Digitaal ondernemen

Bereik meer klanten via online verkoop van je dienst

Op zoek naar nieuwe klanten voor je dienstverlening? Bied je dienst ook op internet aan. Dat verlaagt de drempel voor klanten om bijvoorbeeld een afspraak te maken of een dienst te boeken. 5 tips over hoe je online nieuwe klanten bereikt.

Nieuwe klanten die na een schoonheidsbehandeling meteen online een vervolgafspraak boeken. Dat levert het online afsprakensysteem Simone Duijvestijn op. De eigenares van schoonheidssalon Pure Perfection vertelt: “Het online afsprakensysteem is laagdrempelig voor klanten. Ze kunnen zelf kijken wanneer er plek is en welk tijdstip hun het beste uitkomt. Ik gebruik dit afsprakensysteem nu 2 jaar. Het voorkomt veel heen en weer bellen of appen.”

Het online vermarkten van je dienstverlening kan via verschillende marketingkanalen. Onderstaande 5 middelen je je dienst online aan te bieden.

1. Maak een website

Je dienst is zichtbaarder als je deze ook online bekendmaakt. Met een website verleid je mensen je dienst te gebruiken. Zie het als een soort visitekaartje. Het is de plek waar nieuwe en bestaande klanten lezen over je aangeboden dienst, prijzen, voorwaarden en openingstijden.

Bedenk van tevoren wat je nodig hebt voor je website of, als je deze al hebt, eventueel een online verkoopsysteem. Ben je een kapper of net als Duijvestijn schoonheidsspecialiste, zorg dan voor een realtime afsprakenplanner. Werk je online met privacygevoelige gegevens, investeer dan in een goede beveiliging van je website.

Ontdek nog meer tips in dit artikel over zakelijke websites maken.

2. Zorg dat klanten je online vinden

Een website is pas zinvol als klanten deze weten te vinden. Zorg daarom voor een goede vindbaarheid, bijvoorbeeld via Search Engine Optimalisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

SEO

Met SEO zorg je dat de informatie op je website afgestemd is op woorden waarnaar mensen zoeken in zoekmachines als Google. Ben je een schoonheidsspecialiste die gespecialiseerd is in nepwimpers? Laat de term ‘nepwimpers’ dan terugkomen op je website en in artikelen. Heb je een rijschool die lessen aanbiedt voor mensen met een handicap? Beschrijf dat dan in meerdere berichten op je website, zodat mogelijke klanten je daarop vinden in zoekmachines. Gebruik eventueel dit SEO-stappenplan.

SEA

Levert het afstemmen van je website op zoekwoorden onvoldoende resultaat op? Dan is SEA een optie. Met SEA krijgen je websitepagina’s, tegen betaling, een hogere positie in zoekresultaten. Ze worden dan weergegeven als advertenties. Deze advertenties hebben een herkenbaar kader, zodat mensen zien dat jij hebt betaald voor die hoge positie.

3. Verzamel klantreviews

Het online lezen van klantreviews zorgt voor extra aankopen. 9 op de 10 consumenten leest namelijk reviews voordat ze iets kopen. Zeker wanneer je je dienstverlening online aanbiedt, is het verzamelen van klantreviews een logische stap om nieuwe klanten te werven.

Voor lokale ondernemingen als Pure Perfection is een Google Mijn Bedrijf-account handig, omdat je vindbaar bent in de zoekmachine van Google en Maps. Wanneer klanten bijvoorbeeld ‘schoonheidsbehandeling’ zoeken in 1 van de genoemde zoekmachines, komen ze bij je reviewpagina uit. Het verzamelen van klantreviews zorgt ervoor dat je (potentiële) klant continu actuele reviews ziet. Je kunt ook een testimonial-pagina op je eigen website aanmaken.

4. Maak gebruik van social media

Zorg dat je naast een website en een eventuele webwinkel aanwezig bent op verschillende socialmediakanalen en communiceer actief over je dienstverlening. Hiermee vergroot je de bekendheid ervan.

Bedenk hoe je je socialmediakanalen in combinatie met je website inzet. Wil je contact houden met de klanten van je sportschool over voedingsschema’s? Dan is WhatsApp geschikt. Wil je foto’s of filmpjes van spieroefeningen delen? Ga dan voor Instagram of Facebook. Je website gebruik je dan aanvullend voor de verkoop van bijvoorbeeld sportabonnementen. Social media kun je ook inzetten om je aanbiedingen te promoten.

Duijvestijn geeft bijvoorbeeld schoonheidstips voor de dagelijkse routine, promoot speciale feestdagenacties en nieuwe producten.

5. Ga aan de slag met e-mailmarketing

Met e-mailmarketing kun je bestaande of potentiële klanten benaderen met informatie over je dienstverlening of nieuwe acties. Je stuurt mailings aan een adreslijst, waarvoor iemand zich heeft ingeschreven. Vraag klanten bij het boeken van een afspraak of ze zich willen aanmelden voor je e-maillijst en verstuur bijvoorbeeld maandelijks een e-mail met informatie die aansluit bij je dienstverlening.

Om haar diensten online extra onder de aandacht te brengen, is Duijvestijn onlangs met een nieuwsbrief gestart. “Uiteraard verwijs ik daarin door naar mijn dienstverlening en online afsprakensysteem. Daarnaast deel ik relevante informatie over nieuwe producten en persoonlijke tips. De openingsstatistieken van de mailing zijn goed, dus de nieuwsbrief wordt gelezen en zorgt voor extra zichtbaarheid.”

Tijdwinst door online verkoop

Benieuwd wat het online aanbieden van je dienst in de praktijk oplevert? Duijvestijn heeft vooral tijdwinst voor zowel klanten als haarzelf. “Klanten zijn erg tevreden over het online boekingssysteem, omdat het fijn en makkelijk werkt. Een vervolgafspraak voor bijvoorbeeld nepwimpers is zo geboekt. Dit resulteert in meer afspraken in mijn agenda, wat uiteindelijk natuurlijk meer omzet en winst oplevert.”

Een succesvolle site

Haal het beste uit de website en webshop door steeds te vernieuwen. Bekijk de video voor inspiratie.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Meer tips over online marketing? Bekijk de toolkit Online Ondernemen.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage
Marketing en personeel