Digitaal ondernemen

Data, big of niet, biedt kansen

  • Alles over
  • Redactie KVK
  • Bijgewerkt 16 jun 2021
  • 4 min lezen
  • 789
Big data: een term die niet direct aanzet tot actie. Volgens data-expert Sanne Menning ligt dat aan het woord 'big'. Het woord zorgt onterecht bij veel ondernemers voor een ver-van-mijn-bed-show-gevoel. En dat terwijl werken met data veel kansen biedt aan zowel kleine als grote bedrijven. Lees hoe jij je voordeel doet met big data en wat de risico's zijn.

Jarenlang adviseerde Menning ondernemers vanuit het IT-bedrijf Macaw over de inzet van data. Tegenwoordig werkt ze bij Albert Heijn als data science lead. “Het mooiste aan data vind ik de combinatie van de technische en zakelijke kant. Door data op de juiste manier in te zetten, kun je betere beslissingen te nemen. Zowel voor de korte als de langere termijn.”

Wat is data?

Data is het Engelse woord voor gegevens. Alle bedrijfsgegevens die je digitaal vastlegt noem je data. Denk hierbij aan cijfers, zoals inkoopgegevens of transacties, maar bijvoorbeeld ook aan documenten, zoals contracten of een leverancierslijst. Ook vallen digitale foto’s en camerabeelden onder data.

Betere beslissingen

Waarom biedt werken met data kansen? Menning legt uit: “Als mensen nemen we maar een beperkt aantal elementen mee in onze overwegingen. Data houdt rekening met een enorme hoeveelheid elementen. Daarom kan data door ondernemers worden ingezet om complexe relaties vast te stellen, waar wij mensen niet toe in staat zijn. Bovendien laat data zien hoe een situatie echt is. Conclusies die je trekt aan de hand van data baseer je op feiten in plaats van op aannames of een onderbuikgevoel.”

Vraagstukken

Er zijn volgens Menning allerlei vraagstukken waarbij data je helpt met het formuleren van een antwoord, zoals:

  • Hoe verlaag ik mijn bedrijfskosten?
    “Een analyse van bestaande data toont aan welke elementen samenhangen met kosten. Dit geeft vaak inzichten die je eerder niet zag. Misschien is je personeel een grotere kostenpost dan je dacht, omdat de analyse ook oproepkrachten meeneemt, terwijl je daar zelf geen rekening mee hield. Of blijkt het brandstofverbruik van het wagenpark toch wel erg hoog. Door te werken met data krijg je inzichten als deze, waarmee je onderbouwde beslissingen neemt.”
  • Kan ik over 2 jaar een 3e filiaal openen?
    “Een nieuw filiaal openen is een grote beslissing voor je bedrijf. Stel daarom nu vast welke data je nodig hebt. Welke data dat is, verschilt per bedrijf. Door over data na te denken, ben je in staat om alles wat ook maar enigszins relevant lijkt mee te nemen. Mis je nog data? Start dan direct deze data te verzamelen. Over 2 jaar heb je alle informatie in handen om een goed onderbouwde beslissing te nemen.”
  • Hoe verhoog ik het aankoopbedrag van mijn klanten?
    “Het is ook mogelijk om data direct toe te passen. Bijvoorbeeld door suggesties te doen aan klanten die online winkelen. Op basis van de producten die een klant in zijn mandje stopt, toont de webshop automatisch bijpassende mogelijkheden. Een doeltreffende manier om het aankoopbedrag te verhogen.”

Risico’s

Aan werken met data zijn ook risico’s verbonden. Menning vertelt: “Een conclusie achteraf met data onderbouwen is een veelgemaakte fout. Je onderzoekt dan dat het een goed idee is, niet of het een goed idee is.” Daarnaast nemen bedrijven vaak per ongeluk elementen mee in hun onderzoek die niet relevant zijn voor hun probleem. Zo trek je conclusies gebaseerd op de verkeerde gegevens. Ten slotte is ook privacy een belangrijk risico. “In de privacywetgeving AVG is vastgelegd dat je niet alle data van je klanten op mag slaan. Er zijn voorbeelden bekend van bedrijven die boetes van meer dan 500.000 euro kregen.”

Data-expert

Om alles uit je data te halen en risico’s waar mogelijk te verkleinen, adviseert Menning altijd een data-expert in te schakelen. “Wil je dat data een centrale plaats in je bedrijf inneemt? Investeer dan in een goede opleiding voor jezelf of je personeel of in een gecertificeerd data-expert. Maar ook als je de eerste stappen met data zet, helpt een expert je op weg.”

Beste resultaten

Ga je aan de slag met data? Verlies het zakelijke element dan niet uit het oog. Je bereikt de beste resultaten als je data- en inhoudelijke experts laat samenwerken. Menning: “Mijn ervaring is dat inhoudelijke kennis onmisbaar is. Die kennis is heel belangrijk om de data te duiden. Ik kan een ingewikkelde analyse naar relevante elementen uitvoeren, terwijl een inhoudelijk expert me direct kan vertellen wat de belangrijkste elementen zijn. Dat scheelt veel tijd en geld, omdat je weet in welke richting je moet zoeken. Zo benut je de kansen van data het beste.”

Lees alles over de ervaringen van de kapper die klanten aan zich bindt met data.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage
Marketing en personeel