Data en internet in uw voordeel

Internet heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Succesvolle bedrijven zetten de kracht van online slim in en benutten hiervan de mogelijkheden. Door digitalisering en snelle technologische ontwikkelingen ontstaan nieuwe kansen voor dienstverleners. Hoe kunt u hier het beste op inspelen? Zorg voor meer flexibiliteit en beweeg mee met uw klanten en markten. Drie tips om met behulp van technologie, data en internet uw klant beter te leren kennen.

Tip 1. Zorg dat u online vindbaar bent

Uw online vindbaarheid vergroot u met zoekmachine-optimalisatie: gebruik de juiste zoekwoorden, goede video's en goede afbeeldingen. Met de juiste zoektermen creëert u meer kwaliteit en trekt u de juiste bezoekers naar uw website. Zet dit door in alle online kanalen, want alleen uw website is niet genoeg. Social media wordt zakelijk steeds meer gebruikt. Het is een snelle manier om uw bedrijf in de schijnwerpers te zetten en een makkelijke manier om in contact te komen met uw (potentiële) klanten. Via de online kanalen leert u de behoefte van uw klant sneller kennen en kunt u daar actie op ondernemen. Omdat de inzet van social media veel tijd kost, is het belangrijk om goed na te denken over het doel ervan en de plaats binnen uw totale bedrijfsstrategie.

Tip 2. Onderscheid u met content

Met goede, relevante content waarin u uw verhaal en het verhaal achter uw product of dienst vertelt, creëert u waarde. Luister goed naar uw klant en speel met uw content in op hun behoeften. Dan gaan zij uw content lezen en delen. Het draait om de juiste timing, het kanaal en de inhoud. Deel uw kennis en informatie ook met anderen. Zo laat u zien waar u echt goed in bent waardoor een potentiële klant sneller voor u kiest.

Tip 3. Krijg inzicht in het gedrag van uw bezoekers

Gebruik website-analysetools om er achter te komen hoe de bezoekers op uw website komen, waar ze naar zoeken en hoe u ervoor zorgt dat ze terugkomen. Het klikgedrag van uw bezoekers levert data op. Door deze data te verzamelen en te analyseren, leert u uw potentiële klant beter kennen. Met deze kennis kunt u uw content nog beter afstemmen op de behoefte van uw doelgroep. En nog belangrijker: door betere kennis van uw klant, maakt u een product of dienst waar hij echt op zit te wachten.

Meer infomatie

Lees meer over digitaal ondernemen