Digitaal ondernemen

Online geld verdienen: 6 bedrijfsmodellen

De manier waarop je geld verdient met je zelfgemaakte app, computerspel, software of digitale dienst kies je zelf. Verkoop je ruimte aan adverteerders zodat het product zelf gratis blijft of laat je gebruikers een digitaal abonnement afsluiten? Deze 6 digitale bedrijfsmodellen helpen je bij die keuze.

1. Het gratis model

Bij het gratis model lever je software of een service aan gebruikers zonder dat zij daarvoor betalen. Google, sociale mediakanalen en spelletjes op smartphones zijn hier bekende voorbeelden van. Ook apps die het weer voorspellen en nieuws- en entertainmentwebsites gebruiken dit model. Gratis producten of diensten zijn voor gebruikers makkelijk en aantrekkelijk om uit te proberen.

Toch geld verdienen

Je kunt op verschillende manieren geld verdienen met het gratis model. Bijvoorbeeld met de data van gebruikers. Gebruikers die bijvoorbeeld akkoord gaan met de algemene voorwaarden van een social mediakanaal geven die kanalen toestemming om persoonlijke gegevens te verkopen aan commerciële partijen. Zo’n commerciële partij kan met deze gegevens vervolgens heel direct reclame maken.

Door de AVG privacywet moet je bij deze optie wel rekening houden met de rechten van de gebruiker. Zo ben je als ondernemer verplicht open te zijn naar je klanten over hoe je hun persoonlijke gegevens laat verwerken en door wie. Verschillende social mediakanalen tonen daarom sinds kort een overzicht van welke partijen via hen gebruikersgegevens verwerken.

Ruimte aan adverteerders verkopen is ook een mogelijkheid om geld te verdienen aan het gratis model. Toon bijvoorbeeld advertenties na ieder uitgespeeld level in je computerspel. Of koppel adverteerders aan je digitale afspeellijst. Gebruikers horen dan tussen de muziek door reclame.

2. Freemium model

Het freemium model is een variatie op het gratis model waarbij maar een beperkt deel van het product gratis is. Wil de klant een volledige of betere versie? Dan moet hij betalen. Met dit model verleid je klanten over te stappen naar de betaalde versie.

WeTransfer werkt met het freemium model. Bestanden tot 2 gigabyte verzend je gratis. Voor het versturen van grotere bestanden moet je betalen. Ook zzp’ers en mkb’ers gebruiken het freemium model. Denk bijvoorbeeld aan fotografen van evenementen: wil je als bezoeker 1 foto hebben of een heel pakket? Dan is die ene foto gratis, terwijl je voor het hele pakket moet betalen. Of een adviseur in de zakelijke dienstverlening die zijn expertise gratis deelt via e-books, webinars en digitale nieuwsbrieven. Vervolgens biedt hij een betaald adviestraject aan.

3. User designed model

Het user designed model bespaart jou als aanbieder tijd en geld, omdat het model gebruikmaakt van de creativiteit van je klanten. Op je website of app stellen zij zelf hun producten samen. Jij voert de opdracht slechts uit. Je klanten ontwerpen met hulp van jouw software een zelfgemaakt product. Bijvoorbeeld T-shirts, mokken, tegeltjes, puzzels, stickers, fotoboeken of behang.

Persoonlijk

Een bijkomend voordeel van dit model is dat klanten je waarderen vanwege het persoonlijke product dat je aanbiedt. Let op: dit bedrijfsmodel is alleen geschikt voor producten die je makkelijk kunt bedrukken en personaliseren.

4. Online platform

Met dit bedrijfsmodel breng je verschillende soorten gebruikers samen. Vraag en aanbod vinden elkaar op je app of website. Geld verdien je met advertenties, of door een afgesproken bedrag of percentage dat je ontvangt per transactie.

Voorbeelden van online platforms zijn er veel. Zo vind en verhandel je spullen via Marktplaats, brengt BlaBlaCar bestuurders en passagiers die dezelfde kant op reizen bij elkaar en is Funda het platform voor de koop- en verkoop van huizen. Op kleine schaal werkt dit bedrijfsmodel ook: hondjeuitlaten.nl brengt hondenbezitters en mensen die honden willen uitlaten bij elkaar.

Veel gebruikers

Een online platform werkt het beste als je een monopolie hebt. Je kunt daardoor rekenen op veel gebruikers die het platform of individuele aanbieders beoordelen. Nieuwe gebruikers zien dan of het platform wel of niet betrouwbaar is. Bij negatieve recensies verbeter je je dienst. Zorg dat je beschikt over een groot aantal beoordelingen: een klein aantal beoordelingen geeft geen realistisch beeld van wat gebruikers vinden van je platform. Maak je platform daarom gebruiksvriendelijk voor zoveel mogelijk klanten.

5. Abonnementsmodel

Dit model kennen we bijvoorbeeld van tijdschriften, maar wordt online ook gebruikt. Je klanten kopen een periode waarin ze van je product gebruik mogen maken. Meestal zijn het maand- of jaarabonnementen. Omdat klanten niet betalen voor het bezit van een product hoeven ze geen grote investering te doen.

Softwarebedrijven die bijvoorbeeld antivirusprogramma’s aanbieden, maken veel gebruik van dit model. Adobe biedt het fotobewerkingsprogramma Photoshop zelfs alleen als abonnement aan en niet als los product. Ook streamingsdiensten als Netflix en HBO zijn gebaseerd op het abonnementsmodel. Bij dit model moet je het materiaal dat je aanbiedt in de meeste gevallen doorlopend vernieuwen zodat klanten loyaal blijven.

Online ondergoed

Ook fysieke producten als bloemen, thee, wijn of ondergoed kun je met een digitaal abonnement aanschaffen. Je koopt dan online het abonnement waarna je het product elke maand thuisbezorgd krijgt.

6. Webwinkel

Waarschijnlijk is de webwinkel het meest bekende digitale bedrijfsmodel. Hiermee verkoop je producten aan klanten die online bij je shoppen. Een voordeel van een webshop is dat deze altijd open is, terwijl een fysieke winkel gebonden is aan openingstijden. Bovendien hoef je geen winkelruimte te huren: een opslag is genoeg. Houd wel rekening met de kosten die je hebt aan voorraadbeheer, distributie en een kassasysteem.

Van alles of 1 product?

Webwinkels variëren van alleswinkels zoals Bol.com tot specifieke webshops die alleen nicheproducten verkopen. Zo zijn er winkels die alleen deurbeslag, telefoonkabeltjes of voetbalshirts verkopen. Je biedt de consument veel keuze door je te specialiseren in 1 product. Doordat je winkel online is, heb je een grotere potentiële klantenkring.

Leveren zonder opslag

Heb je zelf geen ruimte voor opslag, dan kun je gebruikmaken van dropshipping. Met dropshipping plaats je de bestelling van je klant direct bij de leverancier. Die stuurt het product vervolgens naar je klant.

Meer modellen

Meer strategieën om geld te verdienen vind je in 6 verdienmodellen van nu en in de toekomst. Heb je een keuze gemaakt en wil je het verdienmodel in je businessplan verwerken? Ga aan de slag met het Business Model Canvas.

Video

Wil je liever luisteren dan lezen? Bekijk voor de informatie uit dit artikel:

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Maak je onderneming klaar voor de toekomst en ontdek de mogelijkheden van digitalisering.
Mathias de Graag

Met mijn artikelen houd ik ondernemers op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Mijn focus ligt daarbij op het nut en de noodzaak voor ondernemers om in actie te komen voor mens en natuur.

InspiratiePage