Let op, updates verplicht bij digitale producten

Sinds 27 april 2022 zijn makers en verkopers van digitale producten, digitale diensten en producten met digitale inhoud verplicht een update te leveren. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen van de Autoriteit Consumenten Markt (ACM). Maar wat is een digitaal product en wanneer is een update verplicht? Lees wat deze wetgeving betekent.

Slimme, ‘smart’ of digitale producten zijn apparaten die verbonden zijn met het internet. Denk aan verlichting die verbonden is met een app op je telefoon, printers, beveiligingscamera’s, babyfoons, maar ook apps en streamingdiensten. Het maakt niet uit of je product nieuw, tweedehands of geïmporteerd is: de wetgeving geldt voor alle digitale producten.

Wanneer verplicht updaten?

Een tweedehands wasmachine met wifi: is dat een digitaal product? Jazeker! Wanneer je als ondernemer deze tweedehands wasmachine verkoopt, ben je dus verplicht om een update te leveren. Niet alleen verkopers van wasmachines zijn de pineut. Makers en verkopers van digitale diensten of producten met digitale inhoud of een digitaal element moeten er ook aan geloven. E-publicaties, streamingdiensten en zelfs audiobestanden: ze vallen er allemaal onder. Maar onthoud: een update is niet verplicht als je verwacht dat je product zonder de update nog prima werkt na een bepaalde tijd.

De wet zelf en de juridische kaders

De verplichte update is onderdeel van het consumentenrecht. Mocht de updateverplichting voor jou gelden, wees dan ook alert op de privacywetgeving. Hieronder in het kort wat het consumentenrecht, de updateverplichting en de privacywetgeving inhouden.

  • Je klanten hebben recht op een goedwerkend product. Je product moet eigenschappen hebben die ze verwachten, voor een periode die ze verwachten. Je reclame-uiting telt als belofte. Als jij belooft dat de beveiligingscamera die je verkoopt tien jaar meegaat, moet deze ook tien jaar meegaan. Als dat niet zo is, heeft je klant wettelijke garantie.
  • De werking van digitale producten en diensten is vaak afhankelijk van een software-update. Je bent als verkoper verplicht software-updates te leveren om het product werkend te houden. Verkoop jij je klant een slimme koelkast en is die sneller kapot dan verwacht? Een kapotte deur is waarschijnlijk niet het gevolg van een niet geleverde update, maar een softwareprobleem mogelijk wel. Als je klant bij de ACM klaagt dat je product niet werkt, kan de ACM een onderzoek instellen. Wijst dat onderzoek een gebrek aan updates aan als oorzaak? Dan kun je een boete krijgen. Ook als je het product niet zelf hebt gemaakt, geldt deze wet. Dat betekent dat verkopers van geïmporteerde apparaten en tweedehands apparaten zich aan ook deze wet moeten houden.
  • Als je je klant een software-update aanbiedt, houd dan rekening met de privacywetgeving. Als je ervoor kiest je klanten per mail te informeren, heb je daarvoor toestemming van hen nodig.
  • Sinds 27 april heeft een klant die met persoonsgegevens betaalt, dezelfde rechten als een klant die betaalt met geld. Stel: jij biedt een gratis app aan in een appstore. Je gebruikers registreren zich met hun e-mailadres. Dan ben je ook verplicht om de app te updaten als dat nodig is om deze werkend te houden.

Zo bepaal je of een update nodig is

Twijfel je of jij een software-update moet leveren? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Is je product gevoelig voor hackers?
  • Zijn er ontwikkelingen geweest in de systemen waar je software mee samenwerkt? Bijvoorbeeld: je verkoopt een app voor smartphones, maar het besturingssysteem van smartphones wordt geüpdatet. Dan kan het zijn dat jouw app niet meer samenwerkt met dat besturingssysteem en ben je genoodzaakt je app ook te updaten.

Als het antwoord op deze vragen ja is, is het tijd voor een update.

Verantwoordelijkheid bij leverancier

Wordt de software van jouw product gemaakt door een leverancier? Dan ben jij verantwoordelijk voor de update tenzij er in je garantievoorwaarden staat dat je dit niet bent.

Voorkom klachten

Werkt je product of dienst niet? Dan mag de consument een klacht indienen bij de Autoriteit Consumenten Markt. Er kan dan een onderzoek volgen. Zijn gebrekkige updates de oorzaak van het probleem? Dan kun je een boete krijgen. Ook als de klacht niet leidt tot een onderzoek, kan de klacht leiden tot reputatieschade.