Innovatie

100 dagen corona: herpakken en doorgaan

Ruim 100 dagen coronamaatregelen, hoe hebben ondernemers deze periode beleefd en hoe staan ze er nu voor? Staan je ondernemersactiviteiten op een laag pitje of heb je juist opgeschaald? Deze 5 ondernemers blikken terug op 100 dagen corona.

Alsof je helemaal opnieuw begint

"Nee, dit is niet mogelijk." Petra Tebbe was net thuis van een drukke dag in haar lunchroom ‘Bij Peet’ in Deventer toen ze hoorde over de horeca lockdown. In haar stem klinkt nog steeds de verbijstering door. "Mijn lunchroom moest van het ene op het andere moment dicht. Ik weet nog dat ik er vanuit ging dat het niet lang zou duren. Maar je volgt het nieuws en praat met collega’s. Dan besef je opeens: als we straks weer opengaan, dan wordt alles anders."

Bij McDonalds

Tebbe besluit zicht te richten op de afhaalmarkt, in eerste instantie met ‘koffie to go’. Maar het contact met de klanten is anders dan ze gewend is. “Ik voelde me net alsof ik bij McDonalds werkte. Mensen komen binnen en zijn weer weg. Even een praatje was er niet bij. Terwijl ik dat contact met mijn gasten zo belangrijk vind. Mensen kwamen ook juist voor de gemoedelijke sfeer.”

Afhaalmaaltijden

Uiteindelijk stapte Tebbe over op afhaalmaaltijden. “Ik ging weer doen waar ik ooit, 15 jaar geleden, mee was begonnen. Ovenschotels, hartige taarten, quiches maken. Een gezonde, normale daghap met een flinke portie groenten. Zoiets was er nog niet.” De afhaalmarkt was wel even wennen. “Van spullen inkopen en een webwinkel opzetten tot weer ontdekken wat mensen lekker vinden. Ik moet weer helemaal opnieuw beginnen.”

Weer perspectief

Inmiddels ziet ze weer wat perspectief. “Mensen reageren enthousiast op de maaltijden en ik krijg goede kritieken. Daar doe ik het voor, tevreden mensen. Laatst belde een van mijn vaste gasten om een lunch voor 80 personen te bestellen. ‘Je hebt een hoge gunfactor, zei ze.’ Daar word ik heel blij van.”

Nieuwe dingen uitproberen

Een plek veroveren in de voor haar nieuwe markt kost tijd en energie. “Ik ben continu bezig. Hoe kan ik het het best invullen? Wat voor ideeën heb ik nog?” Ze probeert regelmatig nieuwe dingen uit. “Een collega van me heeft een reisbureau voor kleine groepjes. We hebben bedacht dat zij uitjes organiseert en dat ik dan voor een picknickmand zorg. Ik doe mijn stinkende best om mijn kop boven water te houden.”

Petra Tebbe
  • Petra TebbePetra Tebbe
  • Lunchroom Bij Peet Lunchroom Bij Peet
  • Deventer Deventer

Petra Tebbe

Eigenaar lunchroom Bij Peet

Ze zou het liefst de zaak zo snel mogelijk weer ombouwen naar het gezellige en knusse lunchtentje dat het altijd was. “Maar zolang de regels niet worden versoepeld, ga ik door met de afhaalmaaltijden. Voorheen waren er op drukke dagen 22 mensen binnen. Nu kan ik met geen mogelijkheid binnen fatsoenlijk draaien.”

“Ik moet weer helemaal opnieuw beginnen; BijPeet

Je draai vinden in crisistijd

Crowdcom had een mooi jaar voor de boeg. De portefeuille was vol en de uitbreidingsplannen lagen klaar. Maar het bedrijf, dat crowdmanagement advies geeft aan onder andere evenementenorganisaties, zag in één klap de agenda leeggeveegd.  “De eerste gedachte was: daar gaat 2020,” vertelt eigenaar Marijn Roelofsen.

Het eerste doel was schade beperken. “Ik heb drastisch gesneden in de kosten. Contracten opgezegd dan wel geannuleerd en een verhuizing versneld doorgevoerd. In een vroeg stadium voor het team de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) aangevraagd. Vervolgens zijn we in de zesde versnelling gaan omdenken. Wat kunnen wij nog meer met onze kennis en kunde?” Al snel hielp het bedrijf mee met de regelgeving van noodvoorzieningen voor dak- en thuislozen en voor coronapatiënten.

1,5 meter loket

Daarna richtte Crowdcom samen met partner Artishock het 1,5 meter loket op. “We gingen op consult om met bedrijven het nieuwe normaal uit te werken. Normaal verwijzen we zo’n 60.000 mensen via signing en routing op grote events. Nu kwamen we erachter dat je dan ook publieksstromen in theaters, winkelcentra en ziekenhuizen kan managen.”

Ondertussen nam de drukte in de winkelstraten weer toe. Dat had een positief effect op de behoefte aan publieksmonitoring en tellingen. “Tilburg was de eerste stad die hiermee aan de slag wilde. Zij wisten: we moeten sturen op data. Hoeveel mensen komen er, waar komen ze vandaan en hoe kunnen we de drukte beter gaan spreiden?” Dankzij deze opdracht ontwikkelde het team een nieuw product, de druktemeter. “We zijn trots op deze online tool. Bezoekers zien vanuit huis hoe druk het is in de stad.”

DNA van je bedrijf

Roelofsen leerde dat de diensten die je aanbiedt in crisistijd, wel moeten aansluiten op het DNA van je bedrijf. “Het 1,5 meter loket is een hele goede tool. Het maakte beide bedrijven zichtbaar en hield ons actief. Maar je wilt een duurzame oplossing, die je ook na corona kan volhouden. Voor ons zijn dat de druktemeters en publiekstellingen. Daar leggen we de focus op.”

Draai vinden

Uiteindelijk vond Crowdcom zijn draai. “Het doet natuurlijk hartstikke pijn om je deur dicht te doen en de auto in te leveren. Maar het daagt je ook weer uit om nieuwe manieren te verzinnen. Het heeft mij persoonlijk enorm gesterkt om hierbij de kracht van mijn team te kunnen benutten.”

Marijn Roelofsen
  • Marijn RoelofsenMarijn Roelofsen
  • Eigenaar CrowdcomEigenaar Crowdcom
  • 5 medewerkers5 medewerkers

Marijn Roelofsen

Eigenaar Crowdcom

Crowdcom heeft zich gespecialiseerd in publiekstellingen en crowdmanagement voor evenementen, publieke gebouwen en stedelijk gebied. Het bedrijf bestaat 5 jaar en heeft een stevige achtergrond als producent van grootschalige evenementen. Bij gebrek aan een passend product in de markt zijn ze zelf analysetools gaan ontwikkelen, met het online Event Dashboard van Crowdcom als resultaat.

“Ik heb veel aan de kracht van mijn team; crowdcom.nl

Sneller opschalen

Maaike Stift van EatPeasy bezorgde verse, plantaardige maaltijden op kantoren. Op vrijdag hoorde ze dat bedrijven dicht gingen en mensen thuis moesten gaan werken. Nog diezelfde dag ging de website op de schop. “Ik paste het businessmodel aan. Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis. Die vrijdagavond bestelde ik ook meteen een elektrische bakfiets.”

De ommezwaai pakte bijzonder goed uit. De klanten hebben nu meer commitment met haar bedrijf. “Voorheen zetten we de maaltijd in de koelkast op het werk. Nu komen we aan huis en zien de mensen. Je kunt je verhaal vertellen en krijgt reactie. Mensen delen hun ervaringen sneller met anderen.” Ook de promotie loopt beter. “We fietsten kris kras door Rotterdam. De bakfiets zorgde voor veel bekijks. We konden aan veel mensen onze flyer meegeven.” Financieel ging het er ook op vooruit. Easypeasy groeide zelfs. “We bezorgen nu dagelijks meer maaltijden en we hebben sinds kort een bezorger in dienst.”

Uitbreiden

De bezorging aan huis lijkt een makkelijke manier om sneller op te schalen. “Ik bereik nu de mensen die gemotiveerd zijn om bij mij te bestellen. Het kost veel meer energie om bedrijven over de streep te trekken mee te werken.” Veel eerder dan verwacht, denkt Stift al aan uitbreiden. “We gaan kijken of we ook buiten Rotterdam thuis kunnen bezorgen.”

Als het straks weer allemaal kan, gaat Stift zich ook weer richten op grotere bedrijven en sportscholen. “We zoeken pick-up locaties, waar veel mensen samenkomen. Dat kan een groot bedrijf zijn, maar bijvoorbeeld ook een sportschool. Voor mensen is het service om na het werk of na het sporten een maaltijd mee te nemen. Voor ons is het een manier om efficiënt meerdere maaltijden af te leveren.”

Andere manieren

Voor Stift hielp het om weer terug te denken aan haar missie. “En mezelf de vraag stellen of er andere manieren zijn om mijn missie te bereiken. Als je puur naar je businessmodel kijkt, dan zit je vast in wat je al doet. Als je kijkt waarom je ooit begonnen bent, kun je weer op nieuwe ideeën komen. Dat was voor mij een eyeopener. Het hoeft niet precies zo te gaan als ik aan het begin heb bedacht.”

Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis
  • Maaike Stift Maaike Stift
  • Eigenaar Eat.PeasyEigenaar Eat.Peasy
  • RotterdamRotterdam

Van bezorging op het werk naar bezorging aan huis

Maaike Stift

Met een flinke passie voor voeding en gezondheid, gecombineerd met een afgeronde studie in Plant-Based Nutrition startte Maaike Stift EAT.PEASY. Eerst naast haar baan bij Coolblue en sinds juli 2019 volledig. Haar missie? Zoveel mogelijk mensen laten ervaren hoe lekker, veelzijdig en gezond plantaardig eten is.

“Het hoeft niet precies te gaan zoals ik heb bedacht; eatpeasy.nl

Meer tijd voor het huisdier

Op het ergste voorbereid zijn. Dat was de strategie van Mathijs Vonk Noordegraaf en zijn vrouw aan het begin van de corona-uitbraak. 14 jaar geleden opende Vonk Noordegraaf zijn eerste dierenwinkel. Inmiddels hebben hij en zijn vrouw 3 zaken. “We hebben al die jaren keihard gewerkt.” De schrik sloeg toe dat zij de zaak ook zouden moeten sluiten. “We wisten niet waar we aan toe waren of wat ons nog te wachten stond.”

Vonk Noordegraaf had gelijk een noodplan klaar. Direct aan het begin van de lockdown liet hij zijn klanten weten gratis aan huis te bezorgen. “We dachten: als we dan dicht moeten, dan gaan we wel bezorgen. We wilden onze klanten blijven bereiken.” Bezorging aan huis was niet nieuw voor de ondernemers. “We deden het al wel, maar dan vanaf een bepaald bedrag. We doen alles zelf. Bezorging aan huis komt daar dan nog eens bij.” 

Hamsterweken

Het noodplan van de ondernemers staat nog altijd in de ijskast.  Want het tegenovergestelde gebeurde. Mensen kwamen juist meer naar de winkel, om voer in te slaan. “Het waren de hamsterweken, net als in de supermarkten.“ Hoewel de marge op het voer laag is, zagen de ondernemers geld op de bankrekening binnenkomen. “Lekker natuurlijk, dachten we, voor het geval er klappen vallen.”

Omzetstijging

Die klappen zijn er tot nu toe niet gekomen. 2 van de 3 winkels lieten een omzetstijging zien. “Mensen brachten meer tijd door met hun huisdier. Ook zagen we dat meer mensen in deze tijd een huisdier namen.” In de afgelopen 3 maanden verkocht de ondernemer net zoveel dieren als normaal in een heel jaar.” Zelfs hun winkel in het stadshart profiteerde. “Normaal zorgt het winkelend publiek daar voor extra inkomsten. Nu kwamen mensen gericht naar de winkel om een konijn of spullen voor hun puppy te kopen.”

Mathijs Vonk Noordegraaf
  • Mathijs Vonk NoordegraafMathijs Vonk Noordegraaf
  • 3 vestigingen 3 vestigingen
  • 5 werknemers 5 werknemers

Mathijs Vonk Noordegraaf

Eigenaar Vonk Diervoeders

Op zijn 16e stond Mathijs al op de zaterdagen te werken in de dierenspeciaalzaak in Krimpen aan de Lek. Samen met zijn vrouw Stephanie runt hij nu drie zaken met veel passie voor het vak van dierenspecialist.

“We hadden ons op het ergste voorbereid; Vonk Diervoeders

Terug naar de essentie

Via het online platform Heerlijk van Arthur Bassant reserveerden mensen met korting de laatste lege stoelen in sterrenrestaurants. Maar die gingen plotseling dicht. “Ons eerste idee was om restaurantbonnen te verkopen. Mensen zouden die dan kunnen besteden als de restaurants weer opengaan.”

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) was Bassant voor. “KHN pakte het meteen groot aan. Daar konden wij niet tegenop.” Dat bracht het team van Bassant terug naar de tekentafel. Ze stelden de vraag: wat is onze essentie? “Ons platform brengt restaurants en mensen die lekker willen eten, samen. Hoe brengen we die verbinding nog meer tot stand? We zagen dat steeds meer restaurants zich richtten op ‘sterreneten’ aan huis. Daar zijn wij op in gaan spelen.”

Nieuwe energie

Het samen bedenken van nieuwe initiatieven bracht energie. “Dat is belangrijker dan de financiële bijdrage. Door de NOW hebben we het team grotendeels behouden. Nu stellen medewerkers zelf voor het vakantiegeld naar oktober door te schuiven. Zo’n gebaar zorgt dat je hard wil knokken om je mensen te behouden.”

Eerder dan Basssant verwachtte, belden de aangesloten restaurateurs op. “Ze wilden 7 dagen in de week open en het liefst 100% draaien.” Door het platform realiseerden de restaurateurs een hogere bezetting en een gegarandeerde omzet. En ook Bassant verdiende weer geld. “We zitten nu op ongeveer een derde van de omzet. Ik ben ongelofelijk trots dat we dat al weer bereiken.”

Sterk in core-business

Voorlopig is Bassants doel sterk blijven in zijn core-business, waar het succes begon. Nieuwe initiatieven toetst hij eerst aan de essentie. Of Bassant doorgaat met sterreneten voor thuis, is nog onzeker. “Het is moeilijk te voorspellen of die markt blijft bestaan. Moet je dan wel investeren om het platform uit te breiden? Dat zijn moeilijke beslissingen.“

Niet verkopen

Het leverde Bassant veel op om in gesprek te gaan met zijn klanten. “Even niet verkopen en direct onderhandelen over de marge. Maar eens vragen aan de klant hoe het nu echt gaat. En dan kijken of je elkaar kan helpen of iets voor elkaar kan betekenen.”

Van verdienen aan restaurants naar restaurants redden
  • Arthur Bassant Arthur Bassant
  • eigenaar Heerlijk en Redderestaurantseigenaar Heerlijk en Redderestaurants
  • 16 medewerkers16 medewerkers

Van verdienen aan restaurants naar restaurants redden

Arthur Bassant

HEERLIJK.nl is een culinair platform dat consument en restaurant samenbrengt. Ze willen dat mensen over de mogelijke gastronomische drempel heen stappen en ervaren hoe HEERLIJK culinaire uitstapjes kunnen zijn

“Ga in gesprek met je klanten; redderestaurants.nl
Herlinda Blokker

Als KVK-adviseur informeer, inspireer en help ik ondernemers te versnellen tot duurzaam ondernemen. Steeds vaker gaan goed doen voor mens, milieu & maatschappij samen met ondernemerschap, groei en innovatie. Daar liggen kansen.

InspiratiePage