen. Bijvoorbeeld of er een griepepidemie aankomt, maar ook welke bestellingen een webwinkel binnenkort kan verwachten. De groei van de hoeveelheid data, databronnen en analysemogelijkheden, wordt vaak aangeduid met de term big data.

Kansen voor ieder bedrijf

Inzicht en voorspelkracht kun je als ondernemer inzetten om je bedrijfsproces efficiënter te maken, bestaande producten te verbeteren of nieuwe producten te ontwikkelen. Bedrijven die in staat zijn om uit de ruwe data de juiste kennis te halen, hebben een voorsprong op de concurrent. Een detaillist kan zijn klant een gerichter, persoonlijker aanbod doen, een transporteur een efficiënter routeschema opstellen. Ieder bedrijf heeft data en kan daar voordeel uit halen. De waarde van data wordt steeds vaker onderkend. Soms zelfs aangeduid als ‘Het nieuwe goud’ of ‘De nieuwe olie’.

Boost je business met data

Bekijk hier het gratis e-book Big Data.

Zie ook

Heeft deze informatie je geholpen?

Zie ook