Digitaal ondernemen

Haal verkoopkansen uit digitale klantdata

CRM geeft je inzicht in klantdata. In een CRM-softwarepakket beheer je klantinformatie, gespreksnotities en vragen. Hierdoor kun je de klant beter helpen maar je kunt deze data ook commercieel benutten.

CRM staat voor Customer Relationship Management. In een CRM-pakket bouw je per klant een profiel op. Met basisinformatie zoals (bedrijfs)naam, website en telefoonnummers. Aangevuld met bijvoorbeeld bestelgegevens, gespreksnotities en klantvragen.

Maxine Mantel van VANMAX Pindakaas begon als ondernemer met een Excel-sheet: “Maar na 2 jaar ben ik overgestapt op een online boekhoudpakket met CRM-stuk. Ik factureer wekelijks, heb vaak kleine orders en veel losse facturen. Zo’n digitaal pakket maakt alles makkelijker. Ik had daar eerder mee moeten beginnen.”

Verkoopkansen

Wat haal je, naast overzicht en beter klantcontact, nog meer uit de klantinformatie van je CRM-software?

  • Informatie over je doelgroep. Analyseer klantprofielen en krijg beter inzicht in wat je klanten willen. Bepaal hiermee op welke doelgroep je je gaat richten om nog meer klanten te trekken.
  • ‘Gouden klanten’. Kijk welke klanten waardevol zijn voor jouw bedrijf en geef deze klanten meer aandacht. Zijn er ook klanten van wie je beter afscheid kunt nemen?
  • Knelpunten. Is er iets onduidelijk over het gebruik van je product? Overweeg over dit onderwerp een artikel op je website toe te voegen of een video via social media.
  • Productverbetering. Waar krijg je herhaaldelijk kritiek of vragen over? Gebruik de informatie om je product of dienst te verbeteren.

Aanschaf van CRM-software

Je hebt niet alle beschikbare mogelijkheden van een CRM-pakket nodig. Bovendien betaal je voor deze extra’s vaak veel geld. Kies CRM-software die met je bedrijf meegroeit. Selecteer (en betaal) pas extra functionaliteit wanneer dat voor je bedrijf nodig is. Voor gangbare software betaal je enkele tientjes per gebruiker per maand.

Vóór de aanschaf is het belangrijk om je commerciële proces op orde te hebben. Dat is maatwerk. Vraag jezelf af: hoe wil ik mijn klanten bedienen en hoe wil ik me onderscheiden in het contact met hen? Dat bepaalt wat je van ze moet weten en bewaren in je CRM-software. Verdiep je met dit in het achterhoofd in de kenmerken van de vele pakketten en leveranciers.

Tips bij de keuze van een CRM-pakket

  • Richt je niet te snel op de grote spelers. Minder bekende pakketten en dienstverleners bieden vaak oplossingen met eigen voordelen. Ze kunnen bijvoorbeeld toegespitst zijn op jouw branche.
  • Het gaat niet alleen om de mogelijkheden van de software zelf – kijk ook vooral naar de kwaliteit van de leverancier.
  • Wees kritisch naar een CRM-leverancier en vraag door. Zorg ervoor dat je garanties krijgt en referenties kent. Zo voorkom je dat je bepaalde beperkingen van een pakket pas ontdekt als je het gaat gebruiken.
  • Maak goede, schriftelijke afspraken met iedereen die bij jouw CRM-selectietraject betrokken is.
Lees in het e-book KVK Digitaal Ondernemen het hele interview met Maxine Mantel.
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage