Digitaal ondernemen

Bereik meer klanten: bied je dienst online aan

Op zoek naar nieuwe klanten voor je dienstverlening? Bied je dienst ook op internet aan. Dat verlaagt de drempel voor klanten om bijvoorbeeld een afspraak te maken of een product te bestellen. Dit zijn 4 manieren waarmee je online nieuwe klanten bereikt.

Van 20 naar ruim 800 kookliefhebbers die deelnemen aan je kookworkshop: met het aanbieden van je online dienst kan dit zomaar gebeuren. “Ik zie de online kookworkshop als een uitbreiding van mijn assortiment. Een eenmaal opgenomen workshop kan op ieder willekeurig moment worden teruggekeken. Dat zorgt voor meer inkomsten”, vertelt de eigenaar van Wateetons die onder het pseudoniem Meneer Wateetons kookworkshops online aanbiedt. Overstappen naar online dienstverlening, hoe pak je dat aan?

1. Website als visitekaartje

Zoals dat ook geldt voor een fysieke winkel, is een eigen plek op internet belangrijk voor de zichtbaarheid van je dienst. Met een website verleid je mensen je dienst te gebruiken. Zie het als een soort visitekaartje. Het is de plek waar nieuwe en bestaande klanten lezen over je aangeboden dienst, prijzen, voorwaarden en openingstijden.

Zoek goed uit wat je nodig hebt voor je website. Ben je een kapper, vergeet dan de afsprakenplanner niet. Werk je online met privacygevoelige gegevens, investeer dan in een goede beveiliging van je website. Bezorg je aan huis, kijk of het mogelijk is om jouw website aan te sluiten bij software die de bezorging volgt, zoals Bumbal, Dynalogic en Parcels. Ook voor bijvoorbeeld het organiseren van online evenementen of lessen is software beschikbaar zoals Zoom, Teams of Houseparty waarmee grote groepen mensen met jou en elkaar kunnen communiceren.

2. Click & Collect

Bied je naast je dienst ook abonnementen of producten aan? Investeer dan in een webwinkel op je website. Denk daarbij aan de gebruiksvriendelijkheid. Zo kan een bestel- en afhaalmogelijkheid, ofwel Click & Collect, fijn zijn voor klanten die geen verzendkosten willen betalen en het product liever zelf bij de winkel ophalen en afrekenen.

Laat je producten online afrekenen en bezorgen? Breid je webwinkel dan uit met zowel een logistieke afhandeling als een financiële afhandeling. Hierbij is software die de betalingen veilig afhandelt onmisbaar. Voorbeelden daarvan zijn Adyen, Paypal, Mollie en Buckaroo. Ook voor kleine dienstverleners kan investeren in een webwinkel de moeite waard zijn. Met een webwinkel verstevig je je concurrentiepositie waardoor meer klanten je weten te vinden.

3. Praat over je dienst

Zorg dat je naast een website en een eventuele webwinkel, ook aanwezig bent op verschillende sociale mediakanalen. Hiermee vergroot je je bekendheid. Door het grote aantal mensen op social media zullen toekomstige klanten eerder via deze kanalen over je dienst horen dan via je website.

Bedenk hoe je deze kanalen in combinatie met je website inzet. Wil je bijvoorbeeld contact houden met de klanten van je sportschool? Dan is WhatApp geschikt. Wil je ook foto’s of filmpjes van spieroefeningen delen? Ga dan voor Instagram of Facebook. Je website gebruik je voor de verkoop van bijvoorbeeld abonnementen. Wil je als stomerij voortaan de kleding bij je klant ophalen? Dan laat je klant op je website zijn adres achter en kiest een geschikt tijdstip. Social media zet je dan in om je aanbiedingen te promoten.

4. Vindbaar in zoekmachines

Investeren in Search Engine Optimalisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) is ook een manier om beter vindbaar te zijn op internet.

SEO

Met SEO zorg je dat de informatie op je website afgestemd is op woorden waarnaar mensen zoeken in zoekmachines zoals Google. Ben je een kapper die gespecialiseerd is in afrokapsels? Laat die term dan ook voldoende terugkomen op je website en in artikelen. Heb je een rijschool die lessen aanbiedt voor mensen met een handicap? Beschrijf dat dan in meerdere berichten op je website, zodat je daarop goed gevonden wordt in zoekmachines. Focus met SEO op verschillende aspecten binnen je content en gebruik dit stappenplan.

SEA

Levert het afstemmen van je website op zoekwoorden onvoldoende resultaat op? Dan is SEA ook een optie. Met SEA krijgen je artikelen, tegen betaling, in de vorm van advertenties een hogere positie in zoekresultaten. Deze advertenties hebben een herkenbaar kader, zodat mensen zien dat jij hebt betaald voor die hoge positie.

Dit levert het op

Benieuwd wat een online dienst in de praktijk oplevert? Deze 2 ondernemers delen hun ervaring.

Kook met 800 tegelijk

Wateetons is van kookworkshops op locatie overgestapt naar online workshops. Dat leverde hen een groter bereik op, meer bekendheid, lagere kosten en meer tijd. Zo vielen de huurkosten van een locatie weg en doen er in plaats van 20 deelnemers honderden tegelijk mee. “We hadden zelfs een keer 881 deelnemers”, vertelt Meneer Wateetons. Hij raadt iedereen online ondernemen aan: “Een kookworkshop online, dat gaat nooit werken dacht ik. Maar het werkt wel!”

Pas je nieuwe broek online

Klanten van De Rode Winkel in Utrecht bestellen hun nieuwe spijkerbroeken niet alleen online, ze passen de kledingstukken ook met de passervice die het familiebedrijf via internet aanbiedt. Dat werkt zo: een medewerker van de kledingzaak vraagt de klant naar zijn maten en voorkeuren. Daar zoekt hij passende broeken bij die vervolgens door een andere medewerker op de fiets bij de klant worden bezorgd.

“Op dit moment zijn er 2 tot 3 klanten per dag die gebruikmaken van de nieuwe online passervice. Het is een mooie manier om, naast onze online en fysieke verkoop, extra service te bieden. Voor nu is het geen rendabele service op zichzelf, maar wij denken dat dit wel verandert als klanten er vaker over horen”, vertelt Daan Broekman, mede-eigenaar van De Rode Winkel.

Benieuwd hoe je een broek online past? Bekijk het in deze video:

Lees meer voorbeelden van ondernemers die hun business uitbreidden met digitale diensten.

Wil je grotere digitale stappen zetten? Op kvk.nl/digitaalondernemen vind je praktische tips.
Kelvin Klijnsma

Als KVK-adviseur volg ik de razendsnelle ontwikkelingen rond digitalisering en cybersecurity. Ik vertaal dit naar praktische tips om slimmer en veiliger te ondernemen. Deze tips deel ik via KVK.nl, e-books, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage