Digitaal ondernemen

Zo zet je je dienst online op de kaart

Als kleine dienstverlener, zoals een stomerij of fietsenmaker, moet je het hebben van klanten uit de buurt. Die lopen nu minder snel spontaan bij je binnen. Door je dienst óók online aan te bieden verlaag je niet alleen de drempel voor vaste klanten, maar bereik je ook nieuwe klanten. Bekijk de voorbeelden en volg de tips om je dienst online op de kaart te zetten.

Als je een dienst levert, is een webwinkel minder relevant. Toch zijn er veel andere manieren om je dienst online te verkopen. Bereik je klanten bijvoorbeeld met een website, social media, online advertenties of een vlog. Vergroot het gemak voor je klanten door online extra service te bieden. Denk bijvoorbeeld aan online afspraken inplannen. Of een haal- en brengservice, zodat klanten niet eens langs hoeven te komen.

Zij gingen je voor

Marcel Nieuwland van rijschool 1-2 Drive uit Groningen is heel actief op Facebook. Daar biedt hij voordeelacties aan. Via zijn website kun je je direct aanmelden voor 1 van zijn rijlespakketten. Ook investeert hij in Google Ads om de online zichtbaarheid van zijn rijschool te vergroten. Zelfs tijdens de coronacrisis heeft hij niet te klagen over nieuwe aanmeldingen.

Bij schoenmakerij Flink hoef je niet langs te komen voor schoenreparaties. Via hun website kies je de juiste reparatie. Daarna stuur je je kapotte schoenen naar hun filiaal in Almelo. Binnen een week krijg je je schoenen gerepareerd retour. Met deze online dienst scoren ze hoog in de zoekmachines. Op hun website verkopen ze bijvoorbeeld ook onderhoudsproducten voor schoenen.

Lees meer voorbeelden van ondernemers die hun business uitbreidden met digitale diensten vanwege de coronacrisis.

Bepaal je doel

Zelf de eerste stap zetten naar online ondernemen begint met het bepalen van je doel(en). Vraag ook aan je klanten wat zij vooral belangrijk vinden. Het is meestal een combinatie van:

  • Zichtbaarheid. Waar je bedrijfspand alleen zichtbaar is in de lokale winkelstraat, ben je op het internet zichtbaar voor iedereen.
  • Vindbaarheid. Nieuwe klanten die bijvoorbeeld zoeken op “fietsreparatie”, kunnen je alleen vinden als je online aanwezig bent.
  • Extra service. Via een online kanaal zoals een eigen website, kun je met extra service het gemak voor je klanten vergroten. Als stomerij zou je bijvoorbeeld op een door de klant gekozen moment de kleding bij hen thuis kunnen ophalen en schoon weer afleveren.
  • Communicatie. Contact houden met je klanten is belangrijk en gaat gemakkelijker via digitale kanalen. Deel bijvoorbeeld nieuwtjes en acties via je Facebookpagina.
  • Digitale reclamefolder. Je dienst online uitventen kan ook een heel praktisch doel hebben. Je deelt bijvoorbeeld je bezoekadres, openingstijden en de prijzen van de diensten die je aanbiedt.

Kies het juiste kanaal

Hoe kies je het juiste online kanaal? Kijk goed waar jouw klanten zich online bevinden. Zijn het jonge mensen die vooral op Instagram zitten en graag filmpjes bekijken? Of zijn het drukke gezinnen die jou het liefst tussen de bedrijven door een WhatsAppbericht willen sturen dat hun kleding gestoomd moet worden?

Ook de doelen die je kiest bepalen het juiste online kanaal voor jouw dienst. Stel dat je als stomerij voortaan de kleding bij je klant wilt ophalen. Je klant moet daartoe zijn adres achterlaten en een geschikt tijdstip kunnen kiezen. Dat past beter op een website dan op Instagram. Maar wil je vooral contact houden met de klanten van je kapsalon en leuke haartips delen? Dan is Instagram, Facebook of WhatsApp veel handiger.

Daarnaast is het belangrijk dat je voor een online kanaal kiest dat bij jou zelf past. Misschien vind je het leuk om elke dag een vlog met tips te delen, of heb je alleen 1 keer per week tijd om je website bij te houden.

Wees actief

Welk online kanaal je ook kiest, het is belangrijk dat je gewoon begint en online actief bent. Rome is niet in 1 dag gebouwd en jouw dienst zal ook niet in 1 dag de wereld veroveren. In het begin kost het meer moeite, want je bent nog aan het leren. Wees geduldig en besteed er elke dag aandacht aan.

Je dienst online aanbieden kost tijd, energie en soms ook geld. Een eigen website laten bouwen is duurder dan bijvoorbeeld een Instagramaccount aanmaken. Je zichtbaarheid vergroten door online te adverteren kost ook geld. Meerdere keren per dag chatten met je klanten kost meer tijd dan 1 keer per maand een blog schrijven. Over tijd gesproken: het kan weken tot maanden duren voordat je online succes behaalt.

Kijk wat het oplevert

Online ondernemen is alleen zinvol als het voldoende oplevert. Meten is weten. Zijn je klanten tevredener omdat je vaker via Facebook met ze chat? Merk je dat het aantal nieuwe klanten door jouw online dienstverlening is toegenomen? Maakt je doelgroep daadwerkelijk gebruik van jouw website om online afspraken in te plannen?

Je kunt dit soort vragen natuurlijk letterlijk aan je klanten stellen. Er zijn ook digitale tools die je helpen een antwoord te vinden. Met Google Analytics bijvoorbeeld kun je precies zien wie er op je website komt, wat ze bekijken en hoe lang ze daar blijven. Elk social media platform heeft een statistiekenpagina. Op Twitter bijvoorbeeld kun je precies zien hoeveel volgers er zijn bijgekomen. En welke tweets jouw volgers het meest waarderen en hoeveel mensen jouw profiel bezochten.

Kijk regelmatig, bijvoorbeeld 1 keer per week, hoe het met je online kanalen gaat. Probeer eens wat anders als het een tijdje minder goed gaat. Zo zet je stap voor stap je dienst online nog beter op de kaart.

De volgende stap

Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer digitale stappen zetten? Kijk dan op kvk.nl/digitaalondernemen. Je vindt daar nog meer praktische tips, ondernemersverhalen en ook ons gratis e-book Digitaal Ondernemen.

Hoe maak je jouw idee tot een succes, alleen of samen met andere ondernemers? KVK ondersteunt je graag.
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage