ICT aan zee

Robin de Visser uit Vrouwenpolder werkte al op jonge leeftijd in de horeca in Zeeland en het Oostenrijkse Sölden. Op zijn twintigste had hij zijn eerste zaak en bijna 2,5 jaar geleden startte hij zijn strandrestaurant 'De Dam' aan de Veersedam. De zaak loopt lekker, maar dat is ondanks zijn ervaring en enthousiasme geen vanzelfsprekendheid. ICT speelt een belangrijke rol om zijn business soepel te laten draaien.
Robin de Visser, strandrestaurant 'De Dam' (foto: IXI Bedrijfsfotografie)
Robin de Visser, strandrestaurant 'De Dam' (foto: IXI Bedrijfsfotografie)

Goedkoop is duurkoop

We treffen De Visser op het zonovergoten terras van zijn strandrestaurant. Wat was zijn visie op ICT bij de start van dit bedrijf? De Visser: "Door mijn eerdere ervaring in de horeca wist ik al hoe belangrijk een goed kassasysteem en handhelds voor de bediening zijn. Toch liet ik me bij de start van dit bedrijf verleiden om voor een goedkope oplossing te gaan". De kosten voor bouw en inrichting vielen al tegen, dus ICT werd de sluitpost van zijn nieuwe zaak. Zijn systeem werkte wel, maar was te weinig toegespitst op de dagelijkse praktijk van een strandtent. Na 1 seizoen veranderde hij daarom van leverancier. Daar gingen de nodige bezoekjes en gesprekken met collega-ondernemers aan vooraf. "Verkopers kunnen mooie verhalen vertellen over de besparingen die je kunt realiseren met hun ICT-oplossing. Maar daar moet je altijd een beetje doorheen kijken" aldus De Visser. De investeringen laten zich altijd wel redelijk inschatten, maar wat de return is, is altijd maar de vraag, is zijn ervaring.

Flinke return op ICT-investeringen

Toch kan hij zonder meer stellen dat hij heel veel profijt heeft van zijn investeringen: "Met mijn huidige kassasysteem en handhelds kon ik terug van 3 naar 2 medewerkers achter de bar." Dat komt goed uit omdat De Visser elk siezoen weer veel moeite moet doen om aan personeel te komen. Ook zijn medewerkers in de bediening kunnen een stuk efficiënter werken door de gebruiksvriendelijkheid en slimmigheden van zijn ICT-oplossing. Die sluit naadloos aan op zijn manier van werken. Door het in- en uitklokken van medewerkers via het backofficesysteem is er veel minder gedoe over gewerkte uren en heeft hij kunnen besparen op overuren. Zijn automatisering levert bovendien veel informatie op, die kansen biedt om zijn bedrijfsvoering te verbeteren. Bijvoorbeeld het benchmarken van medewerkers in de bediening op gerealiseerde omzet.

Voordelen voor gasten en medewerkers

Zijn gasten hebben veelal geen weet van wat er allemaal geautomatiseerd is binnen zijn bedrijf. Maar ze merken wel dat er rust heerst in het bedrijf, dat er snelheid zit in de bediening en dat er weinig fouten gemaakt worden. De Visser is zelf dankzij automatisering ook veel minder tijd kwijt aan zaken als het maken van personeelsroosters. "Vroeger was ik elke twee weken een halve dag bezig om de roosters kloppend te maken", vertelt hij. Maar met de app die ze daar nu voor gebruiken maken de medewerkers het rooster vooral zelf, op hun eigen telefoon. "En dan heb ik het nog niet eens over andere ICT-toepassingen zoals mijn geautomatiseerde terrasoverkapping of mijn geavanceerde muzieksysteem dat ik simpelweg met een app op mijn smartphone kan bedienen", zegt De Visser.

Advies voor collega mkb'ers

Zijn advies voor andere MKB-ondernemers is daarom: "Automatiseer wat je automatiseren kunt, maar blijf wel kritisch. In de horeca draait het om beleving en ICT moet daar geen afbreuk aan doen. Kijk vooral naar bewezen toepassingen en ervaringen van andere ondernemers en staar je niet blind op de kosten. En bedenk ook dat het gebruik van ICT het werk voor medewerkers leuk en motiverend maakt". De Visser heeft ervoor gekozen om 1 medewerker verantwoordelijk te maken voor zijn automatisering. Want er komt toch best wel wat bij kijken. "Zelf voel ik me meer thuis tussen mijn klanten en medewerkers en hou ik graag het overzicht. Zo doet iedereen hier waar hij goed in is".

Onlangs heeft De Visser een tweede zaak gekocht die in november dit jaar open gaat. Daar wil hij samen met zijn leveranciers kijken of hij nog een stap verder kan gaan met automatisering.

InfoPage