Digitaal ondernemen

Een app of responsive website: wat kies jij?

Je wilt je bedrijf online zichtbaar maken. Misschien heb je al een website. Maar werkt die wel goed op mobiele apparaten zoals een smartphone? Of past een app beter bij je bedrijf? We vergelijken 2 opties: de responsive website en de app. Je ziet direct de verschillen, de voor- en nadelen, en een schatting van de kosten. Zo maak je de beste keuze voor jouw onderneming.

Met een responsive website of app kom je dichtbij je klant, want hij kan je site of app op zijn smartphone bekijken. Contact met je klant via zijn smartphone biedt mogelijkheden. Stuur bijvoorbeeld nieuws en aanbiedingen naar je klanten via een ‘pushbericht’. Zo’n bericht is direct op het scherm van de smartphone zichtbaar. En er zijn nog meer voordelen.

Maak een keuze

Je maakt je bedrijf zichtbaar op mobiele apparaten met een app of responsive website. Maar wat kies je? Maak je keuze makkelijker en vergelijk met deze tabel de kenmerken van een app en responsive website:

KenmerkAppResponsive website
Kan pushberichten sturenJaNee
Kan functies van smartphone of tablet gebruiken, zoals camera, adresboek, microfoon en gpsJaNee
Kan koppelen met andere apps of slimme apparatenJaNee
Inhoud vindbaar voor zoekmachinesNeeJa
Heeft eigen domeinnaamNeeJa
Downloaden en installeren nodigJaNee
Is afhankelijk van een appstoreJaNee
Heeft internetbrowser nodigNeeJa
Heeft continue internetverbinding nodigNeeJa
OpstartsnelheidHoogLaag

Denk bij het maken van je keuze na over de kenmerken in de tabel.

Kies een app als:

  • je pushberichten aan je klanten wilt versturen. Hiermee neem jij het initiatief voor klantcontact. Stuur bijvoorbeeld een aanbieding.
  • je dienst ingebouwde functies van een smartphone nodig heeft. Bijvoorbeeld de camera, waarmee je foto's van autoschade in de app van je verzekeraar uploadt.
  • je vanuit je dienst een koppeling wilt maken met andere apps of slimme apparaten. Denk aan een app waarmee je een smart TV bedient.

Kies een responsive website als:

  • je een eigen webadres wilt.
  • je wilt dat zoekmachines je product of dienst vinden.
  • je wilt dat klanten je dienst gebruiken zonder dat zij eerst iets moeten installeren op hun smartphone.

Wat is een app?

Een app is software die je downloadt en installeert op bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Apps vind je in de App Store van Apple of in de Play Store van Google. Voorbeelden van apps zijn Google Maps, Spotify, YouTube, WhatsApp, FaceTime en Safari.

Wat is een responsive website?

Een responsive website is een website die geschikt is voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Net als een normale website, bekijk je een responsive website via je webbrowser. Je hoeft niets te downloaden en installeren.

Aangepast

Op het kleine scherm van een smartphone is een normale website lastig te bekijken. Hierdoor haken sommige bezoekers af. Een responsive website past zich aan het kleine scherm aan. Knoppen op de site zijn dan bijvoorbeeld extra groot, waardoor je ze makkelijker met je vinger aanklikt. Ook de tekst is extra groot, zodat je deze beter kunt lezen. Tekst en afbeeldingen passen binnen de breedte van je scherm, waardoor naar links en rechts scrollen of in- en uitzoomen niet nodig is.

2 voorbeelden uit de praktijk

2 ondernemers uit Leeuwarden vertellen over hun keuze voor een app of een responsive website.

Kwaliteitsslagerij De Schrans

“Een paar jaar geleden dacht ik aan een app, maar zag ik de toegevoegde waarde niet. Daarbij vond ik het prijskaartje van ongeveer 6.000 euro te duur”, vertelt Johannes Hoekstra, eigenaar van Kwaliteitsslagerij De Schrans.

Hoekstra merkte dat mensen zijn website steeds vaker op hun smartphone bekeken. Maar zijn website was niet geschikt voor het kleine scherm van een telefoon. “Een bedrijf gespecialiseerd in websites voor slagers en bakkers verzorgt onze nieuwe website. Die werkt nu ook uitstekend op een smartphone. Voor ongeveer 200 euro per maand regelen ze mijn website, webshop en een beeldscherm met aanbiedingen in mijn winkel.” Een bijkomend voordeel is dat alles gekoppeld is aan mijn kassasysteem. “Als ik bijvoorbeeld een prijs wijzig in de kassa, dan zie je dat automatisch terug in mijn webshop.”

Hoekstra raadt aan het beheer van je responsive website uit te besteden. “Denk niet ‘dat doe ik zelf wel even zo’n website’. Het is veel werk om het actueel te houden. Kies dan liever een specialist die het voor je regelt.”

Bakkerij Schuurmans

Greetje Schuurmans, mede-eigenaar van Bakkerij Schuurmans, besteedt het beheer van haar website niet uit zoals Hoekstra aanraadt, maar doet het zelf. “Als je bereid bent er tijd in te steken, kun je een responsive website en webshop zelf bijhouden. Het is niet ingewikkeld en het scheelt veel geld. Een vriend bouwde onze site in Wordpress. Ik voer zelf prijzen en andere productinformatie in. Dat is veel goedkoper en sneller dan toen een reclamebureau dat deed.” Ook Schuurmans merkt dat steeds meer mensen haar website op een smartphone of tablet bekijken. “Ik krijg meer bestellingen sinds wij een responsive website hebben.”

Schuurmans dacht wel ooit na over een app. “Maar productinformatie tonen en bestellingen ontvangen gaat prima via onze responsive website. We hadden ook geen behoefte aan andere functionaliteiten, dus had een app geen meerwaarde voor ons.”

“Ga sowieso voor mobiel. Een mobiel verkoopkanaal is extra belangrijk in deze coronatijd”, adviseert Schuurmans. Een app of responsive website is een onderdeel van je online marketingplan.

App of responsive website maken

Bouw je een app of responsive website zelf of laat je dit door een expert doen? We bekijken voor beide opties hoe je de eerste stap zet en wat de kosten zijn.

Zelf maken

Met een app- of webplatform bouw je zelf een app of responsive website. Je kiest een ontwerp en de software geeft je de bouwblokken die je nodig hebt. Voorbeelden van bouwblokken zijn een webshop, een blog en functies als het versturen van pushberichten en streamen van muziek. Ben je klaar met ontwerpen? Dan vul je de app of responsive website met inhoud, zoals afbeeldingen en teksten.

3 voorbeelden van app-platforms

Het plaatsen van je app in een appstore kost geld. Eenmalig 25 dollar voor de Play Store van Google. 99 dollar per jaar voor de App Store van Apple.

3 voorbeelden van webplatforms

  • Strato (5 tot 14 euro per maand)
  • Jimdo (0 tot 39 euro per maand)
  • Weebly (0 tot 20 euro per maand)

Laten maken

Wil je een uitgebreide app of responsive website? Bijvoorbeeld omdat je maatwerk of koppelingen met andere systemen nodig hebt? Laat dan je app of site door een expert bouwen. De kosten hangen af van je wensen. Houd rekening met enkele honderden tot duizenden euro’s.

In opkomst: progressive web app

Een progressive web app (PWA) is een responsive website die zich gedraagt als een app. PWA’s ontstonden in 2015 als een techniek om de voordelen van een app en een responsive website te combineren.

Voordelen van een PWA

  • Een PWA werkt ook als je tijdelijk geen internetverbinding hebt.
  • De inhoud van een PWA is vindbaar met zoekmachines.
  • Een PWA hoef je niet te downloaden of installeren.
  • Pushberichten kun je versturen met een PWA.
  • Een PWA kan smartphonefuncties gebruiken, zoals gps en camera.

Aandachtspunten van een PWA

De PWA-technologie is nog volop in ontwikkeling. Daardoor zijn er ook aandachtspunten zoals:

  • Apple ondersteunt in een PWA nog niet alle functies van een smartphone. Pushberichten en bluetooth zijn bijvoorbeeld niet beschikbaar.
  • Een PWA draait in je browser en is daardoor vaak iets langzamer dan een geïnstalleerde app die direct op je mobiele besturingssysteem draait.
Digitaliseren biedt ondernemers nieuwe kansen. Lees waarom je er niet langer mee kunt wachten.
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage