Digitaal ondernemen

Cookies en de kansen voor ondernemers

  • Alles over
  • Redactie KVK
  • Bijgewerkt 17 mrt 2021
  • 5 min lezen
  • 942
Wist je dat je met cookies veel informatie over de bezoekers van je website verzamelt? Die informatie biedt interessante kansen voor jou als ondernemer.

Om te profiteren van de informatie die je met cookies verzamelt, moet je weten wat cookies precies doen. En aan welke regels je je als ondernemer moet houden. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar persoonlijke gegevens over je bezoekers opslaan.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die opgeslagen worden op de computer of telefoon van de bezoeker van je website. In die tekstbestandjes staat informatie over de bezoeker. De manier waarop de bestandjes deze informatie vastleggen, is nog het best vergelijkbaar met een verborgen camera. Want in de praktijk merkt de bezoeker van je website er niets van. Cookies leggen allerlei informatie vast. Hoe laat kwam de bezoeker binnen? Hoe lang bleef hij in je winkel? Wat kocht hij? Naar wat voor producten keek hij nog meer? Of zelfs: wat bekeek of kocht je klant bij andere winkels?

Standaard verzamelt elke website cookies, zelfs als jij daar als eigenaar van de website niets mee doet. Je hebt hier geen speciale software voor nodig en het kost jou en de bezoeker van je website niets. Er zijn verschillende soorten cookies, die elk een ander soort informatie verzamelen. Je kunt zelf aanpassen of en welke cookies jouw website gebruikt.

Wat doen cookies?

Cookies slaan informatie op over de bezoeker van je website. Afhankelijk van het type cookie, kan het jou nuttige inzichten over je bezoekers geven. Voor je bezoeker kan het gebruiksgemak opleveren. Er zijn 3 soorten cookies:

Functionele cookies

Functionele cookies zorgen ervoor dat je website makkelijker en sneller werkt. Ze onthouden bijvoorbeeld hoe je website eruitziet, zoals tekst en afbeeldingen. Hierdoor laadt je website sneller. Is je website in meerdere talen beschikbaar? Dankzij deze cookies hoeft je gebruiker zijn taalvoorkeur niet elke keer opnieuw aan te geven. Als je een webshop hebt, onthouden functionele cookies wat een klant in zijn winkelmandje gelegd heeft. Functionele cookies zijn dus vooral nuttig voor je bezoekers.

Analytische cookies

Analytische cookies volgen het gedrag van de bezoekers op je website. In de cijfers zie je dan bijvoorbeeld terug welke pagina de klant het meest bezoekt. Door deze gegevens te analyseren, verzamel je allerlei inzichten over je klanten. Deze cookies zijn dus vooral nuttig voor jou.

Tracking cookies

Tracking cookies volgen het gedrag van de bezoeker niet alleen op jouw website, maar over het hele internet. Tracking cookies worden geplaatst door bedrijven die voor hun inkomsten afhankelijk zijn van advertenties. Denk aan Facebook of YouTube. Ze verzamelen zoveel mogelijk gegevens om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te sturen. Tracking cookies zijn dus vooral nuttig voor andere bedrijven.

Cookies en AVG

Sla je met cookies persoonlijke gegevens over bezoekers op? Dan moet je je houden aan de privacywet AVG. Volgens deze wet ben je verplicht om te melden welke cookies je website verzamelt en wat je met de cookies doet. Dit leg je uit aan je bezoekers in een privacyverklaring op je website. Daarnaast moet je voor het plaatsen van tracking cookies ook toestemming vragen aan de bezoeker. De hoofdregel is: wanneer cookies de privacy van bezoekers schenden, moet je expliciet toestemming vragen vóórdat je de cookies plaatst.

Toestemming

Toestemming vraag je via een pop-up scherm op je website waarin bezoekers aangeven welke cookies zij wel en niet willen ontvangen. Die toestemming moet expliciet zijn: de websitebezoeker moet een actieve handeling verrichten om toestemming te geven. Hij moet bijvoorbeeld een hokje met ‘ja’ aanvinken. Het principe ‘wie zwijgt, stemt toe’ geldt niet. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens vragen veel websites nog op onjuiste wijze toestemming.

Er komt een wet die het voor consumenten mogelijk maakt om hun cookievoorkeuren niet per website, maar in 1 keer in te stellen. De ingangsdatum van deze wet is nog niet bekend.

Kansen

Cookies bieden kansen voor jou als ondernemer. Dit zijn de belangrijkste:

Inzichten uit cijfers gebruiken

De informatie die je met cookies verzamelt levert interessante inzichten op over de bezoekers van je website. Hiervoor ga je aan de slag met analytische cookies.

Stel dat je een fysieke winkel hebt waar je voornamelijk kaas, maar daarnaast ook noten verkoopt. Voor beide producten heb je een aparte pagina op je website. Als je in de cijfers terugziet dat de pagina over noten veel meer bezocht wordt, kan dat betekenen dat je klanten meer interesse hebben in noten dan in kaas. Mogelijk gaat je omzet omhoog als je noten een duidelijkere plek in je winkel geeft.

Analytische cookies kunnen je ook vertellen waar je bezoekers vandaan komen. Stel dat je winkel in Utrecht staat, maar uit de cijfers blijkt dat de meeste bezoekers van je website uit Gelderland komen. Dan kun je meer mensen uit die regio naar je zaak trekken door bijvoorbeeld lokaal te adverteren. Mogelijk kun je zelfs een nieuw filiaal openen in Gelderland.

Extra tijdsinvestering

Aan de slag gaan met analytische cookies vergt wel een extra tijdsinvestering. Je moet leren hoe je de inzichten die je met cookies verzamelt, leest en vervolgens toepast. Je doet dit met de gratis tool Google Analytics. Bepaal of je die tijdsinvestering de moeite waard vindt.

Transparant zijn over cookies

Voorheen wisten consumenten weinig over cookies. Inmiddels is er meer informatie beschikbaar en zijn er meer regels over het gebruik van cookies bij gekomen. Een van de gevolgen hiervan is dat consumenten cookies niet langer blind accepteren. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn dat hun privacy in gevaar komt. Dat kan betekenen dat consumenten bedrijven mijden die hun cookiebeleid niet op orde hebben. Door transparant te zijn over cookies onderscheid je je van andere bedrijven. Op die manier kun je klanten voor je winnen. Dit doe je met een simpele en duidelijke verklaring op je website waarin staat welke cookies je verzamelt en waarom.

Maak je website professioneel met deze tips voor het maken van een zakelijke website.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage