Digitaal ondernemen

Digitalisering: waarom je er niet langer mee kunt wachten

Hoe digitaal werkt jouw bedrijf? Digitaliseren levert je meer omzet, tijdwinst of blijere klanten op. Klinkt digitaliseren ingewikkeld? Het gaat niet alleen om robots en computerprogramma’s. Het kan ook eenvoudiger, door bijvoorbeeld te starten met online verkoop. Ontdek wat de mogelijkheden van digitaliseren zijn en hoe je ermee aan de slag gaat.

In de coronacrisis ziet 1 op de 3 mkb’ers de voordelen van digitaliseren. Dit blijkt uit de flitspeiling van het ministerie van Economische Zaken van augustus 2020. Dit betekent dat 2 op de 3 mkb’ers de voordelen nog niet ziet. Hoog tijd om hier iets aan te doen.

Wat is digitalisering?

Digitalisering is het omzetten van analoge informatie in een digitale vorm. Je deed bijvoorbeeld eerst nog handmatig werk, maar laat dit nu door een computer doen. Hiermee creëer je informatie in een digitale vorm: data. Computers kunnen data zorgvuldiger en sneller verwerken dan mensen.

Je kiest zelf hoe ver je wilt gaan met computers en machines. Zo zijn er aannemers die bouwinspecties volledig met de hand doen. Maar aannemer Kimball Vollebregt doet succesvolle digitale bouwinspecties. En het geldt bijvoorbeeld ook voor je administratie. Die kun je met pen en papier doen, maar invoeren in een tabel op je computer is sneller. Digitalisering is dus een middel. Het doel? Je bedrijfsproces verbeteren.

Waarom digitaliseren?

Digitalisering is een middel om slimmer te ondernemen. Je verbetert je bedrijf door ICT-middelen en nieuwe technologieën in te zetten. Die technieken vervangen handwerk. Zo maak je minder fouten, werk je efficiënter en bespaar je geld. Het helpt je groeien: in omzet, winst, tijdsbesparing of waardering van klanten. En soms is digitaliseren noodzaak, zoals tijdens de coronacrisis. Het maakt thuiswerken mogelijk.

Klantwens

De wereld verandert, net als de voorkeuren van je klanten. Wie had 15 jaar geleden gedacht dat we zo makkelijk en snel online spullen kopen? De consument verwacht dat je bedrijf meegaat in zulke ontwikkelingen. Een snelle levering: vandaag besteld, morgen in huis. Een makkelijke verkoopfunnel. Contact via verschillende digitale kanalen. Je wilt de klantwens zo goed mogelijk invullen.

Marktpositie

Digitaliseren helpt je om beter te worden dan je concurrent: je maakt een beter product of levert een betere dienst. Daar onderscheidt je bedrijf zich mee. Je wilt natuurlijk niet dat je klanten overstappen naar de concurrent omdat jij niet met je tijd meegaat.

ABC-model

Bedenk wat je precies in je bedrijf wilt verbeteren. Wil je een efficiënter werkproces, lagere kosten of meer klanten? Analyseer wat er goed en minder goed gaat in je onderneming. Stel dan prioriteiten en kies waar digitalisering het meeste zin heeft. Dit doe je met het ABC-model. Dit model vat samen op welke vlakken je je bedrijf kunt digitaliseren: aanbod, bedrijfsvoering of commercie.

Aanbod

Je aanbod is het product dat je maakt en de diensten die je levert. De belangrijkste vraag is of jouw aanbod goed aansluit bij de wens van je klanten. Houd rekening met wat de klant nu én in de toekomst wil. Door digitalisering bereik je meer klanten en maak je producten slimmer of persoonlijker. Zo vergroot je de verkoopmogelijkheden en waarderen klanten je beter. Vanuit huis kun je in een paar klikken een taart met een zelfgemaakte foto erop bestellen. Dat is aantrekkelijker dan door de regen fietsen naar een winkel in de buurt, om daar uit een beperkt assortiment te kiezen.

Hoe digitaliseer je je aanbod? Bijvoorbeeld door je product of dienst online op de kaart te zetten. Start een webshop naast je fysieke winkel. Doe dit met de juiste software, zoals deze 7 waardevolle software tools. Denk ook aan de digitale beveiliging. Heb je al een website? Neem dan de volgende digitaliseringsstap: duik in de bezoekersstatistieken en verkoopdata, en laat je website beter presteren. Bied je klanten extra gemak met QR-codes. Je maakt je aanbod aantrekkelijker met personalisatie. Hiermee lever je producten en diensten op maat. Denk bijvoorbeeld aan een zelf ontworpen fotoboek, puzzel of T-shirt dat klanten bij jou laten maken.

Bedrijfsvoering

De bedrijfsvoering is alles waarmee je je aanbod levert. Dit omvat alle activiteiten en processen binnen je bedrijf. Digitaliseren van die activiteiten en processen kan je veel tijd schelen. Neem bijvoorbeeld digitaal factureren, dit werkt efficiënt en goedkoop. Net als automatisch je voorraad tellen en bestellingen doen. Het reduceert het aantal fouten dat je maakt en bespaart tijd.

Je digitaliseert je bedrijfsvoering op verschillende manieren. Fris eerst je kennis op met onze 7 tips voor digitale vaardigheden. Neem bijvoorbeeld een ERP-systeem. Dit systeem helpt je om productie en logistiek te plannen, en geeft je klanten inzicht in de actuele levertijd. En misschien is werken in de cloud iets voor jou. Hiermee heb je altijd eenvoudig toegang tot je bestanden, waar en wanneer je wilt. Verder bespaar je tijd met onze 5 digitale lifehacks. Volledig digitaal geld verdienen doe je met deze 6 bedrijfsmodellen. Besteed ten slotte ook aandacht aan cybersecurity: de digitale veiligheid van je bedrijf.

Commercie

Commercie is de verkoop van je product of dienst. Hierbij horen het contact met je klanten, de marketing en de verkoop. Digitalisering in commercie betekent al snel e-commerce. Dit is elektronisch zaken doen. Je ontdekt waar verkoopkansen liggen en welke klanten het waardevolst voor je bedrijf zijn. Met dit klantgericht ondernemen draai je een hogere omzet, verkoop je meer producten of diensten, of bereik je een hogere klanttevredenheid.

Essentieel in de digitalisering van commercie is het beheer van je klantrelaties. Bijvoorbeeld met een CRM-systeem. Dat staat voor ‘Customer Relationship Management’. Het helpt je om bestaande klanten beter te bedienen en nieuwe klanten te werven. Maak ook een online marketingplan. En bind bestaande klanten aan je bedrijf met een zakelijke website, social media of podcast. Ga verder met data aan de slag. Zo haal je verkoopkansen uit klantdata. En met de data van cookies maak je een optimale website. Vergeet niet regelmatig je software te updaten, zodat je kwetsbaarheden repareert.

Welke keuze maak jij?

De onderdelen van het ABC-model sluiten elkaar niet uit. Ze vullen elkaar aan en hebben effect op elkaar. Hoe noodzakelijk digitalisering is, verschilt per sector en per bedrijf. De fietsenmaker om de hoek heeft een pinapparaat en doet alleen z’n boekhouding digitaal. Een bedrijf als Technotape, leverancier van digitale afdruktechniek, doet daarentegen alles automatisch, van bestelproces tot logistiek.

Benieuwd hoe ver digitalisering in jouw sector is? Klop dan aan bij je eigen brancheorganisatie voor tips. Een andere optie is samenwerken met een MKB Werkplaats Digitalisering. Daar vind je ondersteuning van studenten en experts. Inspiratie vind je in de KVK Innovatie Top 100. Hierin staan innovatieverhalen van 100 Nederlandse bedrijven. Zij zetten vaak succesvol digitale middelen in.

Nadelen

Digitaliseren betekent vaak ook minder persoonlijk contact met je klanten. Sommige klanten geven de voorkeur aan niet-digitaal contact. Zij haken mogelijk af. Ook maakt digitaliseren je bedrijf meer afhankelijk van het internet en computersystemen. Daar zitten risico's aan. Bij storing in deze systemen staat een deel van je bedrijf tijdelijk stil. Door een cyberaanval ligt je bedrijf misschien langer plat.

Ontwikkelingen en de toekomst

Sommige vormen van digitalisering worden al veel gebruikt. Andere ontwikkelingen komen eraan, maar zijn nog niet goed toepasbaar voor het mkb. Deze ontwikkelingen zullen in de toekomst bijdragen aan de digitalisering van bedrijven:

De ontwikkeling van digitale technieken gaat snel. Wat nu nog niet relevant lijkt voor jou, kan over een paar jaar onmisbaar zijn. Is er een pinstoring en heeft je klant geen cash? Vroeger hield het op, maar nu stuur je een Tikkie. Wees goed voorbereid op nieuwe digitale mogelijkheden door de ontwikkelingen in de gaten te houden.

Regelingen en subsidies

Het kan lonen om onderzoek te doen naar de mogelijkheden met digitalisering, zoals nieuwe digitale verdienmodellen. Voer je ontwikkelings- of onderzoeksprojecten uit? Dan kun je de kosten verlagen via de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO). Dit is een innovatieregeling die via de belastingaangifte een deel van de kosten en uitgaven van je project vergoedt.

Ben je een internationaal actieve mkb’er? Dan kun je gebruikmaken van een kickstartvoucher. Met deze voucher krijg je 80% korting als je een zelfgekozen externe adviseur inhuurt, met een maximum van 2500 euro. De adviseur helpt je met de digitalisering van je bedrijf. Een voorwaarde voor het verkrijgen van de voucher is dat je internationale activiteiten geraakt zijn door de coronacrisis.

Meer digitale toepassingen en voorbeelden van ondernemers vind je in ons overzicht digitaal ondernemen.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage