Digitaal ondernemen

'Innovatie zit vaak in een kleine stap'

Op zijn elfde verbeterde hij al websites van klanten door zoekmachineoptimalisatie. 11 jaar later is hij een succesvol ondernemer met 10 vaste medewerkers en een groot, internationaal netwerk als flexibele schil. Influencer en growth hacker Jesse van Doren over jong ondernemerschap, digitalisering en klanten helpen met groei.

Brize, het bedrijf van Van Doren, is gevestigd in het Groothandelsgebouw in Rotterdam, een icoon van de wederopbouw en nu een bruisende plek voor startups. Hij en zijn team voelen zich hier als een vis in het water.

Van Doren volgt de technologische ontwikkelingen op de voet. Zo weet hij zeker dat dit het jaar van voice (spraakbesturing) wordt. “Het is even wennen maar we gaan steeds meer tegen apparaten zoals Google Home praten. Ook binnen bedrijven gaat dit een grote impact op procesoptimalisatie hebben. Bijvoorbeeld aan de kassa. Geen handmatige handelingen of door hele menustructuren heen klikken, maar gewoon praten tegen je kassasysteem. Zelf hebben we onlangs voor de eerste keer met voice een vuurpijl gelanceerd. Het was gewoon leuk om te doen en je leert veel van zo’n experiment.”

Niet fris in de schoolbanken

In zijn tienerjaren richtte hij de Tomorrow community op. Deze bestaat nu uit duizenden jongeren uit ongeveer 20 landen. De inzet van digitale hulpmiddelen, het (online) samenwerken over de grens en het delen van ideeën zijn een tweede natuur voor een jonge ondernemer als Van Doren. Toch komt hij niet uit een ondernemende familie. “Mijn ouders zijn allebei leraar. Pas rond mijn 17e begrepen ze een beetje wat ik met mijn bedrijf deed.” Ook de combinatie met school was lastig. Zeker toen zijn bedrijf groeide. “Vaak zat ik in het weekend in het Midden-Oosten. Dan zat ik maandag niet zo fris in de schoolbanken. Ik volgde een opleiding waar je leert een eigen bedrijf op te zetten. Maar toch vonden ze het niet zo fijn als ik in de klas mijn bedrijfsmail wegwerkte.” In het tweede jaar stopte hij met zijn studie en werd fulltime innovatiemakelaar.

Verbinden

Brize brengt vaak partijen bij elkaar om te bekijken hoe ze samen met behulp van data zaken kunnen verbeteren. Nu organiseert iedereen hackathons maar in 2014 organiseerde de 16-jarige scholier de eerste internationale hackathon in Nederland. “Die groeide van de oorspronkelijke 50 naar 500 deelnemers. En we kregen veel media-aandacht. Ik had het niet verwacht maar wel gehoopt. Veel slaap kreeg ik niet in die periode.”

 Jesse van Doren van Brize (foto: IXI Bedrijfsfotografie, Remco Gerritsen)Jesse van Doren van Brize (foto: IXI Bedrijfsfotografie, Remco Gerritsen)

Sindsdien organiseert hij met grote regelmaat hackathons en andere events. Vaak ontstaan die vanuit communities zoals Tomorrow. Die communities zelf ontstonden vanuit het grote online netwerk dat Van Doren opbouwde via Twitter en Facebook. Hij beheerde diverse accounts met honderdduizenden volgers. En verdiende zijn brood met advertentieverkoop. “Ik was al influencer en growth hacker voordat deze begrippen waren uitgevonden.” Toen Instagram opkwam besloot hij het trucje niet te herhalen op dit platform.

Verkeersproblemen verdwenen

“Bedrijven en organisaties willen graag inspelen op ontwikkelingen. Denk aan 5G, blockchain, voice, cybersecurity en kunstmatige intelligentie. Maar ze vinden het lastig deze trends te vertalen naar hun eigen sector en naar nieuwe business. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet en adviseren bedrijven hierover.” Met een vaste kern van 10 medewerkers en een flexibele schil van talenten uit zijn netwerk stelt hij voor elke klus het juiste multidisciplinaire team samen.

Een concreet voorbeeld: een provinciebestuur maakte 10 jaar lang beleidsplannen om verkeersproblemen in een middelgrote stad op te lossen. Van Doren organiseerde een hackathon om alle partijen bij elkaar te brengen. De beperkte tijd (24 uur) en het wedstrijdelement van een hackathon dwingen iedereen om concreet te worden. Het verzamelen en delen van alle beschikbare data is vaak doorslaggevend voor een succesvolle oplossing. Denk aan OV-data, data van ziekenhuizen, universiteiten en scholen in de buurt. Het winnende team toonde aan dat alle verkeersproblemen verdwenen door simpelweg het lesrooster van een universiteit en een hogeschool met 15 minuten op te schuiven. Deze oplossing is nu in gebruik en het is een succes.

Growth hacking

Al jong had Van Doren het lef om bedrijven van klein tot groot te benaderen, als hij iets had gezien dat volgens hem veel beter kon. “Ik vroeg gewoon of ik ze kon helpen om hun problemen op te lossen. Sommigen reageerden heel positief.” Zo kwam hij op zijn zestiende in contact met een bekende Nederlandse DJ. Hij hielp hem met het onderzoeken van zijn kansen in de muziekindustrie. Het grote aantal volgers op social media van Van Doren was op zijn beurt interessant voor deze DJ.

Later was hij betrokken bij het opzetten van een nieuwe telecom operator. “Een typisch voorbeeld van hoe iets uit de doelgroep zelf werd ontwikkeld. Wij dachten als jongeren, waarom kan ik geen beltegoed met mijn vrienden delen?”

Ik vind het leuk om te laten zien hoe innovatie toepasbaar kan zijn

Voor Van Doren zijn het allemaal voorbeelden van growth hacking. Oftewel, ga continu en op een gestructureerde manier op zoek naar processen in een bedrijf die je kunt verbeteren. Stapje voor stapje werk je zo aan de innovatie en groei van het bedrijf. “Ik vind het gewoon heel leuk om te laten zien hoe innovatie toepasbaar kan zijn. Veel mensen denken dat het heel ingewikkeld is. Maar de oplossing zit vaak in een kleine stap, of een nieuwe verbinding.”

Vaak gaat het om marketingvraagstukken. Een bedrijf wil nieuwe klanten aantrekken en bestaande behouden. Het gebruik van data is hierbij cruciaal. “Zo wist een snel groeiende Tesla leasemaatschappij niet waarom iemand nou wel of niet klant werd. We zijn begonnen met heel goed meten wat er gebeurt op hun website. Waar komt de bezoeker vandaan, hoe klikt hij door op de site, welke artikelen leest hij, enzovoort. Inmiddels kunnen we op basis van dit soort data voorspellen hoe de sales er voor komende maand uitzien.” En data speelt ook een andere belangrijke rol. “Voed met je eigen data zo veel mogelijk de online advertentiesystemen. Die gaan dan veel slimmer voor je werken. Dan haal je meer conversie.”

Digital natives

Van Doren heeft een duidelijke mening over hoe zijn generatie van 'digital natives' zaken echt anders aanpakt. “Wij zijn gewend om online te werken en digitale tools in te zetten. Ook offline zaken maken we meetbaar met digitale tools. We werken vanuit data en niet alleen vanuit je onderbuik. Door digitalisering en internet is internationale samenwerking voor ons heel gewoon. Je stelt eenvoudig projectteams samen met verschillende disciplines en nationaliteiten. En kunt zo snel en flexibel werken. En niet iets ontwikkelen waar de klant niet op zit te wachten.”

Digitalisering is geen doel op zich. “Het hangt er helemaal vanaf wat voor bedrijf je wilt zijn. Stel je hebt een slagerij. De mensen weten je winkel te vinden en je hebt geen ambitie om te groeien. Dan is een webshop niet echt nodig. Aan de andere kant: kijk wel altijd of digitalisering nieuwe kansen biedt. Als je kijkt naar processen die handiger of slimmer kunnen dan kom je toch vaak bij digitale tools uit.”

Van Doren heeft een belangrijke tip voor jongeren: “Begin zo jong mogelijk met ondernemen! Je hebt meer tijd en minder verplichtingen op jonge leeftijd. Bovendien ben je onder de 18 aantrekkelijk voor de media. Maak daar handig gebruik van.” Hij denkt dat het zelfs makkelijker is dan een paar jaar geleden. “Er staat op internet heel veel informatie en er is altijd wel iemand die je kan helpen. Het helpt dat startups nu veel meer in de belangstelling staan.”

Jesse van Doren
  • innovatiemakelaarinnovatiemakelaar
  • 22 jaar22 jaar
  • 10 vaste werknemers10 vaste werknemers

Jesse van Doren

oprichter Brize

Als technologie- en innovatie expert helpt hij bedrijven met data-gedreven marketing. Op zijn eigen wijze kijkt hij naar marketingstrategieën van bedrijven en adviseert multinationals en startups over growth hacking. Tevens is hij een veelgevraagde spreker.

“Ik was al influencer en growth hacker voordat deze begrippen bestonden”

10 tips

Gevraagd naar de factoren van zijn succes geeft Jesse van Doren onderstaande tips:

  1. Data zijn cruciaal. Gebruik inzichten en voorspellingen uit die data om je bedrijf te laten groeien en efficiënter te laten lopen. Zet ook je data in om online advertentiesystemen (zoals van Google) te voeden en zo meer conversie uit je online advertenties te halen.
  2. Kijk waar je nu regelmatig veel tijd aan besteedt. En vraag jezelf vervolgens af wat je daaraan kunt versnellen of verbeteren met technologie.
  3. Besteed 20% van je tijd aan zaken die niet direct business genereren. Zo geef je ruimte aan nieuwe ideeën en experimenten.
  4. Spreek met elkaar af dat je veel en vaak mag falen.
  5. Maak het vooral leuk. Creëer een fun element in je team. Vier successen met elkaar.
  6. Laat teams zelfsturend zijn. Geef wel aan wat je wil bereiken maar laat het team zelf beslissen hoe ze dat gaan doen.
  7. Streef iets groters na dan jezelf. Welk maatschappelijk doel streef je na als organisatie? De business volgt dan vanzelf.
  8. Zoek altijd naar processen in je bedrijf die je kunt verbeteren. Stel dat alles kan en mag, hoe zouden we dan dit beter of anders kunnen inrichten?
  9. Streef naar een klein kernteam en een groot netwerk van talenten eromheen. Zaken intern oppakken geeft meer continuïteit maar extern geeft meer flexibiliteit. Zorg dus voor een goede balans. Achterliggende vraag is: Waar zijn we wel en waar vooral niet van?
  10. Maak altijd multidisciplinaire projectteams. Kies een mooie mix van inhoud, vaardigheden, leeftijden en nationaliteiten.
Hoe maak je jouw idee tot een succes, alleen of samen met andere ondernemers? KVK ondersteunt je graag.
Kelvin Klijnsma
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volgt hij de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Hij vertaalt dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. En deelt deze via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.